Harddisk geluid verschil OSX en Windows

Ik heb in mijn prille jeugd altijd gewerkt met Windows. In die tijd hoorde je de harddisken van de PC's altijd heerlijk borrelen, knagen, slijten, knorren, ratelen. Aan het geluid kon je merken dat Windows weer hard moest nadenken over je muisklik. Als ik tegenwoordig achter een PC zit, hoor ik nog regelmatig datzelfde soort geluid.

Sinds ik een Apple heb, hoor ik dat geluid niet meer, en wordt nu visueel ondersteund met een strandbal. Erg fijn, een stuk rustiger. Maar wat schetst mijn verbazing: wanneer ik Windows met bootcamp of Virtueel draai, hoor ik weer het bekende harddisk geratel! Dat is toch wel vreemd.

Kan ik hieruit concluderen dat OSX veel rustiger met je harddisk omgaat, ofwel er ook minder slijtage plaatsvindt?
Een harddisk is een van de eerste onderdelen die kapot gaan in een computer. Lijkt me dan namelijk toch een fijne bijkomstigheid om OSX te gebruiken dan…

ik zat ook al lang met deze vraag, dus als je vaak met bootcamp werkt gaat dan je hdd ook sneller kapot?

met parallels hoor ik het geluid niet :?

Ik weet dat sommige HD's lawaaieriger zijn dan andere, maar tussen besturingssystemen... Zou het hier niet weten, want ik gebruik geen windows :P

in mijn MBP ratelt mn HD zo af en toe er nog vrolijk ouderwets op los...ik weet niet of dat nog erger zou zijn als ik windows zou draaien. Nooit geprobeerd.

los van je vraag;

windows gaat idd anders om met je hardeschijf, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat dat gevolgen heeft voor de levensduur.

het geluid dat je hoort is het heen en weer schieten van de koppen.
maar wat doorgaands het eerst kapot gaat zijn de platters, en de koppen hebbn -in principe- geen fysiek contact met die platters…

(kapotte HD)

Volgens mij is het verschil in ratel vaak de kwaliteit HDD, maar dat is al eerder genoemd. Ook eerder genoemd is het heen en weer schieten van de koppen en wat ik denk is dat omdat Windows heel onlogisch installaties en files plaatst op de HDD (kijk maar 's naar schijfdefragmentatie) en OSX niet dat die koppen sneller heen en weer moeten. Dat je het daarom bij Windows wel hoort en bij OSX niet.

Ik hoor bij beide OS-en evenveel geratel.

Ik heb een vrij stille harddisk in mijn macbook pro gezet en hoor hem nauwelijks, behalve als ik Windows (bij OSX of geboot) aan heb staan. Vandaar dat ik het vreemd vind. Het is dezelfde harddisk en hij moet harder werken onder OSX.