Haperingen bij Audio opnames

Goedendag,

Ik maak met enige regelmaat audioopnames met een externe geluidskaart en een ibook, maar sommige opnames zij niet helemaal vloeiend en voorzien van haperingen, hick-ups of hoe je het ook wilt noemen. Ik hoef hopelijk niet uit te leggen dat dit uitermate vervelend is en de opnames praktisch onbruikbaar maakt. Ik heb al een aantal dingen geprobeerd, maar ik kan maar niet achterhalen waar het 'm in zit of in zou kunnen zitten.

Ik gebruikte voorheen altijd Audcity voor opnames. Dat deed het prima. Toen kocht ik een Tascam US-122 usb-geluidskaart. Na installatie van de drivers en het geval bleek te werken, werd Audacity zomaar afgesloten, iedere keer als ik wat wilde opnemen. Dit deed het programma gek genoeg ook zonder deze geluidskaart en na talloze herinstallaties. Ik ging op zoek naar iets anders en kwam uit bij Cacophony. Het opnemen ging prima, maar iedere keer als ik de opname stopte om terug te luisteren of op te slaan, duurde het minuten voordat alles verwerk was. Deze extreme traagheid ging me zo erg vervelen dat ik ben overgestapt op Peak 4. Een mooi programma, maar met zo nu en dan een hapering op de opnames.

De buffersize aanpassen heeft weinig effect gehad. Je zou denken dat het aan het programma moet liggen, hoewel ik me dat moeilijk voor kan stellen. Zouden andere zaken ook nadelige invloed kunnen hebben?

Ik werk met een iBook, 1Ghz, 512Ram. De opnames maak ik via een Tascam US-122. Naast het audiorecoringprogramma, in dit geval Peak, draaien verder: Reason 2.5, Korg Wavestation en Polysix (soft synths). Op zowel de tascam geluidskaart, alsmede de usb-poort van m’n ibook zitten allebei een midi keyboard aangesloten. het geluid van deze beide keyboards loopt via de koptelefoonoutput (de Tascam is alleen voor de opnames).

Mijn vraag is eigenlijk. Wat doe ik verkeerd? Doe ik wel iets verkeerd? Zou een stuk software als Peak daadwerkelijk verantwoordelijk kunnen zijn voor deze haperingen, is daar iets van bekend, of is het praktisch onmogelijk dat het daar aan ligt. Wie o wie heeft raad?

Hee theremin. Ik hoop niet dat je peak,reason en die softsynths tegelijkertijd draait, want dat is toch echt iets teveel van het goede voor je 1ghz ibookie.Dat trekt je processor niet.En zeker die die korg soft-synths vreten cpu.Op mijn powerbookie 1ghz kon ik in cubase de Legacy cell maar met moeite draaien.Als ik er wat bij opnam of een andere plugin erbij wilde moest ik de boel al bouncen naar disk.Aan je geluidskaart ligt het volgens mij niet.Ik heb zelf de Tascam US224, prima ding Succes ermee...........

Je kunt de belasting van je processor op meerdere manieren zien. Is misschien eenaardig idee om eens alles een voor een aan te zetten open te gooien etc en te kijken waar je mac afhaakt. (applicationsutilities/Activity Monitor geeft een uitgebreid overzicht van alles waar je mac mee bezig is)

[quote:ce525a404b="ronnie"]Hee theremin. Ik hoop niet dat je peak,reason en die softsynths tegelijkertijd draait, want dat is toch echt iets teveel van het goede voor je 1ghz ibookie.Dat trekt je processor niet.En zeker die die korg soft-synths vreten cpu.Op mijn powerbookie 1ghz kon ik in cubase de Legacy cell maar met moeite draaien.Als ik er wat bij opnam of een andere plugin erbij wilde moest ik de boel al bouncen naar disk.Aan je geluidskaart ligt het volgens mij niet.Ik heb zelf de Tascam US224, prima ding Succes ermee...........[/quote:ce525a404b] Ik heb vanavond toch nog opnames kunnen maken zonder haperingen. Ik heb ergens het idee dat het toch aan Peak ligt. Met Sound Studio had ik namelijk geen problemen wat betreft de opnames. Ook niet als ik daar reason, en die korg synths bij draai. Ik heb overigens helemaal niet het idee dat m'n cpu erg veel moeite heeft met dat hele Korg gebeuren. Reason vreet veel meer, maar ook geen noemenswaardige aantallen die er mogelijk toe zouden kunnen leiden dat m'n iBook het niet zou trekken.

Bedankt voor je reactie in ieder geval. Het probleem an sich lijkt voorlopig verholpen, maar echt begrijpen doe ik het nog niet.

En dat van die Activity Monitor ga ik ook eens een keer proberen. Op een ietwat gristelijker tijdstip welteverstaan. :slight_smile: