harde schijf partitioneren

Ik gebruik een Imac waarop zowel Mac OS 9 als OS X zijn geinstalleerd. Ik wil de beide besturingssystemen op verschillende partities ( advies HP ) zetten opdat ik eindelijk mijn printer/ scanner/copier goed kan gebruiken. Ben pas sinds kort overgestapt op de Mac ( ja, ja ! ) dus heb geen flauw idee hoe ik dit moet aanpakken. Wordt de harde schijf dan ook helemaal gewist? :(

Op dit moment heb je dus 1 partitie met beide besturingssystemen... ik neem aan door Apple geïnstalleerd?

Heb je al geprobeerd via System Preferences/Systeem Voorkeuren en daarna Opstartschijf op te starten in Mac OS 9? Ik heb Mac OS X en Mac OS 9 beide op een verschillende partitie staan, dat is zeker het veiligste, maar wanneer je een partitie erbij aan wilt maken, moet je helaas, alles formateren, daarna kun je je harde schijf opnieuw indelen in 2 of meer partities. Aan je Smilie achter je bericht kan ik zien dat je niet zo'n zin hebt in het partioneren en aangezien je nieuw bent met de Mac, moet je bovenstaande maar eens proberen. Je gaat dus naar Systeemvoorkeuren en klikt op Opstartschijf. Dan zie je als het goed is 2 systeemmappen: Mac OS X en Mac OS 9.2.2. Klik 9.2.2 aan en klik op Herstart. Daarna klik je op Bewaar en herstart. De computer start nu zonder Mac OS X op in Mac OS 9. Het kan zijn dat je nu in Mac OS 9 de software voor je printer/scanner/copiër opnieuw moet installeren, maar dat moet je maar even testen. Als het goed is kun je nu in Mac OS 9 volledig gebruik maken van je printer/scanner/copiër. Mocht dat niet lukken, dan kun je natuurlijk altijd terug komen met vragen hier of bijvoorbeeld op: http://www.macfreak.org als je daar geen antwoord krijgt op je vragen…dan weet ik het ook niet :wink:

Ik zou trouwens ook vragen aan HP, wanneer zij Mac OS X volledig gaan ondersteunen, want om steeds maar te moeten switchen tussen 9 en X is wel wat lastig, toch?!

Als je terug wilt gaan naar Mac OS X, moet je in Mac OS 9 naar het Appletje gaan, aanklikken, naar beneden gaan en even zoeken naar wederom: Opstartschijf. Daar aangekomen klik je op Mac OS X en gaat naar Herstart: De computer start dan weer op in Mac OS X.
Je kunt dit blijven doen als je niet wilt partitioneren, maar 2 partities wordt niet alleen door HP (blijkbaar) aangeraden, maar ik meen ook door Apple.

Partitioneren doe je als volgt: Zorg dat je kopieën hebt van alles wat je wilt bewaren, want nogmaals je bent alles kwijt!!!
Doe de installatiecd van Mac OS 9 erin en herstart de computer. Houd de C-toets op het toetsenbord ingedrukt totdat op het scherm te zien is dat Mac OS 9 wordt opgestart (vanaf de cd: dat kun je horen). Daarna kun je de C loslaten. Je gaat op de cd naar Hulpprogramma's en kies voor Schijfinstallatie. Belangrijk is dat je ervoor kiest om eerst alles in nullen om te zetten bij het formateren en geef ook alvast aan dat je je schijf in wilt delen in 2 partities of meer. Denk er hierbij aan dat je de meeste ruimte geeft aan Mac OS X: bijv. van 10 Gb geef je 8 Gb aan X en 2 aan Mac OS 9 (dit is natuurlijk afhankelijk van het aantal programma's dat je wilt gebruiken in 9…) Een tip: kijk even rond in Schijfinstallatie, zodat je weet wat de mogelijkheden zijn en als je toch alles gaat formateren, dan kun je niet veel fouten maken… alles ging er toch al af…
:wink: Daarna kun je aan de slag. Als de boel is geformateerd, installeer je eerst Mac OS 9 van de cd die al in je Mac zit op de kleine partitie. Daarna kun je de computer opstarten in 9 en X op de grote partitie installeren. Daarna komt de rest van alle programma's.

Ik wens je veel succes! [b:post_uid7]Ik zou eerst eens proberen om gewoon in 9 op te starten en te kijken of je je printer/scanner/copiër aan de praat krijgt[/b:post_uid7] en lukt dat allemaal, dan pas te gaan denken aan partitioneren, daarna kun je gaan formateren. Later als HP mogelijk jouw apparaat gaat ondersteunen in X, is een 2de partitie altijd handig!! bijvoorbeeld om al je spellen of documenten of noem maar op op te zetten…

Nogmaals succes en ik hoop dat je hier iets aan hebt!

