Hard disk powerbook bijna vol

Maccers

Zal zeker wel een keer over gesproken zijn maar ik kan het niet zo snel vinden

Mijn hard disk is zo goed als vol. Heb een externe disk. Dus wat zou ik willen.

BV dit Iphoto ----> alle foto’s op de externe harddisk en de superfoto’s op de powerbook. En door alleen de preferences te wijzigen wijst Iphoto naar de goede bak met foto’s.
Hoe te doen?

Dit zelfde met Itunes.

Derde vraag wat zijn grote ruimte vreters, die je normaal niet nodig hebt

Vierde vraag, is het waar dat een hard disk niet meer dan 85% vol mag staan voor goede performance?

dank voor jullie antwoord

Cles

ga eens kijken met omnidisksweeper, volgens mij gratis programma... krijg je goed overzicht van wat er weg kan....

Gebruik je Garageband, iDVD en iMovie wel eens. Weggooien levert tot 5 GB op. Er staat ook nog ergens een mapje met meer dan 1 GB Garageband jingles.

En als die niet gratis is, raad ik WhatSize aan. Die is ook heel erg prima.

Wat je kan doen is dit: - maak aparte iPhoto Libraries aan... Start iPhoto op met de option ingedrukt en kies voor het aanmaken van een nieuwe iPhoto bieb. Bewaar die op je externe disk en importeer daarin vanuit je finder de juiste foto's. Je kan ook je bestaande library kopieren naar je externe disk en dan foto's wissen uit je standaard bieb. Wil je toch de externe bieb inzien, start dan iPhoto weer op met de option toets en kies voor Kies bibliotheek en navigeer naar de bieb op je externe disk. Simpel. - Verwijder ongebruikte taalbestanden. Selecteer bv. Garagband en kies Toon info. Deselecteer alle talen die je niet gebruikt, misschien m.u.v. bv. Engels en Nederlands. Control-klik nu op het programma icoon en kies Toon pakketinhoud. In de map Contents bevindt zich een map met Disabled resources, waarin alle ongebruikte taalpakketten zitten. Wis die of beter, bewaar die voor de zekerheid op de externe disk. Als je dit voor alle apps doet levert je dat al gauw een paar Gb op.

[url=http://homepage.mac.com/bwebster/iphotolibrarymanager.html]iPhoto Library manager.[/url]

[quote:cf3ce1740f="cles"]Vierde vraag, is het waar dat een hard disk niet meer dan 85% vol mag staan voor goede performance?[/quote:cf3ce1740f]

Klopt. Hou minimaal 10% van je harde schijf vrij zodat het OS optimaal kan defragmenteren.

iPhoto Buddy (gratis)

http://www.nofences.net/iphotoBuddy/

[quote:ea22de6c6c="pieter010"][quote:ea22de6c6c="cles"]Vierde vraag, is het waar dat een hard disk niet meer dan 85% vol mag staan voor goede performance?[/quote:ea22de6c6c]

Klopt. Hou minimaal 10% van je harde schijf vrij zodat het OS optimaal kan defragmenteren.[/quote:ea22de6c6c]
Dat staat in principe los van het defragmenteren, hoewel het wel fijn is als het OS bestanden van 20 Mb en kleiner aaneengesloten kan wegschrijven (gebeurt automatisch en voorkomt vertraging door fragmentatie). Belangrijker is het dat je 10 tot 15% vrijhoudt, zodat het OS dit als virtueel geheugen kan gebruiken (aaneengesloten) èn de directory (waar allerlei onmisbare gegevens staan) ononderbroken op weg kan schrijven. Lukt dit laatste niet, dan raakt je directory beschadigd en is dit niet meer te herstellen, een backup is dan de enige optie. Als je 10 tot het liefst 15 % vrijhoudt, loop je zo goed als geen risico hierop.
Hoewel het systeem automatisch bestanden die tot 20 Mb zijn (en read & write) defragmenteert (oftewel aaneengesloten op een andere plek wegschrijft) en zo filefragmentatie goed voorkomt, doet het niets tegen schijffragmentatie. Dit laatste verandert niets aan de snelheid, maar als je vrije ruimte te gefragmenteerd raakt, wordt het op een gegeven moment ook onmogelijk om de directory of het virtueel geheugen aaneengesloten (dus ononderbroken) weg te schrijven, dan kan alsnog een probleem ontstaan. Die 10 tot 15 % vrij zorgt er ook voor dat de kans hierop minder groot is. Mocht je je systeem al jaren gebruiken en veel installeren en verwijderen, dan kan handig zijn om eens naar je fragmentatie te kijken. Ook kleinere en langzamere harde schijven maken dit de moeite waard en als je veel met video of met grote bestanden (groter dan 20 Mb) werkt dan kan filefragmentatie alsnog sterker optreden.

Dus, geen zorgen, maar 10 tot 15 % vrijhouden is een aanrader. (bron: Micromat)

[quote:006f68aefa="pieter010"][quote:006f68aefa="cles"]Vierde vraag, is het waar dat een hard disk niet meer dan 85% vol mag staan voor goede performance?[/quote:006f68aefa]

Klopt. Hou minimaal 10% van je harde schijf vrij zodat het OS optimaal kan defragmenteren.[/quote:006f68aefa]
Ligt dat niet ook aan de grootte van de schijf, ik kan me namelijk niet voorstellen dat dat ook voor schijven van 160 of 250 gig geldt.

Hoe groter en sneller de harde schijf, hoe minder snel je defragmenteren nodig zult hebben (maar goed zie mijn post boven je, want het ligt er ook aan wat je doet), maar ook daar geldt de 10 tot liefst 15 % vrije ruimte, want hoe meer files, hoe groter de directory. :roll: