"Hangen" van iMac G5

Hallo,

Na jarenlang gestoei met PC’s ben ik eindelijk overgehaald over te stappen op de Mac, dus sinds kort ben ik de bezitter van een iMac G5. Aanvankelijk erg enthousiast, maar al snel begon zich een probleem voor te doen: Op willekeurige momenten (niet speciaal bij zware belasting, soms zelfs wanneer er niks gebeurt) “hangt” de Mac, om dan 30 seconden later alle ventilatoren op volle kracht te zetten. Niks helpt dan meer, behalve hard resetten. M.b.v. een vriend is het PRAM geheugen (?!) leeggemaakt en OS X opnieuw geinstalleerd. Daarna heeft de Mac precies 1 avond goed gedraaid, om vervolgens weer op dezelfde manier vast te gaan lopen.
Ik ga morgen de leverancier bellen, maar ben erg benieuwd of er iemand is die dit probleem kent en misschien zelfs weet of er iets aan gedaan kan worden.
Bedankt,

Snefdude

Geloof dat jij de eerste bent, ik merk hierbij wel op dat dit soort problemen wel vaker bij switschers/beginners voorkomt, ik had laatst ook iemand aangeraden een mac te kopen en het eerste wat er moets gebeuren was terug naar de winkel omdat de HD defect bleek te zijn en vervangen moest, je kunt dat zelf ook ff controleren door met de bijgeleverde cd/dvd de hardware test te draaien, dan weet je weer wat meer , succes en uiteindelijk komt het allemaal wel goed hoor en ben je over een paar weken een happy mac gebruiker , net als mijn vriend dat nu is , die gaat inmiddels nooit meer terug naar een windhoos machine ;-).

Maar jij hebt een G5 imac :)

Klinkt niet goed... FF je applecare aanspreken.

Ai, inderdaad vergeten te zeggen dat de hardware test geen problemen vond. Maar bedankt voor de reacties, ik kan nu waarschijnlijk wel meteen ervaren hoe goed m'n Apple dealer is ... :wink:

heb je zelf geheugen toegevoegd?

Nee, ik heb niet zelf geheugen toegevoegd. Er is wel iets misgegaan bij de levering, waardoor er nu maar 256 Mb inzit. Heb wel nog 256 Mb liggen (officieel geheugen, nagestuurd door dealer), maar omdat ik al problemen heb ga ik liever (nog) niet sleutelen. 256 Mb is uiteraard weinig, maar ik neem aan dat ik al veel meer mensen met deze problemen had gezien als dat ook de oorzaak van deze problemen zou zijn. Tenzij ik natuurlijk de enige ben die (weliswaar onbedoeld) met 256 Mb draait ...

Als het niet teveel moeite is zou ik gewoon met de machine terug gaan naar je dealer zo snel je kan en hun het op laten lossen, als het even kan de machine bij hun aanleveren met de problemen die je hebt dan is het makkelijker terug te vinden voor hen.

lap jij bent denk ik één van de eerste imac gebruikers die eveneens het zogenaamde 'freeze' probleem heeft.

mijn gloednieuwe dual 1.8 G5 rev B had dit vanaf het eerste uur, en ik had dit zo om het uur, er zit nu sinds vorige week een nieuw moederbord in, moest dit niet helpen worden de processors vervangen.

het is wel degelijk een softwareprobleem geeft apple zelf toe en ze hopen het te kunnen verhelpen met een nieuwe update van het besturingssysteem, maar daar spreken ze nu reeds een half jaar over!!

er zijn mensen die dmv verschillende methodes tot een goed werkende mac komen, dit zijn enkele zaken die je eens moet proberen:

harde schijf wissen en alles wissen met nullen, daarna direct de update naar 10.3.5 en dus geen andere apps eerst installeren, dit helpt bij sommige mensen

bij anderen helpt het om het moederbord te vervangen, nog anderen hebben reeds andere processors en moederbord maar het probleem blijft.

er is maw geen constante in dit probleem en je moet eens volgende topic overlopen en je zal zien dat er ongelooflijk veel mensen hiervan last hebben met een G5

http://www.apple.com/support en dan discussions kiezen en dan zoeken in categorie G5 en usage

Een half jaar al zeg je , volgens mij zijn de imac g5's pas een week of 5 leverbaar of vergis ik me nu helemaal???

Op http://www.apple.com/support staan inderdaad meer mensen met dit probleem ! Bedankt voor de verwijzing, daar had ik nog niet gekeken. Heb even snel wat gelezen, maar vooralsnog lijkt het meerdere oorzaken te kunnen hebben. Ik ga nog wat verder kijken, maar het is wel duidelijk dat ik de dealer in moet schakelen ...

