Guitar spelen op je Mac

Hallo,

Zag een muzikant op Steve zijn presentatie guitar spelen op zijn mac.
Dankzij de soft (en een switch-pedaal) kon hij verschillende versterker-instellingen en dus sounds produceren.

Wie heeft er ervaring mee zijn pb het podium op te sleuren. Ik sleur al jaren met een Fender Amp en een batterij effectenpedaaltjes. Missschien wordt het tijd het digitale (on stage) tijdperk te betreden.

PowerBook G4 17" 1,33 Ghz - en een Fender Strat USA guitar

Garageband zit in het iLife pakket.

http://www.apple.com/nl/ilife/garageband/

Je kan er leuke dingen mee. Vele macosx.nl gebruikers hebben al leuk zitten knutselen. Helaas nog weinig akoestische instrumenten gehoord.
garageband topic

Ik speel zelf Sax, en gebruik garasie band vaak om ideetjes uit te werken. Ik heb de interne mic gebruikt en die voldeed prima voor mij (het zijn maar schetsen).
voor een beter oplossing: Griffin of Garageband accesoires

Je kan gemakkelijk presets klaarzetten (bijv. in de volgorde van een setlijstje)
Als je een strakke drummer hebt kun je zelfs eens een loopje mee laten lopen.
Het zou moeten kunnen werken… maar persoonlijk geloof ik meer in techniek.
Daarbij ben ik geen gitarist… Ik hoop dat iemand je vraag kan beantwoorden.

PS. dat was de keynote van vorig jaar! :wink:

Geen idee, maar ik zou dat ook wel 's willen weten... kamp namelijk met hetzelfde probleem.... :?

Ik heb ook al met garageband aan het prutsen geweest maar garageband leent zich niet tot Live optreden.

Ik zoek eerder een amp simulator

[quote:c261d7b6f2="Eric Vander Oost"]Ik heb ook al met garageband aan het prutsen geweest maar garageband leent zich niet tot Live optreden.

Ik zoek eerder een amp simulator[/quote:c261d7b6f2]

Als je het al hebt geprobeert, waarom vraag je het dan?
dan had ik niet dat hele verhaal voor je hoeven schrijven :wink:

Vertel dan in ieder geval waarom Garageband niet geschikt is voor op het Podium zodat iemand anders er ook wat aan heeft.

ps. je bent nieuw op macosx WELKOM!

Jor, In elk geval dank voor de moeite en het vriendelijke onthaal :lol: :D

Ik gebruik om op te nemen en bij optredens regelmatig mijn Line 6 pod II. Het is een apparaat dat versterkers simuleert op een hele goeie manier. Afgeleid van plugins als Ampfarm is het een handzaam, betaalbaar en supergoedklinkend ding, waar je voor live optredens een footcontroller op kunt aansluitend zodat je de 36 geheugenbanken optimaal kunt benutten.

Garageband maakt gebruikt van eenzelfde soort techniek om je kale gitaarsignaal om te zetten naar een ‘imitatie’ versterkergeluid. De kwaliteit van de Garageband simulatie vind ik goed, maar een POD is veel flexibeler en bevat veel en veel meer versterkertypen.

Meer info op vind je op www.line6.com

groetjes, Michiel

Die presentatie van Steve toonde een gitaar audio-plugin die ook stand-alone draait. Je hebt er dus geen GarageBand o.i.d. voor nodig.

Het ding zit bomvol presets, en kan enorm veel gitaar amps en effecten simuleren. Het mooie is dus dat je het met een pedaal kan bedienen.

In Steve zijn Keynote zat het programma 'Guitar Rig'. Je kunt het hier vinden en ja daarmee kun je uitstekend 'Live On Stage' spelen.

Daar is het namelijk voor ontwikkeld.

http://www.nativeinstruments.de/index.php?guitarrig_us

En wat zijn er weer een hoop domme vervelend reagerende mensen te vinden op het forum zeg. Lees eerst even iets voordat je reageert. Lijkt me verstandig.

amplitube live is ook zo'n virtuele gitaar versterker en klinkt heel leuk. maar of het praktisch is om met een laptop op een podium te staan ...

http://www.amplitube.com/Main.html?prod_ATLive

edit ah ik zie dat die guitar rig wel voetpedaaltjes (al lijken ze wel “onvoetig” te staan) heeft. das alvast een stap in de goede richting

het is natuurlijk heel erg handig, en het zal ook allemaal wel redelijk klinken, maar echt rock-en-roll vind ik het niet. Zo'n rij pedaaltjes is toch veel leuker! En je zal toch nog steeds iets van een versterker mee moeten nemen, of was je van plan je computer direct in de PA te pluggen? Ik ben erg van computers enzo, en het ligt een beeje aan de muziek die je maakt, maar op het podium vind ik het meestal geen porum.

