grijs scherm met appeltje. Blijft hangen bij opstarten

telkens als ik mijn computer opstart komt ie niet verder dan het grijze scherm met het appeltje. Ik krijg niet eens dat rondraaiende dingetje te zien...

Ik heb het probleem sinds ik een nieuwe CD-brander heb. Het is een philips en ik verbind hem via USB. Ik had voordat ie het niet meer deed de onoficiele driver van freecom geinstalleerd (via sourceforge.net).
Ik ben er al overheengegaan met drive 10 en met techtool. Bij techtool vind ie inderdaad een probleem maar als ik hem het probleem laat oplossen zegt ie op het end dat ie niet genoeg geheugen heeft…

als ik alles afsluit behalve mijn toetsenbord doet ie het ook niet…

Please help me!!!

Eerst de brander afkoppelen en opnieuw opstarten.

Probeer je hardware test cd eens die bij je mac is geleverd.

Als die geen fouten geeft, werk dan dit lijstje af (moet je wel wat code intypen).[/url]

Heb je lang genoeg gewacht bij dat grijze scherm?

Ik heb zo ook al eens 10 minuten moeten wachten en uiteindelijk ging die toch verder, klok was gereset enz… Maar daarna was er geen probleem meer. :slight_smile:

heb je je PRAM al gereset..?

dit doe je door bijhet opstarten “appeltje-option-P-R” in te drukken,…
dan moet je hem ingedrukt houden totdat je een aantal x het opstart geluid hebt gehoord, en dan loslaten en dan start hij gewoon op…
tenminste dat hopen we dan maar…

HS-L

heel erg bedankt voor de tips. Ik heb een aantal dingen geprobeerd. Ik heb de hardware-test CD niet meer, maar ik denk toch dat het geen hardwarematig probleem is... Ik heb het lijstje afgewerkt, maar het lukt me niet om op te starten of in de veilige modus, ook niet in de single-user mode. Als ik tijdens het opstarten bijvoorbeeld shift ingedrukt hou, dan gebeurt er verder niets, behalve dan dat het appeltje zichtbaar is op de achtergrond van een grijs scherm (dus er veranderd niets)... Ik heb schijfhulp gebruikt, maar die kon niets vinden.

Ik ben nu op de universiteit en heb mijn computer vanochtend aangezet in de hoop dat als ik straks thuiskom, dat mijn computer dan opgestart is… (laten we hopen dat het net als bij jou ging TheBT)

En als dat niet werkt ga ik inderdaad nog even proberen mijn PRAM te resetten.

Als DAT niet werkt moet ik maar mac OS X opnieuw installeren. Ik wil wel mijn programma’s houden zonder dat ik ze helemaal opnieuw moet installeren. Mijn hom staat op een andere partitie en ik heb al mijn programma’s gekopieerd van mijn partitie met Mac OS X naar mijn home-partitie. Weet iemand of, als ik Mac OS X opnieuw installeer, die programma’s nog gewoon werken? Of hangt dat vna het programma af?

In elk geval heel erg bedankt voor alle tips.

[quote:9fc999b2f6="thomdebom"]Als DAT niet werkt moet ik maar mac OS X opnieuw installeren. Ik wil wel mijn programma's houden zonder dat ik ze helemaal opnieuw moet installeren. Mijn hom staat op een andere partitie en ik heb al mijn programma's gekopieerd van mijn partitie met Mac OS X naar mijn home-partitie. Weet iemand of, als ik Mac OS X opnieuw installeer, die programma's nog gewoon werken? Of hangt dat vna het programma af?[/quote:9fc999b2f6]

de meeste programma’s die ik heb (grafische app’s) hebben er problemen mee,… maar er zijn ook een aantal app;s die er geen enkel probleem mee hebben,… maar zoveel tijd kost het niet om alles ff te instaleren,… en dan heb je wel weer een helemaal schoon systeem,… dat zou ik aanraden…

Ik heb dus laatstens hetzelfde gehad, het scherm bleef hangen, ik had ook nog eens het geluk dat ik vervolgens geen mac os x meer kon installeren en geen os 9.0 (waar ik de schijven van heb). Vervolgens maar op mijn tweede hd geinstalleerd en alle voorkeuren (ed uit de library) en programma's overgezet. Nu weer werkend... Spaart veel tijd tov opnieuw installeren