gratis modem op de mac

Thuis werk ik op een Imac 400mhz met OSX 10.8.2 inbellen via 12move Toch wel nieuwschierig geworden door alle aanbiedingen voor sneller internetten wil ik misschien wel gaan overstappen naar iets anders. Vaak word er gesproken over een gratis modem. Ben nu wel benieuwd of zo een gratis modem nu wel nodig is. Er zit natuurlijk al een 56k modem in mijn mac. En of het wel werkt op mijn maccie. want vaak hebben ze nog niet zo vaak nagedacht over het feit dat de mac ook bestaat.

Dus kan iemand mij uitleggen waarom ik een modem nodig zou hebben en waar moet ik dan op letten. Las net bijv dat je vooral geen USB modem moet nemen maar ethernet modem.

En dan nog iets wat ik niet weet. ik wil eigenlijk van mijn telefoon af. dus internetten over de kabel of zo. Eeeh ff dom maar ADSL gaat toch alleen over een telefoon lijn? Dus welke snellere optie dan inbellen (wat ik nu doe) blijft er over op de kabel.

ik vertrouw op jullie kennis!

Je haalt een paar dingen door elkaar denk ik.

Internetten via de telefoonlijn doe je via de modem in je Mac.

Wil je over op ADSL, dan krijg je hier een ADSL-modem bij. ADSL maakt dan weliswaar gebruik van je telefoonlijn, maar op een totaal andere manier dan via de modem in je Mac.

Je hebt bij een ADSL abonnement dus altijd een modem nodig.
Mocht je besluiten tot ADSL neem dan alstjeblieft geen USB-modem, maar een ethernet-modem. Dit i.v.m. drivers die nodig zijn voor een USB-modem, en die je bij elke systeem-update weer kan gaan opzoeken.

Welk gebied woon je, als je kabel wil moet je wel in een bekabeld gebied wonen. Doe de postcode check bij je kabelmaatschapij.

Even als aanvulling op het vorige. Je modem in je iMac maakt gebruik van je analoge telefoonlijn met een maximum snelheid van 56k6 ofwel 5 to 6 Kb per seconde. ADSL maakt gebruik van dezelfde koperdraadjes als je analoge telefoonlijn, maar gebruikt daarvoor een andere frequentie. Vandaar ook dat je een splitter nodig hebt, waarvan enerzijds een kabel naar je adslmodem gaat en anderzijds naar je analoge telefoon(s). De snelheid van ADSL is momenteel theoretisch maximaal 8 Mbs, ofwel zo'n 800 Kb per seconde. Kijk verder maar naar de diverse aanbiedingen. De adsl providers, zoals kpn, knijpen de upload snelheid vanwege bandbreedte beperkingen.

Voor het transport van gegevens van je computer naar het adsl-netwerk heb je een adsl-modem nodig. Er zijn twee soorten: usb-modems (sluit je aan op de usb-poort van je mac) en ethernet modems (sluit je aan op je ethernetkaart in je mac).
Voor een usb-modem heb je drivers nodig, wat lastig maar niet onoverkomelijk is. Maar hou er rekening mee dat bij updtaes van OSX bijv. je wel weer eens nieuwe drivers zou moeten downloaden.
Mijn advies is dus: neem altijd een ethernet modem: geen drivers nodig en heel eenvoudig te configureren via de browser.
Nog beter is het een modem incl router/switch te nemen. Je kan dan probleemloos met meerdere macs tegelijkertijd op internet, de router maakt de verbinding voor je: dus altijd online en je hoeft niet handmatig verbonding te maken. meteen ook een firewall in je router is ook een voordeel.

Wil je internet via de kabel: ook dan heb je een kabelmodem nodig. Het principe is feitelijk hetzelfde als bij adsl: de internetverbinding gaat over een andere frequentie dan waarover je tv en radiosignalen gaan. Een kabelmodem wordt aangesloten op de ethernetkaart in je mac.
Mijn kennis m.b.t. kabelmodems is niet helemaal up to date, maar ik meen dat je die alleen maar via de provider kunt krijgen c.q. huren. Maar anderen weten dat vast wel.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Kijk ik krijg nu al erg goede info van jullie. thanks!

daar kan ik wel wat mee. Geloof wel dat de meeste adsl aanbiedingen met gratis USB modem zijn. dus dan eerst even sjekken of er een driver voor is.

Maar beter nog een ethernet modem dus. hangt vast ook een leuke prijs aan en is vooral niet gratis bij een abonnementje van rond de 20 euries. Is elk tweedehandsje zomaar geschikt. en waar kan ik dat aan aflezen?

werkt het veel trager via de kabel internetten ipv adsl? Want het lijkt wel als of dat dus een heel verouderd plan van mij is.

karin

Naar mijn weten is het downloaden op kabel sneller als bij ADSL, maar daar staat tegenowver dat ADSL een hogere upload snelheid heeft (belangrijk bij online gamen). Ook hoef je ADSL niet te delen met anderen in jouw straat zoals bij kabelinternet. De ADSL providers zijn de laatste tijd wel bezig de snelheden op te schroeven.

