Haperende muis cursor op extern display

Hoi

Sinds ik een M1 Macbook Air heb en nu ook met m’n Macbook Pro M1 Pro hapert m’n muis cursor op het extern scherm.
Filmpjes onderaan.

• Gebeurt met zowel Macbook Air als Macbook Pro
  • Gebeurt met drie verschillende externe schermen (waarvan twee 4k, derde weet ik resolutie niet van), getest in drie verschillende gebouwen
  • Gebeurt met externe muis en touchpad
  • Gebeurt met HDMI kabel, USB-C en Displayport kabel

Filmpje: (cursor springt regelmatig stukje terug)
https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/cs.misc/IMG_8929+2.mov

Slow-motion filmpje: (halverwege zie je de cursor rondspringen)
https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/cs.misc/cursor-slomo.mov

Lijkt mij een Mac OS bug of kent iemand een oplossing?
Mijn collega’s hebben dit ook allemaal.

Groetjes
Rutger

Gevonden op internet:

My solution: “System Preferences” - Display - Resolution - Scaled. Try switch between the several options until the mouse lag issue is fixed.

I have been troubled by this issue for several months with my Macbook Pro (2015 and 2019 models) and external monitor (Dell U2718Q). Until one time I realized the mouse lag happened right after my Mac lost/forgot the external monitor’s resolution scale setting. After switched between several options, the mouse returned to normal.

“Trial and error” dus.

Verder ff checken: Is je monitorkabel geschikt voor resolutie-verversingen van 60Hz? Goedkopere kabels kunnen vaak maar tot 30Hz aan en dit is daarbij een van de gemelde verschijnselen.
Ook Het gebruik van een hub kan dit verschijnsel veroorzaken.

Bron:

Aanvullend op de goede info van Night.

Als je je 4K monitor via USB-C hebt aangesloten (zoals ik zelf ook heb, met een MBA M1), dan krijg je maximaal 30Hz als je de in de monitor ingebouwde usb-hub op USB3 ingesteld hebt (doorgaans de fabrieksinstelling). Alleen als je de monitor op USB2 instelt, krijg je 4K 60Hz. Erg jammer, maar een beperking van USB-C. (Ik heb nog wel een link met meer technische info als je geïnteresseerd bent.)

1. Het wisselen tussen scaled opties maakt niet uit, tenzij misschien als het aan scaling ligt dat één van de native 4k resoluties dan wel zou werken die heb ik nog niet geprobereerd wegens onwerkbaar. (4K is veel te klein, 4k gedeeld door 4 is veel te groot)

2. Ja, ik zie bij System Information toch 60hz staan. Heb bovendien met drie verschillende kabels getest (hdmi, usb-c naar usb-c en displayport naar usb-c).
    Telkens zonder hub!

Ik heb wel het gevoel dat het sluiten van apps lijkt te helpen.
Minder belaste Mac lijkt er minder last van te hebben. (en dat op Macbook Pro M1 Pro… :frowning_face: )

Ik zal morgen dat eens proberen, de USB2 instelling.

Maar probleem komt wel voor met drie kabels getest (hdmi, usb-c naar usb-c en displayport naar usb-c).

Het ligt ook niet aan mijn Macbook Pro want vorige Air had het ook en mijn collega’s hebben het ook!

En als je dit terugzet naar 30Hz?