Harde (mechanische?) tik in iMac G5

Gisteravond startte ik een aantal programma's tegelijk op, gevolg een stuiterende Dock,leuk om te zien. Gewoon om eens te kijken hoe snel e.e.a. gaat. Na een halve minuut hoorde ik een keiharde, bijna mechanische tik vanachter het scherm vandaan komen, volgens mij niet uit de luidsprekers. Een verontrustend geluid. Weet niet welk programma dit veroorzaakte maar ik zag later dat Garageband zijn loops niet meer kon vinden. Heb het vermoeden dat het daar vandaan kwam. Heb Garageband opnieuw geinstalleerd. Iemand hetzelfde meegemaakt, moet ik met mijn iMac naar de dokter??? Bij voorbaat dank.

Een harde mechanische tik wijst op een kaduuke harddisk... Oei. Zorg dat je alle belangrijke bestanden opslaat en laat een dokter er aar kijken. Hopelijk heb ik ongelijk, maar als het tikken blijft doorgaan zou ik snel handelen voordat de hele schijf echt niets meer wil.

Welke versie iMac heeft u? Misschien handig om wat meer informatie te geven. Hoop voor je dat het geen ontplofte condensator is, want dan is dit het begin van problemen In ieder geval maak een backup van je HDD

Als ie het nog gewoon doet zou ik me geen zorgen maken. Een ontplofte condensator??? Denk niet dat ie dan nog zou opstarten en zou werken. En ik denk ook niet dat het die harde schijf was. Klinkt mij meer alsof de behuizing een klap geeft. Wil wel eens gebeuren als ie door warmte een klein beetje uitzet... Zolang ie nog gewoon werkt zou ik me geen zorgen maken

Hardwareoverzicht:

Computernaam: iMac G5
Computermodel: PowerMac8,1
Processortype: PowerPC G5 (3.0)
Aantal processors: 1
Processorsnelheid: 1.8 GHz
L2-cache (per processor): 512 KB
Geheugen: 1.25 GB
Bussnelheid: 600 MHz
Opstart-ROM-versie: 5.2.2f4

Dit haal ik uit mijn systeemvoorkeuren, heb het sinds gisteren niet meer gehoord maar maak me toch wat ongerust.

Jij wilt niet weten hoeveel je uit een apparaat kunt slopen en het blijft gewoon werken totdat je die ene taak uit voert, maar je hebt gelijk je zou er waarschijnlijk wel wat an merken of in ieder gevan ruiken. Heb ook geen idee hoe het geluid heeft geklinkt, is iets wat iedereen ander intepreteerd(schrijf je dat zo?). Mijn iMac maakt ook wel eens tikkende geluiden als je hem warm stookt, maar dat klink ook als plastic wat aan het uitzetten/krimpen is en een beetje wringt.

Tja, het klonk niet als uitzetten of krimpen, was echt een kraak maar er was niets te zien op het beeldscherm ofzo. Moelijk te omschrijven. Denk dat het toch iets met Garageband was. Hoop het maar.

O ja, kan iemand mij vertellen of ik inderdaad een "probleem Mac" heb afgaand op bovenstaande specificaties? Ik las pas vandaag dat somminge iMac g5 problemen geeft. Weet ook niet welke versie ik heb.. jullie wel???

Je zou de hardware test is kunnen lopen, (CD1 erin en option ingedrukt houden vanaf boing) Fans gaan dan lawaai maken en dat duurt ff. Dan klik je op het rechter icoontje wat op gegeven moment verschijn. Dan klik je uitgebreide hardware test. Niet schrikken als het scherm op een gegeven moment raar gaat doen, dan test hij het video geheugen.

Mocht dit niets vinden, kan er nog steeds iets fout zijn, maar is het in iedergevan niets op hardware gebied.
Weet niet in hoeverre de HDD zou getest word.

Wellicht een beetje mosterd na de maaltijd, maar de harddisk in mijn nov.'04-iMac G5 gaat bijna altijd liggen rikketikken als ik teveel tegelijk opstart. Inderdaad een mechanische tik, het best te omschrijven als 'rikketikketikke'. Overigens niet grappig bedoeld. Tevens ligt het systeem dan in wachtstand (de strandbal draait lustig rond), om na een paar seconden weer verder te gaan.

Dit is mijn eerste Mac, dus ik heb eigenlijk altijd aangenomen dat dit gewoon een Mac-eigenaardigheid was. Maar is dat het dus niet?