Grootformaat illustrator pdf geeft problemen in acrobat

Ik heb een aantal grote illustratordocumenten (600x426 mm). Hierin zijn 4 A4's opgemaakt. Als ik deze uitdraai komen er ook netjes 4 A4's uit de printer.

Als ik het document opsla als pdf (welke vorm dan ook) en ik open deze in Acrobat dan zie ik één groot document van 600x426 met daarin mijn A4’s en 1 tumbnail.
De uitdraai gaat dus verkeerd.

Hoe krijg ik mijn 4 lossen A4’s terug

Hans

Binnen illustrator heb je een optie aanstaan, "tile full pages" of zo iets in de "Document Setup.

Als je hier een pdf van wil maken, kun je het beste printen en dan zeggen bewaar als pdf (binnen het OS X print venster). Je pdf is dan werk van ‘consumenten kwaliteit’. Voor drukwerk stel ik voor dat je naar een postscript printer of virtuele printer print en opslaat als bestand, haal dit bestand door de Distiller (waarbij je de Distiller natuurlijk naar je eigen wensen/eisen instelt).

Dat lukt inderdaad maar dat is me te veel werk. Het gaat om zo'n 50 documenten per dag. De bedoeling is dat ze op de pc-afdeling deze snel kunnen afdrukken

Ik wil ze dus bewaren als ai-pdf zodat ik ze ook nog kan edit-ten met ai.
Graag een andere oplossing.

4x kroppen in acrobat vindt ik ook niet echt een optie

Maar toch bedankt voor het meedenken

Hans

Ik had verwacht dat het met de genoemde oplossing zou lukken (het leek zo voor de hand liggend). Helaas overschrijft elke A4 de vorige en heb je er dus niets aan :x. (tenzij je de pagina's onder 4 verschillende namen opslaat)

Als Illustrator compatibiliteit belangrijk is, dan bewaar je toch de orginelen?

Even rekenen: 50 ai documenten A2 per dag die omgezet moeten worden naar 50x4 pdf documenten A4 met behoud van illustrator compatibiliteit… WOW! Wellicht is het tijd om te kijken naar de werkwijze binnen je bedrijf (met name het traject vóór deze omzetting). Als daar niets aan te wijzigen is kun je altijd overwegen om iemand een applescript te laten schrijven die dit automatisch doet (met 10.000 documenten per jaar moet dat snel terug verdiend zijn). :innocent:

Is het geen idee om je AI document als A4 pagina op te slaan als PDF en hem later door Quite Imposing te laten positioneren? Dit kan je redelijk geautomatiseerd laten doen. Bovendien kan je de A4 (met snijtekens) automatisch laten croppen door Acrobat 6 en later kan je met quite ook weer automatisch snijtekens toevoegen!