Harde schijf van iBook maakt klikkend geluid

Opeens begon de harde schijf van mijn iBook (640Mhz) een klikkende geluid te maken en verder niets meer wilt doen. Ik heb een 20Gb harde schijf met 2 partities en draai onders OS 10.3.5. Na het uitzetten van de machine en het opnieuw opstarten vanaf CD was mijn HD niet meer te zien zelfs met Disk Utility.

Later heb ik hem opgestart in Firewire mode via mijn eMac en tot mijn verbazing zie ik drie harde schijven twee er van met hetzelfde naam.
Ik heb de harde opnieuw geformateerd maar soms komt het klikkende geluid weer terug en dat betekend dat ik de computer moet uitzetten.

Weet iemand of dit en Software of een Hardware probleem is. Heb ik misschien een nieuwe schijf nodig.

Houd er maar rekening mee dat ie het op heel korte termijn zal gaan begeven. Ik heb dit zelf ook gehad met mijn iBook. Mooi dat ie stuk ging.

Ferdia,

Ik kan je uit ervaring verzekeren dat je de harddisk moet (laten) vervangen. Het geluid dat je hoort geeft aan dat de hd zwaar beschadigd is. Vraag me niet waarom maar het lijkt wel of alle Ibook er last van krijgen na een paar jaar.

Ik zeg je laten vervangen aangezien de hele Ibook uit elkaar moet om bij de hd te kunnen en geloof me (ik heb het meermalen gedaan) dat is een rotklus!

Succes,

Joost

Als hardware rare geluiden maken is het nagenoeg ALTIJD een hardware probleem. Probeer als de sodemieter data van je harde schijf te halen, als je dat nog niet gedaan hebt; hij is gegarandeerd aan het overlijden.

Kleine noot: een iBook op 640 MHz ben ik zelf nog niet tegengekomen… Bedoel je misschien 600 MHz? of 640 MB geheugen?

Ik heb al mijn data op een andere schijf kunnen zetten. Alleen een probleem met Entourage, mijn accounts zijn weg spoorloos.

Ik ga een nieuwe schijf kopen.

heb je al moed verzameld voor het vervangen :P [img:1663ff8f6c]http://members.chello.nl/~l.makkink/iBook.jpg[/img:1663ff8f6c]

KLIK hier voor een stap voor stap guide…

Ik durf het wel om zelf te vervangen maar ik zit met een vraag welke 2,5" HD zou ik moeten kopen?

www.hardeschijven.com staan de volgende schijven.
• Seagate Momentus, 40GB, 5400rpm, Ultra ATA/100 voor 92 euro
• Toshiba 40GB, 5400rpm, ATA100 voor 113 euro
• Fujitsu Hornet 60Gb, 4200rpm voor 113 euro

Of zijn deze niet geschikt?
Heeft iemand beter advice.

[quote:882f6b8fb0="ferdia"]Ik durf het wel om zelf te vervangen maar ik zit met een vraag welke 2,5" HD zou ik moeten kopen?

www.hardeschijven.com staan de volgende schijven.
• Seagate Momentus, 40GB, 5400rpm, Ultra ATA/100 voor 92 euro
• Toshiba 40GB, 5400rpm, ATA100 voor 113 euro
• Fujitsu Hornet 60Gb, 4200rpm voor 113 euro

Of zijn deze niet geschikt?
Heeft iemand beter advice.[/quote:882f6b8fb0]
Ik zou zowiso voor een 5400tpm schijf gaan, dit scheelt echt.
Toshiba heeft een 60GB 5400tpm schijf die op internet voor 135 euro te krijgen is…
de 40GB variant van Toshiba vanaf 97 euro…

neem hier eens een kijkje

Mijn gloednieuwe iBook deed dat vanaf het begin af aan al: dat tikken van de HD dan. Klinkt zo'n beetje als een drie jaar oude wintel bak. In de winkel zeiden ze dat het normaal was?

[quote:0f9f29d27f="meneer de koekepeer"]Mijn gloednieuwe iBook deed dat vanaf het begin af aan al: dat tikken van de HD dan. Klinkt zo'n beetje als een drie jaar oude wintel bak. In de winkel zeiden ze dat het normaal was?[/quote:0f9f29d27f] Daar had mijn ouwe iMac ook wel eens last van. Dan bleef die hele schijf hangen en klikken en crashte de boel waanzinnig. Houdt het toch nog steeds vol bij een nieuwe eigenaar. De iBook G4 schijf geeft af en toe een tikje in het geluid. Weet niet eens of het wel de HD is, maar echt de hele tijd klikken is niet normaal.