harddisk imac vervangen

Hoi ik heb een 20” imac uit 2007 (iMac 7.1)

Er zit een hardeschijf in die te klein is (250GB) en ik wil hem vervangen door een grotere.

Ik heb op youtube filmpjes gezien hoeje hem moet vervangen.

Heeft iemand nog tips voor wat een goede nieuwe harddisk zou zijn (1TB)?

Waar moet ik op letten?

Voor info over de schijf die er nu in zit:

http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?vgnextoid=873099f4fa74c010VgnVCM100000dd04090aRCRD

alvast bedankt!

groet

idude

Dat ligt er maar net aan waar je de mac voor gebruikt. Veel taken die nogal wat schijfbewegingen maken, vragen nu eenmaal om een andere HD dan taken die niet zo intensief met de HD omgaan.

Neem wel een stille, anders staat je iMac zomaar veel geluid te produceren. Ik draai al weer een tijdje naar volle tevredenheid met een HITACHI van 1 TB.

hoi

ik doe gewoon de huis-tuin-keuken dingen op de imac. Geen fancy-werk dus. Geen urenlange render-sessies

Wat zou je dan aanbevelen?

gr

idude

In principe volstaat iedere schijf met de juiste interface wel. Zoeken op het prijskaartje dat binnen jouw budget past dus.

Helaas zijn de SSD's nog altijd aan de dure kant ˆˆ Je kunt natuurlijk overwegen om alsnog een SSD als primaire schijf in te bouwen en de opslag extern te regelen met bijv. een firewire schijf.

Er gaat een wereld voor je open als je gewend bent aan een conventionele schijf en je dan ineens een SSD hebt :-)

@Lauwrence,... Er gaat ook een wereld voor je open als je afleert om steeds je software af te sluiten en je Mac steeds uit te zetten. Dan heb je niets van voordeel met een SSD. (alleen als je schijfintensieve apps gebruikt)

@Applestef: beetje kort door de bocht.

Apps starten veel sneller op. Het gaat met een SSD niet alleen om kortere boot tijden. Komt bij dat je ook de typische HDD geluiden niet meer hebt en evt. vertraging door uit standby komen van de HDD.

@Lauwrence,... Zoals ik al zei als je je software (daarmee bedoel ik programma's) niet afsluit dan openen apps even snel of zelfs nog sneller dan als je een SSD hebt. Vertraging door uit stand-by te komen zal niet veel meer dan 1 sec. schelen, zeer weinig dus.

Je hebt dan inderdaad wel minder 'last' van HD geratel etc.

Dan ga je er gemakshalve vanuit dat de machine ook genoeg RAM heeft om alle apps open te hebben.

Ikzelf heb weliswaar al mijn gebruikelijke apps open, maar voor de keren dat ik iets anders opstarten moet (op mijn iMac of de MBP van mijn ega, recentelijk voorzien van SSD), merk ik toch een duidelijk verschil t.o.v. een conventionele schijf.

P.S. Ik heb het eens gemeten. Het vanuit sleep komen en toegankelijk zijn van de HDD (naast SSD) duurt meer dan 5 sec... Niet echt te verwaarlozen dus.

Toen m'n HD (iMac media 2007) stopte met draaien, snel een HD bij Dynabyte gekocht.

Omdat ze niet de HD hadden die ik wilde, toen maar deze gekocht (model bij Alternate).

http://www.alternate.nl/html/product/Harddisks_3,5_inch_SATA/Samsung/HD204UI/471783/

Werkt perfect. En ja hoor, die 5400 rpm is griezelen voor de puristen.

Ik heb trouwens de indruk dat ie sneller is omdat de cache groter is dan van de WD die er in zat.

HD heeft 2 partities van 1 TB met resp. Snow Leopard en Lion.