JeePee

Jeepee, indirecte reclame is niet toegestaan! :)

Reclame? Waar dan? Ik ben me van geen kwaad bewust :( Of bedoel je voor MacFreak? Ik maak op andere forums ook reclame voor MacOSX.nl en Applebits.com hoor, maar [b:post_uid9]macosx.nl is natuurlijk echt de allerbeste site die er bestaat![/b:post_uid9] :p  Heb ik het zo weer een beetje goed gemaakt Adriaan? ;)

[quote:post_uid9="JeePee"][/quote:post_uid9]

Het antwoord van JeePee op macspoel's vraag suggereert dat je geen MacOS9 printers of andere randapparaten zou kunnen gebruiken onder MacOSX.
 Dit probleem is echter totaal onafhankelijk van de manier waarop je schijf gepartitioneerd is. Wat JeePee zegt in dat verband is allemaal okee. De enige overwegingen zijn:

• 1 partitie is flexibeler en gemakkelijker in het onderhoud, je verliest minder plaats. Je kunt er zowel MacOSX en MacOS9 op hebben en zowel MacOS9 standalone als Classic (MacOS9 onder MacOSX) mee draaien.
  • 2 partities is misschien veiliger, maar je ziet dat Apple het zelf niet doet (omdat vroeg of laat iedereen alleen MacOSX en een Classic zal hebben die niet meer standalone kan draaien). Als 1 partitie niet meer toelaat om te booten dan lukt het misschien nog met de andere, maar in deze tijd van CD-installatie en diagnostische disks is dat voordeel maar marginaal.
  • 3 partities is totaal uit den boze (veel te ingewikkeld - je zou kunnen zeggen op iedere partitie een OS9 versie, maar die moet dan ook onderhouden worden!). En een extra partitie voor swap files helpt ook al niet (met een onafhankelijke drive is er wél een grote performantiewinst).

Terug naar support van MacOS9 features:
 Het punt van deze posting is dat het meestal volstaat om vanuit MacOSX een classic programma te laten lopen om gebruik te kunnen maken van de MacOS9 faciliteiten en drivers. Met de snelheidsverbeteringen sinds 10.1(.4) is er echt geen enkele reden om nog MacOS9 op te starten. Je kunt zelfs MacOS9 updaten vanuit MacOSX.

Het beste voorbeeld is als je een zgn. legacy printer hebt (ik heb bv. een Color Stylewriter die op een localtalk netwerk hangt), waarvoor MacOSX geen drivers heeft.
 In dit geval kun je elk document printen vanuit een MacOSX applicatie door in de print dialoog "preview" aan te klikken. Dat start de Preview applicatie, Apple's PDF viewer. Bewaar vervolgens als (Save As…) pdf. Sleep dan die pdf file over Acrobat Reader 4 (dat is een MacOS9 applicatie - best van die vast in de Dock zichtbaar te hebben). Onmiddellijk zie je het veelkleurige appeltje in de linkerbovenhoek (en de menubalk van Acrobat).
 Print gewoon vanuit Acrobat, want die ziet de MacOS9 (classic) omgeving en kent de MacOS9 drivers. Voila!

p.s. het appletalk-verhaal is als volgt. Ik heb een tweede computer die mbv. Appletalk Bridge de verbinding maakt tussen EtherTalk en LocalTalk bekabeling. Dat laat me toe om vanuit mijn iMac naar de LocalTalk printer te printen. Ik kan verifiëren dat die iMac Ethernet gebruikt in het AppleTalk control panel. Want inderdaad kun je, mits een Classic programma te activeren, gebruik maken van de MacOS9 control panels. Alleen moet je voor dingen die de verantwoordelijkheid van MacOSX zijn, niet de MacOS9 instellingen zitten wijzigen. Je zult overigens zien dat die wijzigingen read-only zijn en overgenomen van MacOSX: bv. de configuraties van de Appletalk, TCP/IP en Modem control panels zijn automatisch aangemaakt en heten "Classic".

Hopelijk helpen deze bedenkingen

Even nog een belangrijke zaak:

als je een HP printer hebt en dat denk ik wel want ik ken geen andere bedrijf dat all-in-one's levert.

Volgens HP MOET je de software eerst in osX installeren en dan pas in os9 want als je dit niet doet kunnen er complicaties optreden. Het beste kun je voor dit probleem HP bellen. Zij zijn bereid om je te helpen en sturen je desnoods de nieuwste software op. (is bij mij ook gebeurd). Ik kan je ook wel deïnstalatie papieren mailen die ik van HP heb gehad. Wat ook belangrijk is volgens HP is dat je in een nederlandse OS de nederlandse versie van de software gebruikt.

Veel succes nog.

Op http://www.hp.nl staan nu ook gewoon drivers voor osx

Bedankt voor de uitleg Jeepee! Ik heb uiteindelijk de schijf toch maar opnieuw gepartitioneerd. Een hoop werk maar alles loopt nu perfect! Bedankt voor de moeite!

Groeten!

[quote:85482e60e5="JeePee"]Op dit moment heb je dus 1 partitie met beide besturingssystemen... ik neem aan door Apple geïnstalleerd?

…Partitioneren doe je als volgt: Zorg dat je kopieën hebt van alles wat je wilt bewaren, want nogmaals je bent alles kwijt!!!
Doe de installatiecd van Mac OS 9 erin en herstart de computer. …[/quote:85482e60e5]

JeePee,
Waarom start je op vanaf de OS 9 CD en niet vanaf de OS X CD? Met de X-CD kun je toch ook partitioneren? Of heb je hier een speciale reden voor?
(Ik ga binnenkort ook partitioneren, vandaar dat ik nog even door borduur op dit oude onderwerp.)

[quote:85482e60e5=“JeePee”]
…Denk er hierbij aan dat je de meeste ruimte geeft aan Mac OS X: bijv. van 10 Gb geef je 8 Gb aan X en 2 aan Mac OS 9 (dit is natuurlijk afhankelijk van het aantal programma’s dat je wilt gebruiken in 9…)…[/quote:85482e60e5]

Wat adviseer je voor een schijf van 120GB waar ik het grootste deel voor gegevens en back-up wil gaan gebruiken?
Heeft OS X genoeg aan 10GB?
Moeten de OS 9 programma’s persé op de OS 9 partitie staan?

Ik weet het: Heel veel vragen! Ben hier niet zo in thuis, vandaar.