Misschien moet je even voor jezelf nagaan hoe je het intenet precies wil gaan gebruiken. Wil je veel downloaden of online gamen, of gewoon zonder inloggen en telefoonkosten rustig pagina’s bekijken.
Aan de hand daarvan kunnen wij je misschien helpen met het zoeken naar een goed alternatief.
Succes!

kabel haalt theoreties hogere snelheden, maar in de praktijk is de snelheid van een ADSL verbinding veel constanter. Wat het beste is, is niet altijd van tevoren te beoordelen. Als je kabel hebt, en in jouw buurt zitten veel "heavy users" haal je de maximumsnelheid maar zelden. Met ADSL weet je van tevoren wat je krijgt.

[quote:57b33ba63b=“karinvrolijk”] Maar beter nog een ethernet modem dus. hangt vast ook een leuke prijs aan en is vooral niet gratis bij een abonnementje van rond de 20 euries. Is elk tweedehandsje zomaar geschikt. en waar kan ik dat aan aflezen?
karin[/quote:57b33ba63b]

Je kunt de provider vragen of je niet, eventueeel tegen meerprijs, een ethernetmodem kan krijgen. Of zoek een provider die wel een ethernetmodem levert. Je kan er ook zelf een kopen. Tweedehands is ook mogelijk, er worden er genoeg aangeboden. Vraag aan je provider een lijst van bruikbare of goedgekeurde modems. Let op, een provider geeft vaak geen ondersteuning als je een ander modem gebruijkt dan wat zij adviseren.

goeie tips weer!

ik zit al te kijken bij upc (waar wij ook de tc en radio van hebben) en het zou kunnen. Nu nog even de prijzen vergelijken.

en over de heavy users in mijn buurt hoef ik me denk niet veel zorgen te maken. Woon in een senioren flat!!! maar das een ander verhaal.

ik ga eens informeren bij upc

ik dank u allen! (en meer tips zijn wel kom)

karin

Inderdaad, ADSL is constanter in die zin dat je geen last hebt van snelheidsbeperkingen als er veel andere ADSL gebruikers bij jou in de buurt zitten. Bij kabel is dat anders. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat kabel langzamer is dan ADSL. Ik heb zelf kabel (@Home) en ben zeer tevreden met de snelheid. In mijn buurt zitten behoorlijk wat kabelaars, maar ik merk niets van een teruggang in snelheid. Metingen op speedtest en Mordax geven steeds hoge waardes aan (waardes zoals ze moeten zijn). In de avonduren zullen deze wat terugvallen, maar in de praktijk merk je daar niet veel van.

Ik denk wel dat als je besluit kabel te nemen dat je eens in de buurt informeert naar andere gebruikers van kabel en hun naar de ervaringen vraagt. In sommige gebieden wil kabel nog wel eens langzamer zijn dan dat providers beweren. Athans dat maak ik op uit diverse commentaren op forums die over dit soort zaken gaan.

hmm toch pas vanaf 34,95 pm mogelijk. is wel even wat anders als de adsl stunts met 19,95 pm maar goed dan kan ik wel van die abonnementskosten van kpn af..... hmm dan is het nog niet eens zo gek dat bedrag.

karin

[quote:5bc15abec0="MacBjorn"]"Ik denk wel dat als je besluit kabel te nemen dat je eens in de buurt informeert naar andere gebruikers van kabel en hun naar de ervaringen vraagt. In sommige gebieden wil kabel nog wel eens langzamer zijn dan dat providers beweren. Athans dat maak ik op uit diverse commentaren op forums die over dit soort zaken gaan.[/quote:5bc15abec0]

haha, je was me voor met posten. Maar ook in een bejaardenflat kunnen hardcore internetters zitten hoor! :wink:

En als je wilt weten waarom geen USB moden, lees [url=http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=10658]dit[/url] :wink: . Dat was mijn ervaring met USB modems.

Ja nu je het zegt verdenk ik oma er wel van dat ze elke dag zeker 10 naakt foto's upload! op www.oma_ik.com of zo

sorry ik dwaal af.

karin

kijk... een modem verbinding loopt naar een data-lijn met grotere capaciteit die bijvoorbeeld om een wijk heen ligt en die lijn loopt weer naar de groetere centrales... hoe meer mensen bezig zijn met hoe meer mensen je dus die lijnt deelt. Adsl gaat direct naar de centrale en dus heb je geen last van andere gebruikers, je snelheid is constant en fluctueerd niet... TENZIJ de server waarop je surft of download niet sneller toelaat. Ik heb horror-verhalen over kabel gehoord, waar de snelheid nog minder is dan bij een analoog modem (56k bijv.). Verder moet je bij ADSL vaak best een tijd wachten op je aansluiting, maar weet niet of dat nu al verbeterd is.

