Grootte van een TM back-up

Ik heb een hardeschijf van 750 GB en een van 250 GB en mijn interne schijfruimte is 80 GB ik wil graag een TM back-up maken van de 80 GB op de 250 GB schijf maar ik heb op een aantal topics gelezen dat de schijf dan snel vol raakt. is dit zo. en hoe groot is ongeveer een back-up van TM van 80 GB schijfruimte?

Een vuistregel die veel wordt gebruikt is 1,5 keer de grootte van je harde schijf, dus bij jou zit dat goed. Maar het hangt er maar helemaal van af hoeveel bestanden je per uur/dag/week wijzigt op jouw Mac. Zijn dat er veel, dan heb je veel ruimte nodig voor al die backups op je TM schijf.

Lees hier maar: http://www.apple.com/nl/macosx/features/timemachine.html onder het kopje 'En dan is de schijf vol', daar staat dat ie de ruimte van de schijf gebruikt totdat ie vol is. Hoe meer ruimte hoe verder je terug kan in de tijd...

oh dus hij maakt 1 keer van de hele schijf een backup en dan controleert de heletijd de wijzigingen zoals als je 3 bestanden hebt van elk 4 MB en je gooit er een weg en je maakt een andere erbij dan heb je dus eigenlijk 16 MB gebruikt van de HD?

TimeMachine zal 1 keer de schijf volledig kopieren, de volgende keren dat hij synct zal hij soort van snelkopelingen maken naar de oude bestanden, omdat er niets veranderd is (hardlinks). Bij bestanden die nieuw zijn, of wijzigde, maakt hij een kopie. Bestandne die je verwijderde, maakt hij gewoon geen symlink van.

Dus,
Je hebt 4 bestanden ( 3 MB de file)

Tijd 1: TM kopieerd alle 4 de bestanden ( = 12 MB)

Je wijzigt niets

tijd 2: TM maakt voor de nieuwe tijd gwn hardlinks aan naar de 4 bestanden ( = 12 MB totaal)
tussentijdse backups … nog steeds 12 MB stuk

Je add een nieuw bestand
tijd 3: TM kopieerd nieuwe bestand en heeft hardlinks voor de oudere files ( = 15 MB totaal)

je verwijderd een file
tijd 4: TM maakt hardlinks voor alle files, behalve de verwijderde ( = 15 MB totaal)…

en ga zo maar door

Edit: Hardlinks in plaats van symlinks

oke dus dan zal 250 GB wel genoeg zijn voor 80 GB want zoveel verander ik ook weer niet :D

Even voor de volledigheid een kleine correctie op de post van Jello: het zijn juist [b:0e37bc3e60]hard[/b:0e37bc3e60]links, geen symlinks.

[quote:8f50603360="mac/windows user"]oke dus dan zal 250 GB wel genoeg zijn voor 80 GB want zoveel verander ik ook weer niet :D[/quote:8f50603360] Werk je met Mail? Dan zal TimeMachine ook je mail-boxen bijhouden

En zo zijn er nog enkele programma’s die samenwerken met Time Machine

[quote:4e9e68b8f7="Jello"][quote:4e9e68b8f7="mac/windows user"]oke dus dan zal 250 GB wel genoeg zijn voor 80 GB want zoveel verander ik ook weer niet :D[/quote:4e9e68b8f7] Werk je met Mail? Dan zal TimeMachine ook je mail-boxen bijhouden

En zo zijn er nog enkele programma’s die samenwerken met Time Machine[/quote:4e9e68b8f7]

ik werk eigenlijk met alles van apple dus ook mail iphoto en die dingen

Je kunt de zaak een beetje binnen de perken houden met [url=http://www.klieme.com/TimeMachineScheduler.html]TimeMachineScheduler[/url]. Hiermee kun je de backup interval regelen van 1 t/m 12 uur.

[quote:b0425cc87b="JohnH"]Je kunt de zaak een beetje binnen de perken houden met [url=http://www.klieme.com/TimeMachineScheduler.html]TimeMachineScheduler[/url]. Hiermee kun je de backup interval regelen van 1 t/m 12 uur.[/quote:b0425cc87b]

oke ik zal het onthouden maar eigenlijk maakt het nog niet heel erg veel uit want als je het naar 3 uur zet dan heeft hij om de 3 uur meer werk dan om het uur. dus eigenlijk maakt het denk ik niet veel uit. maar ik zal het onthouden

Het maakt niet veel uit, tenzij je continu veel edit...

maar dan wil je juist dat hij meer backupt, zodat je kan terug keren als je per ongeluk iets verwijderde uit een bestand…

Maar ik zou zeggen, begin gewoon met die 250GB, kom je zeer zeker mee toe!

Zo te zien ga jij inderdaad uitkomen met je 250gb schijf. Ik heb 280gb voor een 120gb schijf en daar is nog niks verwijderd sinds eind oktober 2007, nog ruimte zat over.

Wel even verstandig omgaan met mappen die je het beste kunt uitsluiten. Als je daar even op zoekt op het forum vind je zo een aantal goede tips. Komen met name neer op:
Parallels/VMware images
Entourage database
Moet je alleen nog even bekijken of het voor jou van toepassing is…

[quote:21c6587295="Kobes"]Zo te zien ga jij inderdaad uitkomen met je 250gb schijf. Ik heb 280gb voor een 120gb schijf en daar is nog niks verwijderd sinds eind oktober 2007, nog ruimte zat over.

Wel even verstandig omgaan met mappen die je het beste kunt uitsluiten. Als je daar even op zoekt op het forum vind je zo een aantal goede tips. Komen met name neer op:
Parallels/VMware images
Entourage database
Moet je alleen nog even bekijken of het voor jou van toepassing is…[/quote:21c6587295]

Ik heb wek Parallels maar ik gebruik het niet omdat het te langzaam gaat en je er geen spellen of normaal cd’s mee kunt afspelen. en Entourage gebruik ik ook niet

Wat ik ook uitsluit is:

iTunes (omdat mijn muziek op een externe HD staat, en er soms tijdelijk iets in de lokale iTunes library komt te staan), onnuttig te backuppen
De download map, deze map veranderd vaak, en hetgeen ik wil bewaren, verplaats ik naar een andere map (waarna timeMachine direct wel backupt) en de rest verwijder ik (geen backup van nodig dus)
En mijn desktop: zelfde verhaal als hierboven, screenshots, tmp files etc