harde schijf wissen, back-up maken op externe harde schijf

Ik wil graag mijn harde schijf wissen en Panther opnieuw installeren, omdat mijn iMac (800 mMHz, 17") inmiddels een stuk trager is geworden dan toen ik hem kocht. Alle instellingen, documenten, programma's e.d. wil ik natuurlijk wel houden. Ik heb een LaCie externe harde schijf gekocht waarop ik een backup kan maken.

Wie kan mij vertellen van welke mappen en documenten ik allemaal een kopie moet maken op mijn externe harde schijf? Welk programma kan ik hier het beste voor gebruiken? Of dit gewoon een kwestie van mappen slepen naar de fire-wire harde schijf. Kortom, hoe pak ik dit klusje aan?

Nogal wat vraagjes, niet? Gaarne reactie!

groeten
Richard

je kunt je hele huidige HD eenvoudig naar je backup-HD kopieeren met Carbon Copy Cloner; dan heb je alles bij de hand wat je later nodig kunt hebben, en je kunt het zelfs in z'n geheel weer terugzetten. (het zomaar kopieeren van OS X levert geen werkende kopie op)

Maar mischien is pereodiek onderhoud als het wissen van logbestanden
(met b.v Maintain of macjanitor) en het repareren van schijfpermissies (apple’s schijfhulp) al voldoende om de vaart er weer in te krijgen.

hier ook een topic over backuppen, staan wellicht ook nog tips:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=13987