harde schijf wissen en opnieuw formatteren

ik wil graag me harde schijf formateren en dan alles opnieuw instaleren wie kan me helpen en beschrijven hoe ik het moet doen

ik weet heel weinig over mac

alvast bedankt

Zorg in de eerste plaats voor een goede backup van de data die je niet kwijt wil en check of je inderdaad de juiste data gebackupt hebt. :roll: Als je dat hebt, dan wordt het tijd voor het opstarten vanaf InstallatieCD of DVD en kun het installatieproces volgen. Kies dan voor Wis en installeer.

Maar waarom zou je de boel willen wissen en opnieuw installeren?

check ook http://www.macosx.nl/?p=showarticle&art_id=1114

Opstarten vanaf de Mac OS X CD/DVD (c ingedrukt houden of laden en daarna de installer dubbelclicken, moet je herstarten en start 'ie op van de CD/DVD)

In de installer niet een OS gaan installeren maar bovenin een van de menu’s het programma schijfhulpbeheer openen. Daarin kun je je HD selecteren en initialiseren, daarna installeer je je OS en werkt het vanaf 0.

Ik neem aan dat je met initialiseren wissen bedoeld, want als je niet 1 keer, 7 keer of 35 keer wilt overschrijven, dan kun je gewoon kiezen voor Wis en installeer. De directory wordt dan verwijderd en dan lijkt de schijf leeg. Je kunt dan gewoon gaan installeren, want alle data is (zogenaamd) verdwenen. Wil je echt dieper gaan wissen of overschrijven (de vraag is of dat noodzakelijk is), dan kun je voor Schijfhulpprogramma kiezen, dan Wissen en Beveiligingsopties. Maar in jouw geval lijkt me dat onzin. :D

Dus nadat je een goed backup hebt gemaakt en deze gecheckt hebt, opstarten vanaf InstallatieCD of DVD met (inderdaad) de C ingedrukt of nadat je de CD of DVD in je Mac hebt gedaan en het venster van die CD/DVD verschijnt op Installeer hebt geklikt. Dan herstart je Mac vanaf de CD/DVD.

Wanneer je die C indrukt, dan moet je deze een poosje ingedrukt houden. Succes.