Harde Schijf, passen alle IDE-schijven?

In verband met videomontages wil ik een extra harde schijf van tenminste 80 GB in mijn G4 installeren (dus een schijf die steeds weer beschreven en gewist wordt). Passen alle IDE schijven er gewoon in?

En wat houdt de cachegrootte in? Je komt 2MB en 8MB tegen, waarbij die laatste steeds het duurst is.

De cache grootte zorgt ervoor dat je schijf sneller gaat werken. Hoe groter de cache, hoe sneller.

Bij de grootte van de schijf moet je rekening houden met de IDE controller in je Mac. Heb je een wat oudere Mac, dan kan het zijn dat hij schijven groter dan 137 Gb niet herkend.

Een 80 Gb schijf moet volgens mij geen probleem zijn.

Let ook op het toerental. Je hebt schijven van 5400 toeren en 7200 toeren. De 7200 toeren schijven zijn weer een stuk sneller.

En dan heb je volgens mij wel de belangrijkste items gehad.

Op het web kun je diverse Mac winkels vinden. Chipmunk heeft bijvoorbeeld een aanbod aan schijven die zeker zullen werken in jouw Mac. Kijk daar eens rond, dan heb je zelf ook snel genoeg in de gaten welke specs allemaal belangrijk zijn.

[quote:cdfbdf4f51="macpro"]De cache grootte zorgt ervoor dat je schijf sneller gaat werken. Hoe groter de cache, hoe sneller.

Bij de grootte van de schijf moet je rekening houden met de IDE controller in je Mac. Heb je een wat oudere Mac, dan kan het zijn dat hij schijven groter dan 137 Gb niet herkend.

Een 80 Gb schijf moet volgens mij geen probleem zijn.

Let ook op het toerental. Je hebt schijven van 5400 toeren en 7200 toeren. De 7200 toeren schijven zijn weer een stuk sneller.

En dan heb je volgens mij wel de belangrijkste items gehad.

Op het web kun je diverse Mac winkels vinden. Chipmunk heeft bijvoorbeeld een aanbod aan schijven die zeker zullen werken in jouw Mac. Kijk daar eens rond, dan heb je zelf ook snel genoeg in de gaten welke specs allemaal belangrijk zijn.[/quote:cdfbdf4f51]

Bedankt voor je reactie. Ik zit nog te dubben tussen 80 en 120 GB. Hier in Utrecht kun je bij diverse computerwinkels 120 GB voor 99 euro incl. BTW kopen. Dat is zo’n Western Digital 2MB cache 7200 toeren, die volgens de MacManiac site ook in mijn Apple past. Ik heb een G4 QS 800 MHz. Hij wordt gebruikt voor importeren van videobeelden met iMovie vanaf Canopus ADVC-50 en VHS-Hifi-recorder.

Buffer Size en Cache is zeker hetzelfde?

Overigens sprak ik laatst iemand van de afdeling schadebehandeling van machinebreukverzekeraar Praevenio, dat uit ervaring kan worden gesteld dat hoe groter de harde schijf, hoe meer kans op crashen. In de Mac zelf zit nu 40 GB, die laat ik dan ook lekker zitten.

http://www.mycom.nl/f2/images/products/45647mcl.jpg

In principe kun je iedere schijf erin doen, als je maar rekenig houdt met de tips die hierboven staan.

Dan nog 1 ding: 2 schijven in een G4 betekent dat je 1 aan moet aanwijzen als master (de hoofdschijf zeg maar) en de ander als slave.

Je huidige schijf is al master (zo worden ze standaard geleverd), je zult de nieuwe tot slave moeten bombarderen. Dat is een kwestie van een pinnetje verzetten, iedere handelaar kan dat doen of wil je uit leggen hoe dat gaat.

Frans.

Ik heb een 120 GB Western Digital 2MB cache 7200 rpm gekocht en die er bovenop geschroeft. Via zo'n HD Installatieprogrammaate (zit standaard in hulpmiddelen dacht ik) had ik hem na pakweg 5 seconden aan de praat. Werkt inderdaad perfect.

Alleen altijd dat gezeur met fouten tijdens kopiëren. Typisch Apple. Bij het backuppen pakt die niet alles.

[quote:5b84c2cd32="Richard Kruizinga"]

Alleen altijd dat gezeur met fouten tijdens kopiëren. Typisch Apple. Bij het backuppen pakt die niet alles.[/quote:5b84c2cd32]

??? wat bedoel je???

fouten bij kopieren zouden in dit geval kunnen komen door een foutieve jumpersetting; check even de website van de fabrikant over de juiste jumpersettings. Wie weet helpt een andere setting.