Harddisk uitbreiding op PM 1,25, vraagjes

Ik ben op zoek naar interne hd uitbreiding en heb een aantal vraagjes waar ik maar niet uit kan komen.

Ik heb dit: http://www.apple.com/hardware/powermacg4/specs.html model, en het systeem profiel zegt dat het deze; IBM-IC35L090AVV207-0, HD ingebouwd zit op een ATA100 aansluiting.

Mijn vragen:

• is de standaard ingebouwde HD een ATA100 schijf, welk buffergeheugen heeft het?
  • Heeft het nut deze met een ATA133 schijf, met als blijkt hoger buffervermogen, de standaard opstartschijf (master), te vervangen voor snelheidswinst?
  • Heeft een ATA100 bus een capaciteit limiet (op ATA66 ondersteunde geloof ik maximaal 137GB)
  • Als ik het systeem nog een RAID 0 configuratie wil geven, moeten de schijven dan evengroot zijn, zelfde buffer hebben, of neemt de configuratie dan gewoon de specificaties van de laagste schijf aan.

Dank!

In een PM G4 gaan tot 4 extra HD's en is daarmee de meest uitbreidbare mac ooit (intern qua HD's) En de schijven zijn IDE schijven tot 250gb. Met meestal 8mb cache en op 7200rpm.

Over die ATA100 aansluiting durf ik niks te zeggen, weet ik niet!

Dus waarschijnlijk heb je niks aan mijn info…

Thanks, die nieuwe schijven van 250GB zijn ATA133 en ik weet dus niet of een ATA100 (of de andere 2 ATA66 in mijn mac) aansluiting die grootte ondersteund...

De MDD heeft achterin een ATA-100 bus waar je twee schijven op kan aansluiten en voorin een ATA-66 bus waar je nog eens twee schijven op kan aansluiten.

Wanneer je een extra schijf erbij zet, dan moet je er op letten dat de schijf is ingesteld op ‘Cable-select’ en niet is ingesteld als master of slave.

het ata 100 of 133 maakt niet uit, de 133 schijf past zich aan aan de langzaamste, de ata100.

je kunt toch gewoon naar een pc boer gaan een een 3,5" IDE schijf halen met een max van 160 gig want anders herkent de g4 hem niet...

toch??

Sommige G4's accepteren inderdaad niet meer dan 120 GB... even opletten dus.

Umm, dat was inderdaad mijn vraag, ik kan er maar niet achter komen of mijn systeem(zie link eerste post) het wel of niet accepteerd.

Mijn vraag blijft dus: Kan een ATA-100 HD gewoon niet hoger dan bv 120 GB (in dit geval kan ik er een hogere van ATA133 in plempen), OF, accepteerd de ATA-100 aansluiting op mijn moederbord gewoon geen grotere schijven dan bv 120GB?

[quote:45549891e4="BlueRose_76"]Umm, dat was inderdaad mijn vraag, ik kan er maar niet achter komen of mijn systeem(zie link eerste post) het wel of niet accepteerd.

Mijn vraag blijft dus: Kan een ATA-100 HD gewoon niet hoger dan bv 120 GB (in dit geval kan ik er een hogere van ATA133 in plempen), OF, accepteerd de ATA-100 aansluiting op mijn moederbord gewoon geen grotere schijven dan bv 120GB?[/quote:45549891e4] als je genoeg tijd hebt om te wachten tot maandag… dan kan ik de vraag aan een Apple Certified Dealer voorleggen.

De Power Mac G4 (Mirrored Drive Doors) ondersteund op zowel de ATA-66 als de ATA-100 bus harde schijven van meer dan 128 GB.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86178

[quote:48a45b3d21="unSOUND"]Sommige G4's accepteren inderdaad niet meer dan 120 GB... even opletten dus.[/quote:48a45b3d21] Dat geld niet voor deze.

[quote:48a45b3d21=“Maximus”]het ata 100 of 133 maakt niet uit, de 133 schijf past zich aan aan de langzaamste, de ata100.[/quote:48a45b3d21]
133 is “backward compatible” maar alleen backward"

De bottleneck voor groter als 120 is een 32bit ATA bus, voor groter heb je 48bit nodig.
De MD heeft twee van deze bussen.(zie mactracker).

Das duidelijk.

Dank voor de info, kan’k verder gaan kijken met indelen :smiley:

Update;

Kheb toch maar een LaCie extern gekocht, was van plan er een kleinere goedkope intern in te gooien, maar die bleken toch niet zo heel goedkoop.

ow ik heb gister 120 Gb western digital gekocht.. ik laat jullie wel weten hoe dat uitpakt