harddisc doet het niet?

Ik heb zojuist onderstaand eharde schijf in mijn nieuwe dual 2 g5 gezet, maar volgens mij kan kan ie hem niet lezen of zo. Ik ben echt een leek, maar moet ik nog iets doen met deze schijf of zo?

Beschrijving schijf : WDC WD2500JD-00KLB0 Totale capaciteit : 232,9 GB (250.059.350.016 bytes)
Verbindingsbus : Seriële ATA Schrijfstatus : Lezen/schrijven
Verbindingstype : Intern S.M.A.R.T.-status : Niet ondersteund
Verbindings-ID : Apparaat 0, “B (lower)”

De andere (door apple er in geplaatse schijf geeft het volgende aan:

Beschrijving schijf :	Maxtor 6B250S0	Totale capaciteit :	233,8 GB (251.000.193.024 bytes)
Verbindingsbus :	Seriële ATA	Schrijfstatus :	Lezen/schrijven
Verbindingstype :	Intern	S.M.A.R.T.-status :	Gecontroleerd
Verbindings-ID :	Apparaat 0, "A (upper)"</p>

Heb je de jumpers (schakelaartjes) van de 2e HD wel goed staan? Je eerste moet master zijn, de 2e slave. Staat als het goed op de schijven zelf aangegeven hoe ze moeten.

[quote:f346f87e5d="Uxmal"]Ik heb zojuist onderstaand eharde schijf in mijn nieuwe dual 2 g5 gezet, maar volgens mij kan kan ie hem niet lezen of zo. Ik ben echt een leek, maar moet ik nog iets doen met deze schijf of zo?[/quote:f346f87e5d]

Is de schijf al geformatteerd met het Schijfhulpprogramma (Disk Utility)?

Volgens mij gaat het om dit zinnetje:

Verbindingstype : Intern S.M.A.R.T.-status : Niet ondersteund

Wat betekent dat?

Het verschil zit 'm dus in verbindingstype, wel of niet ondersteund. Is de tweede schijf wel HFS+ -geformateerd? Kijk eens in schijfhulpprogramma.

[quote:f812e35a77="Uxmal"]Volgens mij gaat het om dit zinnetje:

Verbindingstype : Intern S.M.A.R.T.-status : Niet ondersteund [/quote:f812e35a77]

SMART is een soort zelftest. Veel moderne harde schijven kunnen zelf bijhouden of er iets mis is met de schijf. Deze schijf heeft die mogelijkheid blijkbaar niet, maar dat zegt niks over werking ervan.

Ziet Schijfhulpprogramma hem?

Jumpers??? :?

[quote:7f5ef56ca9="passenger"]Jumpers??? :?[/quote:7f5ef56ca9]

Dit is een SATA-schijf. Die hebben geen master/slave toestanden. Zie?

Ik heb hem gepartitioneerd (1 partitie). heb er geen verstand van, maar nu kan ik er naar schrijven in ieder geval. Raar dat dat s.m.a.r.t. het niet doet (was toch klote dure schijf). Enfin, is voor filmopslag, zal wel oke zijn toch?

Bedankt voor de tips :slight_smile: (was dit nou formatteren?)

[quote:5fcce1532d="Uxmal"]Bedankt voor de tips :) (was dit nou formatteren?)[/quote:5fcce1532d]

Ja. En die SMART-status is niet zo belangrijk.

Oke, dat is mooi, thanks! :P

[quote:6a80c55454="Esquare"][quote:6a80c55454="passenger"]Jumpers??? :?[/quote:6a80c55454]

Dit is een SATA-schijf. Die hebben geen master/slave toestanden. Zie?[/quote:6a80c55454]

:sealed:

Wat heb je er voor betaald??

Ik heb die schijf laats voor €120 zien staan.

[quote:86de75f525="passenger"]Heb je de jumpers (schakelaartjes) van de 2e HD wel goed staan? Je eerste moet master zijn, de 2e slave. Staat als het goed op de schijven zelf aangegeven hoe ze moeten.[/quote:86de75f525] Bij een G5 hoeft dat niet. Daar zoekt hij dat allemaal zelf uit...

[quote:54b683c87e="thomdebom"]Bij een G5 hoeft dat niet. Daar zoekt hij dat allemaal zelf uit...[/quote:54b683c87e]

Dat heeft op zich niks met de G5 te maken, maar wel met SATA.