Indien de crashes optreden na bewegen van vensters in de Finder en NIET optreden bij 256 kleuren is het de video-kaart die defect is. Mijn vriend heeft dit ondervonden. Het eigenaardige was dat dit niet door Apple Hardware Test werd gedetecteerd... Sindsdien is zijn Mac "rock stable" en heb ik er ook zo een gekocht. (G5 Dual 1.8) en ben er heel tevreden over.

@ dj data neen je vergist je niet meer dergelijk probleem komt reeds voor bij de eerste serie's powermac G5's, en apple heeft er zelfs nog geen waterdichte oplossing voor. je moet echt eens de moeite nemen om bovenstaande link te doorspitten en je zult zien dat er onnoemelijk veel problemen zijn met de G5 machines, waarbij de zogenaamde freeze veruit het meest bekende probleem is!

Ik krijg er een beetje een naar gevoel van in mijn maag. Ik wil ook graag goeie reacties over de G5 imac. Want ik zit te wachten op mijn nieuwe G5Imac 20 inch. Ik hoop toch echt dat we een goeie keus hebben gemaakt. Anders gaan ze hier denk ik snel over naar Windows

> Lytstomke

jouw denkwijze begrijp ik weinig van
de spullen die door AAPL gemaakt worden zijn over het algemeen erg goed, vooral in vergelijking tot concurrenten, en ook voornamelijk op lange termijn
voorbeeld: mijn moeder kocht 5 jaar geleden een iMac… die was niet goed (voedingprobleem, yep, hetzelfde als nu bij de iMac), naar de dealer, ze kreeg een nieuwe en werkt sindsdien probleemloos
→ staat bijna iedere dag aan en ze doet er vrij veel mee

ze is inmiddels aan het kijken naar een nieuwe want die vindt ze toch wel erg mooi, het wordt ook tijd aangezien sommige applicaties niet meer draaien op haar Mac
dus: volgend jaar rev. B en na bijna 6 jaar aan vervanging, dat is meer dan 2x (!) het gemiddelde

zelf heb ik ook goede ervaringen met Mac, maar wil er nog wel eens ruw mee omgaan

een opmerking over vroegâh…: toen waren er nog niet veel internetfora, maar macs gingen toe ook soms stuk, het is daarnaast mens eigen om steen-en-been te klagen over negatievere dingen die ons overkomen - positieve ervaringen worden vaak niet geuit*

met groet: Viva

• sterker: als iemand een negatieve ervaring opdoet heeft vaak “een ander het gedaan”, verloopt iets voorspoedig dan wordt graag van de toren geblazen dat het toch vooral komt door het eigen (geweldige) intellect

:-G

@ servir ik ben nog aan het sparen voor een G5 power mac ,maar zodra ik in de buurt kom van het nodige bedrag ga ik me er zeker verder in verdiepen, zelf heb ik goede hoop dat tegen de tijd ik hem kan betalen de problemen opgelost zullen zijn en wil ik me er nu nog niet druk over gaan maken terwijl ik m nog niet eens kan kopen ;-)

@ viva positieve dingen worden niet uitgesmeerd waarom niet wel simpel een pc moet werken doet ie het is dat maar normaal ook, je kan eens iets voorhebben maar de problemen die hier worden aangehaald zijn geen alleenstaande feiten

> servir frais

uiteraard, en als 'ie niet doet dan moet 'ie gemaakt danwel vervangen worden
echter: ik heb wel eens het idee dat er (te) veel nadruk ligt op Macs die het niet doen, om welke reden dan ook

in mijn vorige post heb ik waarschijnlijk wat doorgedraafd, laatste opmerkingen waren ook meer in het algemeen bedoeld

groet

Ik zou hoe dan ook altijd voor de Mac gaan. Maar ik ben niet alleen op de wereld. De afgelopen jaren is de Windows PC in opmars in de firma.

Vandaar!

Even een update (voor de geinteresseerden :wink: ) ... Heb net 3 kwartier met Apple support aan de telefoon gezeten om te kijken of te achterhalen was waar het probleem zat. Dat is echter niet gelukt, dus ze hebben me aangeraden om contact met m'n leverancier op te nemen en -omdat de machine pas 2 weken oud is- te vragen de hele machine om te ruilen. Meteen de leverancier gebeld en dit gaat nu ook gebeuren. Helaas heb ik een CTO (want ik heb een Bluetooth toetsenbord en muis), dus er moet een nieuwe besteld worden met uiteraard de bijbehorende levertijd. En aangezien er met deze écht niet meer te werken valt (langer dan een kwartier voordat 'ie vastloopt is uiterst zeldaam) zal ik weer een aantal weken op m'n PC aangewezen zijn ... :cry: Dat is trouwens wel iets wat me enorm verbaast: Ik zou verwachten dat iedereen die zo'n prachtig vormgegeven iMac koopt ook meteen een draadloos toetsenbord en muis bestelt ! Maar bij m'n leverancier hebben ze nog voldoende iMac G5's staan, maar allemaal zonder Bluetooth module ...