HalftoonRasters maken of rasterpunten in Illustrator?

In photoshop is het bekend dat als je een zwart/wit verloop omzet naar halftoon, je een mooi egaal raster krijg van bolletjes. Nu vroeg ik mij af of dit ook rechtstreeks in illustrator kan doen, want ik wil het gebruiken als vector object.

Als ik een verloop in illustrator doe en naar het filter halftoon ga is hij grijs/niet zichtbaar.

Wie weet raad?

goeie vraag...filters werken bijna nooit in illustrator, daarom gebruik ik dan 'effecten', die doet het wel. Alleen als je het halftoon effect toepast is je object geen vectorobject meer hoor.

In Freehand kon je (vroeger) per object het raster aangeven, dus het soort raster, hoek en lineatuur met "halftone screen" Dat raster bleef bewaard, ook als de rest van het document een ander raster had. In illustrator heb ik het ook wel eens gezocht maar niet gevonden. Je kunt natuurlijk een halfttone maken in Photoshop, die plaatsen in Illustrator en dan tracen met Livetrace, dan ben je er ook.

livetrace is erg goed...maar het is mij nog niet gelukt een instelling te maken die zorgt dat elke rasterpunt ook echt [b:49ee2e54d6]rond[/b:49ee2e54d6] is...

[edit]

eagerbob, hoek e.d. aanpassen kan dus in illustrator onder effect—>pixelate–> color halftone

ja daar zat ik dus ook mee, dacht dat dit goed kon als vector. Wordt denk ik toch photoshoppen en dan tracen :(

[quote:b390cfb11f="EagerB0bNerd"]In Freehand kon je (vroeger) per object het raster aangeven, dus het soort raster, hoek en lineatuur met "halftone screen" Dat raster bleef bewaard, ook als de rest van het document een ander raster had. In illustrator heb ik het ook wel eens gezocht maar niet gevonden. Je kunt natuurlijk een halfttone maken in Photoshop, die plaatsen in Illustrator en dan tracen met Livetrace, dan ben je er ook.[/quote:b390cfb11f]

Dat kan nog steeds met :apple: H. Ik snap niet waarom niet meer programma’s deze mogelijkheid van Postscript benutten. Ideaal voor heftige Liechtenstein rasters!

[quote:ab3b52e8a5="marloez"] eagerbob, hoek e.d. aanpassen kan dus in illustrator onder effect--->pixelate--> color halftone[/quote:ab3b52e8a5]

ja loez, dit is toch wat anders dan wat ik bedoel. Zie de post van Martini hierboven.
In Freehand is het een keihard Postscript effect, als je het dan over enorme retestrakke rasterpunten hebt is dit het helemaal.