Harde schijf compleet wissen?

Ik ga mijn iBook verkopen.

Kent iemand een (gratis) programma om de harde schijf
compleet te wissen van al mijn prive-informatie?

Dit kan je doen met schijfhulpprogramma, dit zit in de map hulpprogramma's!

En het staat ook op je installatie cd’s!

Hiermee kan je hem volledig formateren!!

suc6

Het is alleen mogelijk om de boel te formateren/wissen vanaf de installatieCD's, je kunt namelijk niet je opstartschijf wissen. Mocht je CD's van 10.2 hebben, dan kan je je harde schijf wissen, maar ik meen dat dat het nog mogelijk is om data terug te halen. CD's van 10.3 hebben de optie om meervoudig te formateren, 8 keer meen ik en dat is aanzienlijk veiliger dan gewoon wissen, maar duurt wel een stuk langer. :D

De enige manier om alles definitef te wissen is door nullen te schrijven. Op de OS 9 CD's zit in Disk Utility (waar je schijven mee formatteert en partitioneert) de mogelijkheid om dit te doen. Als je Panther (ik weet niet of Jaguar dit ook al kon; volgens mij niet) installeert kan je de installatieprocedure tijdelijk onderbreken en Disk Utility gebruiken. Ergens kan je daar extra mogelijkheden aanklikken en dan kan je kiezen voor nullen schrijven en idd ook de mogelijkheid om acht keer te overschrijven.

Ook kan je bepaalde ‘vertrouwelijke’ info min of meer permanent verwijderen door te kiezen voor ‘Secure Empty Trash’ in de Finder. Maar als je ook al je info van Mail etc weg wilt hebben, is dit natuurlijk niet genoeg.

Het kan idd erg lang duren. Afhankelijk van de grootte van je harde schijf, de snelheid ervan en van de processor kan je soms echt vier tot zes uur je Mac bezig zien…