Dit ding geeft je de mogelijkheid om een paar honderd amps + instellingen in 1 doosje mee te nemen. Niet elke gitarist of band zal het nodig hebben, maar het is een nieuwe ontwikkeling die supergoed werkt en enorm veel mogelijkheden biedt.

In de middeleeuwen ontstond de piano. Die had nog niet de mogelijkheid om harder en zachter te spelen door harder of zachter op de toetsen te spelen. Toen kwam de piano pianissimo, waarmee dat wel kon. Niemand zat er op te wachten, “want de huidige piano voldoet toch”?

En nu, een paar honderd jaar later, heeft elke piano / vleugel etc. aanslaggevoeligheid en alle MIDI keyboards / synths ook.

dat zeg ik; het is erg handig. Een midi piano is ook handig, maar als ik piano opneem neem ik toch een echte. Ik gebruik zelf erg vaak zulke amp-simulatie programma's, maar het haalt het alleen nog niet bij het echte werk. Als ik dus echt iets moois wil gebruik ik dus gewoon een versterker. Ik ben ook dol op harddisk recording, maar niets gaat boven drums op een taperecorder. goed, het wordt nu wel erg offtopic....

Dat verhaaltje over die middeleeuwen en die piano heb ik toch heel anders geleerd trouwens, dat is een beetje van de klok en de klepel volgens mij… maar ik zal het even opzoeken.

Ik snap de voordelen van zoiets op een podium wel, maar ik vind een computer op het podium bij bepaalde muziek gewoon geen gezicht…

Nou ik vind het juist super stoer staan. Guitar Rig lijkt mij helemaal de oplossing voor mij. En het is ook nog relatief goedkoop! Vooral als je er misschien in de toekomst gratis downloads voor hebt! Das echt mooi! :P

Ik vindt het ook wel stoer als het donker is en je ziet dan zo’n mooi apple logotje in het donker. hmmm

Nee ik vind het zeker een tof produkt. ik zou het wel eens willen uittesten… hoop dat het geluid meevalt en dat er geen vertraging in is.

Maar ja wil ik ermee on stage dan zal wel eerst een Pb of een iBook moeten hebben. en ik heb een iMac…das relatief balen. :expressionless:
Weet iemand nog een goedkope deal?

[quote:db7c67dbf4="thejazz"] Nee ik vind het zeker een tof produkt. ik zou het wel eens willen uittesten.. hoop dat het geluid meevalt en dat er geen vertraging in is. [/quote:db7c67dbf4]

proberen ?

demo hier : http://www.nativeinstruments.de/index.php?products_us

Native instruments heeft de naam zeer goed geluid te produceren…

Thanks! Ga ik zeker een keer downloaden. Maar vooral in combinatie met die footcontroller lijkt me tof. Dat vindt ik wel het slimme van Native Software dat ze er een footcontroller bij hebben gedaan. De software is leuk maar zonder die footcontroller heb je er live niets aan.

Wat vinden jullie trouwens van de prijs van guitar rig?
Is 450 euro te veel of goed?

ik heb die gitaarrig nog niet gebruikt maar ik zou die 450 euro, persoonlijk (krap budget) liever investeren in een goede versterker. en die heb je tegenwoordig ook al met ampsimulaties en effecten enzo

je hebt wel minimum een G4 processor nodig (en dit staat niet op hun site)

[quote:6253ee1681="sponge"]je hebt wel minimum een G4 processor nodig (en dit staat niet op hun site)[/quote:6253ee1681]

Niet dat ik reclame wil maken voor NI, maar het staat er wel op.

http://www.nativeinstruments.de/index.php?rigfeatures_us

Onderaan.

oeps i did it again :o

Mijn broer heeft [url=http://www.line6.com/VariaxAcoustic/intro.html]deze gitaar[/url] van Line 6. Is echt super, en heeft alle voordelen die je (volgens mij) ook met die Native Software hebt. En natuurlijk zonder latency, en met het voordeel dat je niet met je kostbare en diefstalgevoelige iBookje op het podium staat (staat echter wel stoer natuurlijk, zo'n mooi wit oplichtend appeltje naast je effectenbak...).