"Hard drive Failing"

M'n macbook pro 13" is de laatste tijd nogal langzaam geworden. Nu heb ik gelezen dat ik SmartUtility moest gebruiken om de harde schijf te controleren. Ik heb het volgende resultaat gekregen. "Failing" lijkt niet goed, maar wat betekent dit nu concreet?
Alvast bedankt.

[img]/uploads/community/f2cfef59f0651e1a88260ff708b7526c94ef35af_0.png[/img]

Het betekent dat je, als je nog geen backup hebt, deze zo snel mogelijk moet gaan maken. Vervolgens kun je de harde schijf vervangen en je spullen terug zetten op de nieuwe schijf.

De informatie in je screenshot betekent specifiek dat er onleesbare sectoren zijn gevonden en dat deze buiten gebruik zijn gesteld (er is een reserve gedeelte op de disk wat dan gebruikt wordt als vervanging). Het is echter zo dat als er enkele slechte sectoren gevonden worden, er meestal snel meer komen. Daarom kun je beter de disk gaan vervangen.

@Disser24; mijn HDD geeft middels SmartUtility hetzelfde aan. Echter merk ik geen verschil in performance. (Dagelijks) een back-up maken is in dit geval zeer aan te raden, TimeMachine geniet mijn [i]persoonlijke[/i] voorkeur. Verder kun je "kiezen":

1. Heb je nog garantie op de MacBook? Dan terug naar Apple / winkel van aanschaf.
2. Geen garantie? Dan kun je kiezen of je nog verder blijft werken op de MacBook. Kun je hem "even" missen, zou ik gewoon door blijven werken totdat de performance dusdanig afneemt of de HDD het echt begeeft. In het "ergste" geval (als je goed back-upt) heb je maar minimaal dataverlies. De HDD in de MBP 13" kun je redelijk makkelijk zelf vervangen, eventueel door een groter exemplaar. Back-up terugzetten en klaar.

Ok, dat wordt dus de hdd vervangen. Maakt het nog veel verschil of het een 5400 of een 7200 rpm is (ik heb er echt geen verstand van :)) ?

7200 rpm is een stuk sneller dan 5400, ik koop altijd 7200 rpm. Het prijsverschil is niet zo groot en het prestatieverschil wel.

Neem een zo groot en snel mogelijk harde schijf. Ik heb er nu zelf 750GB 7200rpm in zitten. En hij gaat als een speer. Als je het zelf doet en de mac ligt toch open dan zou je ook nog het geheugen kunnen upgraden tot het maximale. Extra ram helpt altijd en je bent toch al aan het schroeven.
Info hoe en wat het moet zie www.ifixit.com.

Ok, bedankt voor de informatie.

Ik vroeg me nog het volgende af: stel dat ik het geheugen van m'n MacBook Pro 13" (mid-2010) inderdaad uitbreid (ik heb 2x2 Gig), kan ik dan bijvoorbeeld een keer 2 Gig laten zitten en er een naast zetten van bijv. 8 Gig? In de specificaties van de MacBook versie die ik heb staat namelijk dat het geheugen maximaal uitbreidbaar is tot 8 Gig totaal.

Ok, ik heb het gevonden. Moet eerst even googlen voordat ik vragen stel. :razz:
Mijn MacBook kan dus maximaal 8 gb aan.

Let op dat er 2 modules van 4 Gb in moeten, anders werkt het niet (dus niet 1 van 8Gb). Op de site van Kingston kun je vinden wat voor geheugen er precies in jouw Mac moeten, en als je dan de typenummers overneemt kun je het zo vinden in je favoriete webwinkel.

http://www.kingston.com/en/memory/system_specific

Dan weet je zeker dat het gaat passen en werken.

Een 7200rpm schijf of, als het financieel haalbaar is, een SSD 'schijf'. Daar wordt 'ie pas snel van!!
Heb mijn MacBook Pro 15" uitgebreid naar 8GB (2x 4GB dus, maximaal) en voorzien van een 256 GB SSD (voldoende opslag voor mij, gebruik ook een NAS) en hij is echt retesnel!

De 750GB momentus XT

http://www.seagate.com/internal-hard-drives/laptop-hard-drives/momentus-xt-hybrid/

Zowat een van de snelste laptop schijven met 8GB SSD cache geheugen

[quote]
http://www.seagate.com/internal-hard-drives/laptop-hard-drives/momentus-xt-hybrid/
Zowat een van de snelste laptop schijven met 8GB SSD cache geheugen
[/quote]

Precies deze heb ik sinds gisteren op het oog! :lol:

Ik ben hard op zoek naar het juiste geheugen: 8GB Kit (2x4GB) - DDR3 1066MHz
Veel winkels bieden echter alleen geheugen aan vanaf 1333Mhz of 1600Mhz.
Is dit een probleem?

Het zal geen probleem zijn, het gaat dan gewoon op die lagere snelheid werken.
Dit moet er in: PC3-8500 DDR3 1066MHz SO-DIMM.
Bijvoorbeeld: [url=http://www.mycom.nl/Product/Notebook-en-Netbook-Geheugen/Corsair-SODIMM-DDR3,CL7,10668GB-KIT/1197158]deze[/url]

Ok, gelukkig.

Als ik de harde schijf vervang moet ik dan ook weer opnieuw Mountain Lion installeren? Ik kan zeker niet m'n met Time Machine gemaakte back-up meteen terugzetten op de lege schijf?

Dat ligt er aan, Ben je van plan die Seagate te nemen? Dan is het misschien wel aan te raden een clean install te doen. Ik doe dat sowieso elk half jaar, puur omdat ik het gewoon leuk vind haha, en omdat ik ervaar dat hij dan sneller gaat werken. Als je voor een SSD kiest is het wel aan te raden een clean install te doen, bij een HDD kun je de backup zo terug zetten

Die RAM reepjes heb ik er ook in zitten.

En waarom zou je bij een SSD een clean install moeten doen?
Misschien omdat de SSD kleiner is dan de vorige HD?

Ik heb er zelf geen ervaring mee, dus ik hoop op de bevestiging van een lid die er meer verstand van heeft, maar volgens mij is de indeling van een ssd anders dan op een hdd, en bij het kopiƫren kan er dan iets niet goed gaan met het indelen.