Ik adviseer je ADSL gewoon vanwege de constantheid… een vast bedrag is leuk, maar snel surfen is minstens zo leuk en je bent al snel verwend!

begrijp ik hieruit dat je dus geen adsl hebt met een vast bedrag per maand. Dat dacht ik nou net wel begrepen te hebben. Weleenswaar afhankelijk of je provider een data limiet stelt. Of bedoel je dat juist dat je dus toch altijd meer moet betalen?

hoeveel data verkeer heb je eigenlijk als je gewoon een beetje fototjes mailt en afentoe een klein update-je download? kom je dan snel boven die 200 mb die de meeste hanteren (als je voor weinig adsl wil dan)?

200 mb is niet zo gek veel - kijk dan als je uberhaupt een datalimiet wilt - of je 1 GB kunt krijgen.

Verder: ik ben geswitched (vanwege de kosten) van UPC classic naar ADSL (384 d/s) maar UPC was VEEL sneller. Maar je went er snel aan… en het scheelt mij 25 euries per maand en da’s een boel centjes :wink:

[quote:48baf2f3ed="karinvrolijk"]begrijp ik hieruit dat je dus geen adsl hebt met een vast bedrag per maand. Dat dacht ik nou net wel begrepen te hebben. Weleenswaar afhankelijk of je provider een data limiet stelt. Of bedoel je dat juist dat je dus toch altijd meer moet betalen?[/quote:48baf2f3ed]

Nee, de meeste zijn gewoon een vast bedrag. alleen bij de allergoedkoopste stuntaanbiedingen moet je goed op “de kleine lettertjes” letten.
Een datalimiet is niet zo handig. Als je eenmaal snel kan downloaden, ga je het ook doen. Je kunt ook niet makkelijk van ADSL provider wisselen (duurt lang) dus neem gelijk een goede. Goede hebben óf een hoge datalimiet, óf helemaal geen, of een “fair use policy”
bijv:
http://www.xsdsl.nl/index.php
http://www.fast-xs.nl/product.php?p=basic

Van die “oude mensen in je bejaardenflat” zou ik niet zo zeker zijn. Een vriend van mij woonde in “een gehucht met louter oude mensen”. Hij had ook kabel aangevraagd (UPC) maar het was nog langzamer dan een 33k modem. Volgens de man van UPC lag dat aan de sites die hij bezocht, niet aan de verbinding. Hij heeft binnen een week het modem teruggebracht. En UPC is trouwens een bedrijf met een hele slechte reputatie op het gebied van kwaliteit en klantvriendelijkheid…

[quote:e52d7b2528="karinvrolijk"]is wel even wat anders als de adsl stunts met 19,95 pm[/quote:e52d7b2528] Maar zo'n stunt zal wel eenmalig zijn, kijk eens naar de prijsverschillen na een jaar. Dan valt het weer mee.

In de praktijk blijkt dat wanneer je geen telefoontikken meer hoeft te betalen voor internet en je een redelijk snelle verbinding hebt dat je er gewoon veel meer mee gaat doen. Muziek downloaden, films downloaden of trailers bekijken. etc. dan ben je al heel snel aan je datalimiet van 750 Mb of 1 Gb. Als je alleen maar wat surft en emailt dan is een datalimiet wel ok. Als je voor 34,95 een abonnement zonder datalimiet kan nemen raad ik je dat zonder meer aan, je komt dan nooit voor verrassingen te staan. Hou er overigens wel rkening mee dat wanneer je voor adsl van kpn kiest dat je oook een telefoonabonnement nodig hebt. Die kosten komen er dus bij en dat is ook een fors bedrag.Hoe dat zit bij versatel en andere weet ik niet. Zonnet heeft op dit moment een abonnement voor 34,95 geloof ik zonder datalimiet en met snelheden van ca. 80 Kb download en 12 Kb upload geloof ik. OOk wanadoo heeft een aardige aanbieding zonder datalimiet voor 19,95 het eerste halfjaar, dan een halfjaar 24,95 en na een jaar 34,95. Maar dan zou je weer van een andere aanbieding gebruik kunnen maken. Snelheden zijn ca. 40 Kb download en 12 Kb upload. Ikzelf heb een abonnement bij Planet internet met download van ruim 200 Kb en upload van rond de 60 Kb zonder datalimiet, maar ja dat is wel prijzig.