Handig! simulator i.v.m. kleurenblindheid

In de nieuwe publish stond een handige tip:

een tooltje dat je laat zien hoe kleurenblinden dingen zien. Zo kun je testen of dat wat je gemaakt heb ‘kleurenblindenproof’ is.
Slim als je verkeersborden ontwerpt
of gebruiksaanwijzingen
of websites
of
of

Gratis te downloaden op
http://www.michelf.com/projects/sim-daltonism/

he, das handig, misschien dat ik daar nog wel mee te maken krijg. :thumbs up:

ik heb er mee te maken: ben zelf daltonist...

anyway, waar ik zeer veel problemen mee heb is de oranje-rode straatlampen (in belgië): als er zulke straatlampen staan en er staat een verkeerslicht op rood of oranje zie ik het verschil niet en zou ik gewoon door durven rijden, met alle gevolgen van dien, zeer gevaarlijk op onbekende banen…

dus: plaats groene of gele straatlampen, dan kan ik rustig doorrijden als het groen licht is en het verkeerslicht op groen staat, want ook hier zie ik geen tot weinig onderscheid

met verkeersborden, gebruiksaanwijzingen, websites weinig tot geen last…

wel atlassen, maar daar staan waarschijnlijk wel veel kleurtjes in zeker? :wink:

Wat ikzelf wel eens doe als ik wil kijken of de kleurvlakken contrastrijk genoeg zijn om ook na kopiëren via een kopieerapparaat onderscheidend te blijven is het veranderen van een instelling in OS X. Systeemvoorkeuren --> Universele toegang --> Stel beeldscherm in op grijs

Ok ok, het is misschien niet helemaal passend bij dit onderwerp, maar het kan wel van pas komen bij zaken waar zichtbaarheid mbt. contrast van pas zijn.

[quote:f1c897e200="vic"]ik heb er mee te maken: ben zelf daltonist...

anyway, waar ik zeer veel problemen mee heb is de oranje-rode straatlampen (in belgië): als er zulke straatlampen staan en er staat een verkeerslicht op rood of oranje zie ik het verschil niet en zou ik gewoon door durven rijden, met alle gevolgen van dien, zeer gevaarlijk op onbekende banen…

dus: plaats groene of gele straatlampen, dan kan ik rustig doorrijden als het groen licht is en het verkeerslicht op groen staat, want ook hier zie ik geen tot weinig onderscheid

met verkeersborden, gebruiksaanwijzingen, websites weinig tot geen last…

wel atlassen, maar daar staan waarschijnlijk wel veel kleurtjes in zeker? :wink:[/quote:f1c897e200]
Hier in nederland heeft een stoplicht 3 lampen boven elkaar, dan kun je je niet vergissen. In belgie niet?

Neen, hier veranderen we die regelmatig. Om de bestuurders 'scherp' te houden ;-)

Wat je wel hebt is dat in Belgie de palen van de stoplichten veranderen van kleur al naargelang in welk dorp of stad dat je bent. Dat is nog een grap van één of andere vroegere minister.

[quote:a494261169="yvanp"]Neen, hier veranderen we die regelmatig. Om de bestuurders 'scherp' te houden ;-) [/quote:a494261169]

LOL

[quote:a494261169=“Slashme”]Hier in nederland heeft een stoplicht 3 lampen boven elkaar, dan kun je je niet vergissen. In belgie niet?[/quote:a494261169]

Tuurlijk is dat zo, maar als je niet weet waar er precies een verkeerslicht staat… soms hangen de lichten boven de baan, en dan haal ik die wel door elkaar hoor.

hebben die stoplichten geen witte rand ? of dat alleen in nederland?

ha neen, geen witte randen...! is misschien wel handig!

ben ook kleurenblind, enige verkeersbord waar ik moeite mee heb is dat van die wegversmalling met die rode en zwarte pijl. 8)

[img:6ddc2334af]http://www.rijexamen.com/kids/HELP-A~6.jpg[/img:6ddc2334af]
die bovenste dus…

sowieso als het donker wordt, ga ik liever niet meer de weg op…

Hmm, klasgenootje van me kan alleen maar zwart wit zien sinds kort. Best irritant lijkt me.. Ik heb er gelukkig geen last van :)

@EwaldK, daar heb ik idd ook wel soms wat problemen mee nu je het zegt! enkel als ik echt dicht genoeg kom lukt het wel

@Peett zwart-wit kleurenblindheid is volgens mij wel héél zelden

Ze ziet alleen maar zwart wit.. Ze denken dat het een zenuw is die afgeklemd is..

[quote:2620f996e5="EwaldK"]ben ook kleurenblind, enige verkeersbord waar ik moeite mee heb is dat van die wegversmalling met die rode en zwarte pijl. 8)

[img:2620f996e5]http://www.rijexamen.com/kids/HELP-A~6.jpg[/img:2620f996e5]
die bovenste dus…

sowieso als het donker wordt, ga ik liever niet meer de weg op…[/quote:2620f996e5]

Ik ben zelf ook kleurendoof (rood-groen), maar over die verkeersborden is simpel de regels kennen:
Rond bord == wachten, aan de andere kant staat een vierkant bord met een enkele pijl == voorrang.
Zo heb je ook geen last als een of ander halve zool het bord omdraaid…

Waaahhhhh.... Meneer de Kleurendokter, jij kleurendoof?? M'n bek hangt nu onder het buro! Zo zie je maar dat goed kleurmanagement in wezen niet meer is dan correct gebruik van enen, nullen en hersenen.

Daarom: met goed colormanagement kun je je monitor uitzetten en dan klopt nog alles als een bus.

Erik vliegert dan ook fijn met een knalrode vlieger over het strand terwijl hij denkt dat die blauw is.

Wist je dat dan niet Freek? Dat was de reden destijds dat ik me in kleurperceptie etc ben gaan interesseren. Nadat ik over CIE systemen had gelezen en de kleurscheidings-wijze in Photoshop 1.27 (of 2.0) had gezien, ging voor mij het licht branden.

Op een bepaalde manier ben ik dus een soort paralympic om in stijl te blijven…

[quote:c2423b3861="Deskman"]...terwijl hij denkt dat die blauw is.[/quote:c2423b3861] Fijn, weten we dat ook weer! :wink:

[quote:981b58071b="Erik"]Dat was de reden destijds dat ik me in kleurperceptie etc ben gaan interesseren. Nadat ik over CIE systemen had gelezen en de kleurscheidings-wijze in Photoshop 1.27 (of 2.0) had gezien, ging voor mij het licht branden.[/quote:981b58071b][quote:981b58071b="Erik"]Fijn, weten we dat ook weer![/quote:981b58071b] Héérlijk, genieten gewoon als mensen zelf indirect het goede antwoord geven. Ik wist het niet Erik maar vind het wel boeiend! Maaruhhh... als iets groen is... welke kleur neem je dan waar?

Freek: gewoon even downloaden dit progje - kun je zelf ervaren hoe je het eruiziet als je kleurenblind bent