Harde schijf Imac 20-inch, half 2007 vervangen

Mijn huidige 320 Gb harde schijf is nagenoeg vol. Heb wel gelezen dat deze redelijk eenvoudig zelf te vervangen is.
Aan 1Tb. heb ik wel voldoende.

Iemand tips qua merk en type die er goed in kunnen? En waar moet ik op letten?

Volgens mij heeft de huidige Sata 300 maar heb je nu alleen nog 600, en 32 of 64Mb. cache

Ik dacht zelf aan één van deze maar hoor graag jullie tips of commentaar !

Toshiba DT01ACA100
Western Digital WD1002FAEX Black
Western Digital WD10EZRX Green

Ik heb een half jaar geleden een WD10EZRX green in mijn 2008 iMac gemonteerd en daar heb ik veel plezier van. Goed de handleiding lezen op ifixit en van tevoren al de harde schijf testen voordat je hem inbouwt. Succes!

S-ATA 600 is backward compatible met 300, dus dat maakt niet zo veel uit.
64MB cache zal iets sneller zijn maar niet enorm.

Met de toshiba heb ik geen ervaring, wel met de WD. De WD Black is erg snel maar maakt iets meer lawaai, de WD Green is iets langzamer maar stiller en energie zuiniger.

Zelf heb ik 2 jaar geleden de WD Green 3TB in mijn 24" iMac gedaan, dat was met de handleiding wel en kleine operatie. Maar is wel gelukt.
Als je veel met video bewerking bezig bent is de Black een idee, als het wat minder zwaar werk is kan ik de green adviseren.

Dank voor de reacties tot nu toe.

Hoe gaat het installeren van Mountain Lion zodra de frisse schijf er in zit? Gaat dit automatisch zodra hij de timecapsule weer ziet?

Ik denk dat ik voor de Western Digital WD10EZRX Green ga gezien de reacties alleen ben ik benieuwd hoe het uitpakt qua snelheid omdat dit geen 7200 rpm heeft maar dit flexibel is. Ga vast verschil merken met de huidige schijf omdat er in iedergeval meer ruimte beschikbaar is.

Als je gewoon verder wilt gaan waar je was gebleven: gebruik CarbonCopyCloner.
Het makkelijkst is het met een externe HDD behuizing, hier doe je de nieuwe schijf in, voert de kloon uit en je kunt deze eerst testen.
Is het goed gegaan dan kun je de oude eruit halen en de nieuwe plaatsen. Kun je gewoon verder werken.

Ik heb een iMac van dezelfde periode een maand geleden van een 256 Mb Samsung SSD voorzien. Zeer grote verbetering tov een normale harde schijf. Bulk data zet ik op een externe schijf die er standaard aanhangt.
Inbouwen was eenvoudig. iFixit heeft een goede uitleg.
Ik heb wel een clean install gedaan op de SSD en vervolgens data via Time Machine teruggezet.

SSD is natuurlijk helemaal geweldig alleen vind ik dit niet meer heelmaal passen bij de huidige configuratie.
Voorkeur blijft bij de WD 1Tb Green denk ik, of er moet iemand zijn die de meerwaarde van de black series?

Werk je vaak met grote bestanden (filmbewerken e.d.)?

Zo ja, dan is zo’n WD Black wel fijn. En heel veel duurder (€80) dan de WD Green (€60) is zo’n schijf ook weer niet.

Dat klopt.