Groot harddisc probleem! - Kan niet meer bij mijn bestanden.

Ik heb een nieuwe Mac, dus heb ik de 60 gig die in mijn oude Mac zat verhuist naar mijn nieuwe Mac.

Na het opstarten blijkt nu deze HD niet meer goed te werken. Alleen maar 1 partitie doet het (en wel de minst belangrijke, maar dat is altijd zo). Bij een andere partitie geeft Mac OS X telkens bij het opstarten dat hij problemen heeft met het mounten van die partitie.

Norton, Drive 10, Disc Warrior, Disk Aid (Disc Utility) zien allemaal 2 partities; maar de belangrijkste niet! 1 partitie werkt gewoon zoals hij hoord te werken.

Het vreemde is dat deze tools allemmaal denken dat "Apple_HFS naamloos 2" ("MP3 / Video") niet 19.1G is, maar zo'n 12G. Over de partitie "Apple_HFS naamloos 3" ("Classic" - hier zaten ook al mijn documenten en websites op-) kunnen deze programma's helemaal NIKS te weten komen, Drive 10 ziet 'm wel, maar weet er niks over en kan er niks mee.

Met "pdisk" (Terminal) en dan "L" kan je je partities bekijken, vreemd genoeg ziet pdisk de partities wel!

[code:1:post_uid0]Apple_HFS naamloos           40033878 @ 1544     ( 19.1G)
Apple_HFS naamloos 2         40033878 @ 40035422 ( 19.1G)
Apple_HFS naamloos 3         40033878 @ 80069300 ( 19.1G)[/code:1:post_uid0]

Met "fsck" (Terminal) heb ik ook wat dingen geprobeert, maar daar kom ik ook niet echt ver mee.

[code:1:post_uid0][Adriaan-Mols-Computer:/Users/adriaan] adriaan# sudo fsck -y /dev/rdisk2s10** /dev/rdisk2s10
BAD SUPER BLOCK: MAGIC NUMBER WRONG

LOOK FOR ALTERNATE SUPERBLOCKS? yes

SEARCH FOR ALTERNATE SUPER-BLOCK FAILED. YOU MUST USE THE
-b OPTION TO FSCK TO SPECIFY THE LOCATION OF AN ALTERNATE
SUPER-BLOCK TO SUPPLY NEEDED INFORMATION; SEE fsck(8).[/code:1:post_uid0]

Waarop ik hierna dit probeerde:

[code:1:post_uid0][Adriaan-Mols-Computer:~] adriaan% sudo fsck -y -b 40035422 /dev/rdisk2s10
Alternate super block location: 40035422
** /dev/rdisk2s10
CANNOT READ: BLK 40035422
CONTINUE? yes
THE FOLLOWING DISK SECTORS COULD NOT BE READ: 40035422, 40035423, 40035424, 40035425, 40035426, 40035427, 40035428, 40035429, 40035430, 40035431, 40035432, 40035433, 40035434, 40035435, 40035436, 40035437,[/code:1:post_uid0]

Het is ontzettend van belang dat ik mijn bestanden op die partities kan terug krijgen. Ik heb ook geprobeert de HD terug te doen in de oude Mac, maar daar werkte hij ook niet meer.

Iemand hier ervaring of verstand van? Ik kan wel wat hulp gebruiken.

Adriaan

Soortgelijk probleem gehad, maar niet alle programma's uitgeprobeerd.

Ik startte uiteindelijk vanuit  os 9.x op, waarna de gehele schijf zichtbaar werd, vervolgens ook onder x.

Hopelijk heb je er wat aan…
:wink:

Een vraagje.Wanneer en hoe(hfs+ neem ik aan)heb je deze schijf gepartitioneerd?

"Mac OS Extended" en met Disc Utility gepartioneerd. Of het in Mac OS X of Mac OS 9 weet ik niet meer.

Adriaan

PS: En in Classic werkt het ook gewoon niet.

[quote:post_uid0="Adriaan Mol"]Met "pdisk" (Terminal) en dan "L" kan je je partities bekijken, vreemd genoeg ziet pdisk de partities wel![/quote:post_uid0] Dan zit het probleem dus in het os systeem en niet in unix.Je data zullen nog wel intakt zijn,alleen de structuur van het hfs is aangetast. Je kunt proberen de stuctuur te repareren met diskaid,maar wel met de schijf waarmee je oorspronkelijk de structuur mee aangemaakt hebt. [/B].Met een te nieuwe versie van diskaid kun je soms geen oudere structuur repareren.

Probeer in ieder geval een backup te maken via terminal,naar de nieuwe
schijf van de 3 volumes.

[quote:post_uid0="Torz"]Je kunt proberen de stuctuur te repareren met diskaid,maar wel met de schijf waarmee je oorspronkelijk de structuur mee aangemaakt hebt. Met een te nieuwe versie van diskaid kun je soms geen oudere structuur repareren.

Probeer in ieder geval een backup te maken via terminal,naar de nieuwe schijf van de 3 volumes.[/quote:post_uid0]
Ik heb Disc Aid heb ik al geprobeert. En, nee helaas is het niet mogelijk om via de Terminal te backuppen, aangezien ik daar de partities ook niet kan gebruiken. pdisk ziet gewoon wel de partitie structuur.

Adriaan

Even op een rijtje: Je hebt de nieuwe G4 DP en hebt de oude Mac schijf als extra schijf geplaatst. De nieuwe G4 heeft ruimte voor 2 maal master en 2 maal slave. Heb je hem geplaatst als slave op dezelfde kant als de nieuwe master HD. Of als master in de andere IDE tak? Voor alle duidelijkheid: Zet de jumpers van de originele HD van de nieuwe Mac op 'master with slave present' en zet de extra schijf op 'slave' Dus GEEN cable select gebruiken! Daar staan ze wel standaard op...

Mijn eerste optie zou zijn: Loop eerst even de jumpersetting na. Mocht dit toch niet helpen, zet de schijf terug in de oude Mac. En start op vanaf de bootabel CD-ROM van DiskWarrior. Norton maakt het probleem alleen maar erger. Lukt dit niet, zet hem dan als master in de nieuwe Mac, maar wel als ENIGE schijf en op de plaats van de nieuwe HD. Probeer dan nogmaals DiskWarrior vanaf CD-ROM. Niet proberen dus om vanaf de oude schijf te starten.
Laat even weten of het inderdaad aan cable select ligt. Anders wordt het een erg interessant probleem. (Maar jij hebt ze uiteraard liever helemaal niet.) ???
succes!

Je kunt ook nog proberen hem na het terug te zetten in de oude G4 en via T en firewire op te starten met de nieuwe G4.En dan met diskwarrior te repareren.

Gelukkig, gelukkig, gelukkig! Hij doet het weer. Het heeft dus uiteindelijk gewoon aan de jumper gelegen (die ik anders had gezet bij het verplaatsen van de HD)! Norton had mijn MP3 partitie wel stuk gemaakt, maar DiscWarrior heeft die nu ook zonder problemen kunnen redden. Ik heb al mijn files weer terug, ben nu lekker aan het backuppen en dat betekend dat MacOSX.nl sources ook niet weg zijn!

:slight_smile: :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

Steve's lovechild; bedankt voor de jumper tip, wou het al zelf al proberen, maar toen ik jouw bericht las gaf het me extra moet.

Iedereen bedankt voor de hulp!

Adriaan

Edited By Adriaan Mol on nov. 05 2002 at 18:33