Hard- of softwareprobleem G5 1.8Ghz DP?

Onlangs op mijn werk aantal nieuwe G5's (1.8Ghz DP) geïnstalleerd. Draaien op OS 10.3.3. Eén van de G5's heeft van het begin problemen met opstarten als ie 'uitgerust' is. Dat wil zeggen: als hij eenmaal aan is kan ik 'm uitzetten en opnieuw opstarten, herstarten etc. Maar als de stekker er een nacht uit is geweest start ie moeilijk op: Beeldscherm reageert niet, startvenster verschijnt niet en na een tijdje gaan de ventilatoren in de turbo. Powerknop 5 sec indrukken zet 'm weer uit. Daarna weer aanzetten. Zelfde probleem. Na een keer of 3 a 4 doet ie t dan ineens weer. De luidspreker geeft overigens geen geluid. Met externe speakers eraan wel geluid. Hardwaretest (van installatiedvd) gedaan, Norton gedaan, alles lijkt ok. Iemand ervaring hiermee en een idee hoe op te lossen? Is 't een maandagmorgen exemplaar met een hardwarefout (terug naar leverancier) of is het softwarematig?? Met de overige systemen geen vuitje aan de lucht...

hey probeer ff het volgende

opstarten met alt appel o en f
je krijgt dan een wit scherm met een beetje text, type het volgende reset-nvram druk return
dan reset-all en return

Als dat niet helpt moet je ff de PMU resetten, zit in de buurt van je batterij, dat is dat kleine (bijna niet te zien schakelaartje)

suc6

Maar... voordat ik dat doe: kan ik daarna alles opnieuw installeren of blijft de boel gewoon staan? Er zit een dagje installatiewerk op aan programma's met instellingen en voorkeuren, vandaar.

Het gebeurt dus alleen bij een koude herstart? Je probleem 'ruikt' naar 'Cold Startup Black Screen' waar ik enorme ellende (qua repareren) mee heb gehad. (Mijn G5 komt vandaag eindelijk terug.) Het gekke is alleen dat dit probleem zich meestal voordoet bij de dual uitvoering die voorzien zijn van een rotte serie Radeon 9600 kaarten.

Ik heb er topic onder hardware als beeldscherm staan. Zie hiervoor http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=17345 of anders onder http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=15445&highlight=opstartritueel

Anders even op internet zoeken onder ‘Cold Startup Black Screen’ en kijken of je voldoende overeenkomsten met jouw probleem ziet.

Mocht dat zo zijn…
Eis absoluut een ander type videokaart. De regel is dat ze gerepareerd worden met hetzelfde type, maar dat zal je niet verder helpen.

Als je hulp nodig hebt, mail me ff.

Strongest,

Frank

Volgens Systeemprofiel is t een GeForce FX 5200 (of is dat niet de info die je bedoelt?). Probleem is alleen bij opstarten als de stekker er een nacht vanaf is geweest. Doen we hier nou eenmaal 's avonds voor de veiligheid. Gewoon herstarten of uitzetten en weer aanzetten geen probleem. En als ie aan is geweest uitzetten, stekker eruit en weer aanzwengellen ook geen probleem...

hey Freek

je verliest nix.

suc6

Ik zal eerst maar 's de update 10.3.3 weg halen bij mij was alles goed totdat ik de update binnen haalde kreeg de gekste dingen mee te maken" haperen van muis-niet opstarten na sluimer etc etc. Na cleaning HD en alleen panther zonder update draait alles weer vanouds

Nou, na een hoop geprobeer (alle tips uit t forum toegepast!) is de G5 retour HTR gegaan. Nieuw moederboard erin en nog wat zooi. Eindelijk doet ie t dan helemaal goed (incl opstartgeluidje). Toch een maandagochtendmodelletje kwa hardware? Gelukkig opgelost!