Grootte van afbeelding aanpassen

In Pixelmator pro heb ik een afbeelding van 17,15 x 11,43 cm of 1620 x 1080 pixels. Voor een expositie moet ik nu die foto aanpassen in 40 x 45 cm. Het mag ook 40 x 50 cm zijn. Als ik dat in Pixelmator pro zelf probeer dan lukt mij dat niet en zijn de verhoudingen verkeerd. Ik weet dat er programma’s zijn die dit kunnen maar welke?

Ik gebruik zelf het programma niet, maar afgaande op deze hulppagina is er een aankruisvakje „Scale proportionally”. Als je dat aanzet, dan zou je bijvoorbeeld de korte kant op 40 cm kunnen zetten en schaalt de lange kant automatisch mee naar 60 cm (= 17,15 cm ÷ 11,43 cm × 40 cm).

Bedankt voor je snellle antwoord. Als ik dat doe in Pixelmator pro dat wordt de lange kant 60 cm en dat is juist wat ik niet wil. Ik wil de verhouding van 40 voor de korte kant en 45 cm voor de lange kant.

Dit zou je gewoon in de Voorvertonings app kunnen doen, onder menu Extra’s.

Bedenk wel, zoals jakko al aangaf, dat je een “uitsnede” gaat maken.

Je zal een beetje moeten gaan rekenen: 45 X 40 > 450 X 400 (1,125) > 690 X 613 > 518 X 460

9e8df1e9f6d50b120b1902a6fed293e2d0dffb27_2_690x460a

Maar zonder dat de afbeelding vervormd wordt, neem ik aan? In dat geval kun je klikken op het menu Image → Canvas Size (zie hier voor uitleg).

Als je wél wilt dat hij vervormt, dan moet je „Scale proportionally” juist uitzetten en zowel hoogte als breedte zelf opgeven.

Het is gelukt. Bedankt.

Misschien wil iemand wel weten hoe, uiteindelijk…

Hoe? Ik gok hierbij op de juiste uitleg van @jakko-westerbeke en van @nnsa daar vlak boven.

Maar zou netjes zijn als de TS (Topic Starter) dat zelf even liet weten…

Het is mij gelukt via de Crop tool in Pixelmator pro en daar in Custom size een van de standaard afmetingen aanklikken.

:+1: