Harde schijf geschikt voor windows EN mac OSX

hey, ik heb hier een harde schijf (extern) die wil ik graag opdelen in 2 partities, 1 formateren voor de MAC OSX. en de andere voor Windows XP.

Wij werken op school namenlijk met de MAC, en thuis werk ik met XP

Niet nodig.

Gewoon formatteren naar UNIX en de schijf is zowel voor Mac als Windows bruikbaar!

Ewout

Enn.. wat is de vraag?

edit: linkjes
Externe HD te gebruiken op PC&MAC? (Hoeft niet te delen)
Externe Hard Disk, hoe te formateren?

[quote:d27ae32fd6="ocramarco"]Enn.. wat is de vraag?[/quote:d27ae32fd6]

Lijkt me logisch; wil weten wat hij/zij moet doen

[quote:bbfad2f2e6="ewoutlio"]Niet nodig.

Gewoon formatteren naar UNIX en de schijf is zowel voor Mac als Windows bruikbaar!

Ewout[/quote:bbfad2f2e6]
Uhm… Ik neem aan dat je FAT32 bedoelt ? :wink:

Me leraar zei dat ik de schijf het beste kon formateren voor de MAC (dus op de MAC ofzo denk ik)

Maar ik wil dus ook 1 partitie gebruiken op windows

FAT32 enzo dat snap ik allemaal niet, dus leg uit :0

Op je Mac formatteren m.b.v. Schijfhulpprogramma in MS-DOS (FAT) structuur (of iets in die trant). Op een Windowsbak kan je het ook proberen maar daar moet je uitkijken dat 'ie 'm niet naar NTFS formatteerd (vooral op XP dozen) want dan is 'ie dus alleen maar te lezen op OSX en niet te beschrijven. Formatteren in OSX (HFS+ formaat) gaat niet werken met Windows, tenzij je een aparte (betaalde) tool gebruikt wat er voor zorgt dat Windows ook de OSX structuur kan herkennen.

[quote:35512f54c2="ewoutlio"]Gewoon formatteren naar UNIX en de schijf is zowel voor Mac als Windows bruikbaar!t[/quote:35512f54c2]Exqueese me? :').

Mijn methode: Zoek een computer met windows 98, formateer je schijf naar een fat32 systeem, en klaar.

Dit kan je ook op windows xp doen, maar dat kan niet met schijven groter dan 4 gig of iets in die buurt en je bestanden kunnen dan maximaal 1 gig groot zijn.

Maar als je het via win98 doet werkt het goed, heb oko zo`n schijf een jaar lang gebruikt (nu schakel ik gewoon over naar mac =P )

Enige nadeel is dat sommige bestanden een extra ebstand krijgen (met ._ ervoor) dat is iets voor mac wat je daar niet ziet maar bij windows lijken je mappen dan 2 keer zo vol, en je moet met saven opletten dat je wel de extentie er achter laat zetten. Mac kan overweg met extentie-loze-bestanden maar windows niet.

Je kan ook nog op een mac formateren en dan een macdisk programma gebruiken, die kan windows schijven die voor mac zijn laten lezen, maar mijn 1e suggestie is volgens mij de handigste.

[quote:c3c604e651="Heedless"]Dit kan je ook op windows xp doen, maar dat kan niet met schijven groter dan 4 gig of iets in die buurt en je bestanden kunnen dan maximaal 1 gig groot zijn.[/quote:c3c604e651] Nee FAT32 kan geen bestanden aan van 4 gig of groter, maar partities kunnen vrij groot zijn. Echter is FAT redelijk inefficient bij grotere schijven (dwz: 40 gig en hoger...). Daarom wordt nu ook NTFS gebruikt voor Windows.

Als je even zoekt met de [url=http://forum.macosx.nl/search.php]zoekfunctie[/url] kom je genoeg topics tegen over harde schijven bij OSX en Windows.