Grootte foto's bij een fotoboek

Een paar dagen geleden werd mijn bestelling voor een fotoboek gecancelled. Vandaag kreeg ik een mail met de reden.

[i:fe83cf2e93]All images for iPhoto book orders should be cropped to the 4:3 aspect ratio using the crop tool and should have minimum dimensions of 800 x 600 pixels for landscape or 600 x 800 pixels for portrait. A yellow warning triangle may alert you to the need to adjust the size or ratio.
[/i:fe83cf2e93]

Begrijp ik het goed of ben je echt verplicht om al je foto’s te croppen naar de 4/3 ratio alvorens je ze in je fotoboek plaatst? Ik heb daar nergens iets over gelezen tot nu toe en ik dacht dan ook dat het gewoon een kwestie van plaatsen en bestellen was…
Ik heb nergens een geel waarschuwingstekentje gezien dus ik ging er vanuit dat alles in orde was.
Ik fotografeer in een resolutie van 2048 x 1536 dus daar zou geen probleem moeten liggen. Of wel?

Weet er iemand meer over die 4:3 ratio? Ik vind maar weinig afdoende info op de site van Apple (er stonden ook een aantal links in de mail).

Je opmerking over de verhouding vind ik wel merkwaardig inderdaad. Ik wil ook een fotoboek maken als ik terug kom van een korte vakantie en dan wil ik n.l. landschapsfoto's uitsnijden in een soort 'breedbeeld' uitsnede. Mooi bij dat soort foto's.

Ben benieuwd naar de reacties…

Heb je overigens je maximale resolutie gebruikt voor de foto’s? Ik heb een 6 mp toestel, dus die komt uit op 4048 x 3040. Dat wordt een heel groot bestand wat naar de fotoboek-centrale moet :evil:

Zie voor meer info

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=61409

Ja dat heb ik ook gelezen, maar dat beantwoordt mijn vragen niet. Vandaar dat ik mijn vragen hier post. Misschien zijn er enkele mensen die hier ervaring mee hebben. Als je een fotoboek bestelde, heb je dan het formaat van je foto's eerst moeten aanpassen?

Ik heb zaterdag een boek besteld met foto's van mijn 350D die fotografeert in een veel hogere resolutie. Ik snap het zoiezo niet dat het later bekent wordt aangezien iphoto iets doet met je boek. 175 foto's van ± 4MB per stuk werd een boek met een upload van 11MB. Dan zou toch al bekent moeten zijn dat er iets niet goed is,

Ik heb gisteren mijn eerste fotoboek met de post aangekregen. Over de kwaliteit geen klagen enkel portokosten vind ik wat hoog (geshipt blijkbaar uit VS?). Ik heb bij samenstellen nooit geen error of warning gekregen over formaat van foto's? Zou het vreemd vinden mocht je eerst al je foto's moeten resizen.

Ff offtopic tussendoor: is er iets loos met de server van MacOSX.nl? Af en toe laadt het forum uitermate traag en aan de 3 berichten hierboven maak ik op dat ik niet de enige ben die er 'last' van heeft. En... zoëven had elgustavo ineens 0 (nul!) berichten terwijl er toch echt al 2 stonden :? :P

[img:23071c3429]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=8887[/img:23071c3429]

[quote:fe94c8d84c="Ednolb"]......

[i:fe94c8d84c]All images for iPhoto book orders should be cropped to the 4:3 aspect ratio using the crop tool and should have minimum dimensions of 800 x 600 pixels for landscape or 600 x 800 pixels for portrait. A yellow warning triangle may alert you to the need to adjust the size or ratio.
[/i:fe94c8d84c]
Begrijp ik het goed of ben je echt verplicht om al je foto’s te croppen naar de 4/3 ratio alvorens je ze in je fotoboek plaatst? Ik heb daar nergens iets over gelezen tot nu toe en ik dacht dan ook dat het gewoon een kwestie van plaatsen en bestellen was…
Ik heb nergens een geel waarschuwingstekentje gezien dus ik ging er vanuit dat alles in orde was.
Ik fotografeer in een resolutie van 2048 x 1536 dus daar zou geen probleem moeten liggen. Of wel?

Weet er iemand meer over die 4:3 ratio? Ik vind maar weinig afdoende info op de site van Apple (er stonden ook een aantal links in de mail).[/quote:fe94c8d84c]

Heb reeds verschillende fotoboeken besteld en ontvangen en geen wijzigingen aangebracht aan het formaat.
Wat wel voorkwam is dat foto’s in een te lage resolutie die ik bladvullend wilde hebben het gele gevaar driehoekje kregen met een rood uitroepteken.
Je kan het dan oplossen door het " Type pagina " te wijzigen in bv. 3 of 4. De foto’s worden dus veel kleiner en het gele gevaar driehoekje verdween.

Ja maar het vreemde is dat ik nergens dat driehoekje kreeg. Allles leek in orde. Het enige wat ik nog kan bedenken is dat ik misschien geen foto in dimensie A x B in een ruimte had moeten plaatsen die voorzien was voor foto's van B x A. Maw, kan het zijn omdat ik verticale foto's geplaatst heb in een vakje voor horizontale foto's?

Normaal speelt het geen rol of de foto in potret modus is of landschap. Het kadertje past zich automatisch aan. Het gele driehoekje komt rechts bovenaan te staan in de foto, in het album.