Harde schijf loopt vol

Heb ik altijd meewaardig gelachen om Wi(n)dows problemen over het afnemen van prestatie bij het gebruik van zware programma's zoals Photoshop, zit ik nu met een kers-verse Tiger te werken op mijn laptop met 512 MB geheugen en (nog maar) 1.3 GB vrije ruimte op mijn HD, krijg ik de mededeling dat mijn opstartschijf vol is...#*#*!(**#@!) Hoe kan dat nu mogelijk zijn. Een half uur surfen met een paar kleine programma's open zoals entourage en ik moet herstarten, waarna het probleem weer verholpen is! Zijn ze gek geworden in Copertino? Als iemand een oplossing heeft voor dit "ongemak" wil ik dat heel graag horen.[/b][quote:1f79b891a3][/quote:1f79b891a3]

1 draadje is wel genoeg, en je moet ongeveer 10/15% vrijhouden voor optimale prestatie.

Klinkt als een geheugenlek. Ik denk dat we meer info nodig hebben.

reboot em maar even...

Als je op een Powerbook werkt met nog maar 1,3 Gig vrij op je harde schijf zou ik maar heel snel wat ruimte vrij gaan maken. Over het algemeen kan je aanhouden dat je 10 - 20 % van de harde schijf vrij moet houden om lekker op te kunnen werken. Als je minder ruimte vrij houdt, zullen bestanden sneller gefragmenteerd worden weggeschreven en zullen programma's als Photoshop niet genoeg 'scratch-disk'-ruimte hebben. Dus mocht je de melding krijgen terwijl je Photshop open hebt staan, is dat waarschijnijk de reden...

Vrije ruimte is onderweer nodig voor: Temp files, virtual memory en inderdaad je moet zeker een paar GB vrij houden in de wat modernere ibookjes en powerbooks.

En Trash al geleegt?

Photoshop legt behoorlijk flink beslag op de HD. Photoshop stoppen geeft de ingenomen ruimte vrij.