GUI van programma's spiegelen

Hopelijk zit ik hier op het juiste forum, en is de titel goed gekozen, ik twijfelde daarover. Zoniet is er vast een Mod of andere expert die mij even wil helpen.

Mijn vraag is als volgt:

Ik ben rechtshandig en vind het daarom reuzige handig dat het HD symbool en andere iconen automatisch aan de rechterkant geplaatst worden. Ik hoef nu mijn muis alleen maar op en neer te bewegen ipv dat ik een draai beweging maak met mijn pols van rechts naar links.
Ik heb op de wi(n)dowsbak op mijn werk ook direct alles naar rechts gezet, werkt heerlijk.
Jammergenoeg zitten de veel gebruikte knopjes bij programma’s vaak links (bijv. die gekleurde stoplichtbolletjes). Ik zou die graag allemaal gespiegeld zien, behalve de teksten natuurlijk :wink: , maar die zou ik wel graag tegen de rechterrand aangeschoven zien. Dat voelt het lekkerst aan mijn pols (en in mijn hoofd, want het begint mij de laatste maanden toch wel bezig te houden).

Kan dit? (nee zeker he?)

En waarom zijn er eigenlijk geen GUI’s voor links- en rechtshandigen? Lijkt mij goedkoper te maken dan bijvoorbeeld linkse- of rechtse scharen bijvoorbeeld. Of bestaan die wel?

Dat gaat, maar dan moet je in elk programma de knoppenbalk wijzigen (Weergave --> Pas knoppenbalk aan...). Maar echt handig is dat niet, ik ben ook rechtshandig en ik vind het zo prima.

Suggestie: maak je vensters wat kleiner (nooit op volledig scherm).

Nee zeker. En die bolletjes zouden linksboven zitten, omdat de westerse mens van links naar rechts leest.

[quote:9400db87e8="fistkikker"]Nee zeker. En die bolletjes zouden linksboven zitten, omdat de westerse mens van links naar rechts leest.[/quote:9400db87e8] Dus Windows is voor de Arabische wereld :P Persoonlijk heb ik d'r geen moeite mee eigelijk dat de bolletjes aan de linkerkant zitten... Hee ik bedenk me nu ineens dat het in Windows precies gespiegeld is; knoppen rechts en icoontjes op de desktop aan de linkerkant! :|

Ik snap het probleem niet zo. De plaats van de user interface widgets in een window hebben toch helemaal niets met links- of rechtshandigheid te maken? Of je nou links- of rechtshandig bent, het kost toch ongeveer evenveel moeite om je muis naar links of naar rechts te bewegen. En per saldo zal je als je aan het werk bent toch ook evenveel muisbewegingen naar links als naar rechts maken?

Als je moe wordt van de vele muisbewegingen kan je je denk ik beter eens verdiepen in de sneltoetsen. In bijna elk programma staat Cmd-W gelijk aan het rode bolletje, Cmd-M aan het gele. Met Cmd-Tab en Cmd-’, schakel je tussen programma’s en vensters. Exposé werkt trouwens ook uitstekend met het toetsenbord. Andere sneltoetsen vind je door eens in de menus bovenaan je scherm te spieken.

Fistkikker: Ik lees ook van rechts naar links (als ik nuchter ben), maar ik wil de tekst en tekens gewoon tegen de rechterkant aan. Vind ik prettig.

A la Mac: dat begrijp ik wel, maar dat is niet de oplossing die ik zoek.

Het komt er gewoon op neer dat in mijn manier van denken dit beter past. Ik wil mijn computer (maar ook mijn organizer, mijn administratie enz. enz.) aanpassen aan mijn manier van denken en organiseren, ongeacht wat anderen logisch of prettig vinden. Wanneer ik de richtinaanwijzer van mijn auto, of de draairichting van de ruitenwissers zou willen aanpassen begrijp ik dat ik tegen technische beperkingen aanloop, maar qua computer software moet dat toch wel kunnen?

Ik ben toch niet de enige die dat denkt?

Precies Nikita! Ik vond het altijd al slim van Apple dat de iconen rechts stonden. Nu de rest nog!

Weet ik allemaal Buzz-D, maar ik wil gewoon een gespiegelde GUI, maar dan wel met de tekst normaal. IK vind dat prettig werken, voor de rest moet iedereen dat maar zelf bepalen. Ik kan mij voorstellen dat een Joods of Arabisch persoon die van huis uit van rechts naar links werkt, maar die een tweede Westerse taal vaak gebruikt (Londen zit er vol mee) net zoals ik denkt. Of niet, maar dan moet iemand daar maar een polletje over starten :? . Overigens gaat het voor mij ook niet over de moeite die iets kost (boven naar beneden, van links naar rechts), maar over de belasting voor de pols en hersenen. En ik denk dat ik nu per saldo meer bewegingen van rechts naar links maakt dan van onder naar boven, maar dat heb ik nooit onderzocht, ik heb alleen een sterk vermoeden (en heb door de jaren heen ook veel vertrouwen in mijn vermoedens gekregen).

Weet je, mijn computer is een verlengstuk van mijn gedachten, wat ik bedenk kan ik daar meestal op maken, schrijven of wat dan ook, ik zou 'm graag gewoon verder aanpassen aan mijn denkwereld.