Hard return in Indesign

Als je een numeriek toetsenbord heb bij je Mac dan kun je met de enter van het numeriek een harde enter krijgen. Nu heb ik een Macbook, wat is daar de (snel)toest van een harde enter?

Ik meen me te kunnen herinneren dat je bij de Adobe programma's zelf ook de sneltoetsen kunt instellen. In datzelfde scherm staan dan ook de instellingen van dit moment. Zelf zit ik nu niet achter een Mac met dergelijke programma's, ik kan het dus niet controleren.

Dat is het knopje met de gedraaide K tussen de pijltjes en de commandknop.

fn (Functietoets) + gewone enter :wink:

Gewoon [b]shift-enter[/b] toch?

Het tekentje staat zelfs op de toets (in ieder geval op het draadloze iMac toetsenbord).

Geen idee hoe dat met een iMac toetsenbord werkt… TS heeft het over een MacBook en in z'n profiel zie ik 'n Pro…
Die heb ik ook en de shift zorgt toch voor een zachte enter in InDesign? (edit)

Mijn fn (Functietoets) + gewone enter staat dus gelijk aan een numerieke enter (tekst door naar 't volgende tekstkader) met die van een nummeriek toetsenbord

[quote=villbill url=http://www.onemorething.nl/community/topic/hard-return-in-indesign#post-2064885 time=1286002296]...en de shift zorgt toch voor een zachte enter in InDesign?...[/quote]Je hebt helemaal gelijk.

Maar fn + enter doet bij mij de truc ook niet helaas.

Wat Bor zegt, het is de gedraaide K.

Die overigens geen harde enter is (paragraph break), maar een column break in de standaard instellingen.
Shift-enter is inderdaad een zachte enter, maar die moet je nooit gebruiken. (maar dat terzijde)

@KW: Kheb ‘t nog een keer voor de zekerheid geprobeert maar bij mij doet ‘ie ‘t toch echt wel. :confused:

@IrBob: Op mijn enter staat die “gedraaide K” en die activeer ik door mijn fn (Functietoets op MacBook Pro) te gebruiken (en niet met de commandknop zoals Bor beweert).

Dus volgens mij nog steeds: fn (Functietoets) + gewone enter

Op mijn MB is het een aparte toets. Zoals Bor zegt TUSSEN (da's niet 't zelfde als MET) de pijltjes en de command-toets

Als ik het goed begrijp hebben we het dus over verschillende toetsenborden?
Ik heb namelijk alleen een option/alt-toets TUSSEN de cmd en de pijltjes.

Die harde enter is in de loop der jaren uit het toetsenbord gegaan. Ik heb 'm nog wel maar mijn MacBook komt uit 2006.

Oké dan. M'n Mac is amper een half jaar oud…

het is fn + entertoest. Danku allen!!

Inderdaad, ik heb ook een MacBook uit 2006. Ik heb zelfs nog een numlock-toets (met lampje), dan kun je de toetsten 789UIOJKLM als numeriek deel gebruiken :P

Een waardeloze functie, heb hem nog nooit gebruikt.