Hardnekkig mapje wat maar niet weg wil

Beste mensen,

Al enige tijd heb ik een lege map in mijn prullenmand staan die maar niet weg wil. Ik had eerst OX10.3 er opstaan en toen kon ik die map niet verwijderen. Onlangs heb ik ge-update naar 10.3.4 en die map staat er nog steeds. Ik heb het hele forum al afgezocht maar kon nog niet iets vergelijkbaars vinden. Ook heb ik al een veel dingen geprobeerd. Disk Warrior er overgehaald, permissies hersteld noem maar op. Het mapje is dus leeg maar het irriteerd me mateloos. Ook krijg ik de elke keer de melding dat wanneer ik mijn prullenmand leeg (veilig of niet maakt geen verschil) dat het bestand “(onduidelijke tekens).htm” in gebruik is.

Alleen via de terminal heb ik niet geprobeerd. Ik heb er 1x geprobeer er mee te werken via de tips en trucks pagina maar er gebeurde weing. Ik heb ook eerlijk gezegd de ballen verstand van de terminal en ben bang dat wanneer ik ermee ga prutsen de boel vernaggel.

Heeft iemand enig idee hoe dit zit of zelf ook gehad.

ik heb momenteel hetzelfde probleem! :lol:

maarja, was toch van plan eens te formateren.
is nodig!

veilig prullemand legen of apple-alt-backspace

werkt dat ook niet?

Start eens met shift ingedrukt op, misschien lukt het dan wel.

(Geen echte oplossing) Waarom zet je het mapje niet gewoon ergens op je HD waar je er geen last van hebt?

kan zijn dat het bestand een andere eigenaar heeft dan waarmee je zelf in het systeem zit; programma waarmee je bestands bevoegdheden erg flexibel kan aanpassen: BatChmod

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/12057

Alle tips heb ik helaas al geprobeerd, op starten met shift etc. Ook het bestand ergens anders neer zetten helpt niet ik heb mijn HD in 3 partities verdeeld en wanneer ik het terug op de HD zet dan kopieerd hij het ipv dat het uit de prullenmand verdwijnt. Alleen Batchmod heb ik nog niet geprobeerd en dat zal ik dus vanavond ff doen. Ik hoop dat het lukt.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

via de terminal verwijderen? wel eerst in de terminal inloggen als root.

Je root user aanmaken.

• Je gaat naar de map Hulpprogramma’s en ziet daar ‘Netinfo-beheer’.
  • Open dit programma en ga naar de ‘menubalk’ en kies ‘beveiliging’ en kies schakel rootgebruiker in
  • Je typt het beheerderswachtwoord in
  • Je typt een wachtwoord voor de rootgebruiker
  • als je klaar bent log je uit
  • Als je weer bij het inlogvenster bent kies je andere
  • bij ‘naam’ typ je ‘root’ en het wachtwoord eronder
  • je logt in en je zoekt het bestandje dat je nodig hebt en verwijder het
  • Je logt weer uit en gaat je eigenaccount weerin

Ik weet niet of je de rootgebruiker wil houden of weer weg wil doen moet je het volgende doen:

-Je gaat weer naar net-info beheer
-Je gaat weer in de menubalk weer naar beveiliging en kiest schakelrootgebruiker uit
-Je vult het beheerderswachtwoord in en je bent klaar!

He bedankt dat ga ik ook es proberen. De mac waar ik het over heb staat thuis en op mijn werk werken wij nog gewoon met 9.2 dus ik zal ff moet wachten tot vanavond. Maar wederom alvast bedankt.

[quote:9cb1177c38="boesboes"]maarja, was toch van plan eens te formateren. is nodig![/quote:9cb1177c38] Nodig? Waarom?

Nou ik heb als root ingelogd en helaas het mapje is niet zichtbaar in de prullenmand. Die geeft gewoon aan dat ie leeg is. Log ik echter weer onder mijn eigennaam in staat ie erweer.

Nou toen heb ik op jullie advies Batchmod gebruikt. Alles behalve dat ene irritante mapje :evil: is verdwenen uit de prullenmand.

Naam gewijzigd: helpt ook niet.

Als fout melding krijg ik dus: Het mapje (rare tekens) .HFS data is beveiligd en kan niet verwijderd worden. Mijn collega heeft ook het zelfde probleem en ook hij heeft geen enkel idee.

Is er nog iemand die het wel weet.

Ps. wanneer jullie via de terminal het wel kunnen dan vraag ik jullie om het geheel goed uit te schrijven want ik ben een unixbeet :innocent:

Heel vroeger, onder MacOS 8.5 heb ik ook zo een map gehad. Heb ze toen maar in gebruik genomen :-) Had al zoveel geprobeerd. Onlangs heb ik MSIE even moeten gebruiken en die startte een download van iets achteraf. Het gedownloadde bestand was niet volledig én kon ik niet wissen! Heb er toen ook vanalles mee geprobeerd, reboot in de hoop dat MSIE het loslaat, etc, etc...

Wat lukte wel: Terminal als Super User!
Dus dit is wat ik voorstel, zet dat irriterend mapje of document in je thuismap (home).
(Zorg wel even dat je op een account zit, waarmee je de computer kan beheren.)
Open dan Terminal (in de map Hulpprogramma’s in de map Programma’s op de harde schijf)
tik in:

[code:1:2f89d8d05c]cd home; ls[/code:1:2f89d8d05c]
en klik vervolgens op enter, je ziet dan een lijst van de bestanden van je thuismap. Die irriterende map zou er dan moeten instaan (geldt ook voor bestand)
Indien de map leeg is of het een bestand is, tik volgende code:

[code:1:2f89d8d05c]sudo rm irriterendemapnaam[/code:1:2f89d8d05c]
Indien de map niet leeg is (of hij achteraf komt zagen met een fout van, can not remove file, because it is a directory):

[code:1:2f89d8d05c]sudo rm -R irriterendemapnaam[/code:1:2f89d8d05c]
Let op! Indien het bestand of de map een spatie bevat, moet je de naam tussen quotes " zetten! Dus vb: sudo rm -R “naam van de irriterende map”
Vervolgens vraagt de Terminal achter een paswoord, dit is jouw paswoord, een paswoord van iemand die de computer kan beheren (dacht ik toch). Tik dit paswoord in (als beveiliging zie je NIET wat je intikt, dus alles blijft leeg, dus gewoon intikken mensen) en druk dan op enter/return. Als je denkt dat je paswoord verkeerd is, gewoon blijven doortikken of op enter klikken, je krijgt per actie drie pogingen en als het dan mislukt, dan tik je gewoon het commando nog eens in en kan je weer drie keer proberen… Gene paniek dus!
Als dit gebeurt is en er verschijnt terug een prompt (zowa letterkes, die er straks ook steeds stonden) dan kan je het volgende commando intikken:

[code:1:2f89d8d05c] ls [/code:1:2f89d8d05c]
en op enter/return drukken, je ziet dan de inhoud van je map terug (LiSt) en daar zou dat irriterend ding niet meer mogen bijstaan :slight_smile: Je kan dit natuurlijk ook gewoon controleren in de Finder.

Bij mij heeft het dus zo gewerkt met dat IE downloadbestand dat ik niet kon verwijderen omdat het in gebruik was, ik hoop dat ik je hier mee heb verder geholpen. Anders weet ik het ook niet meer…

Kijk in de info vzn de desbetreffende map en pas de lees en schrijf bevoegdheden aan. Ik heb dit op deze manier kunnen oplossen

Nou ik snap er nu helemaal niks meer van. Ik heb gisteren 3sje's advies precies opgevolgd. Het mapje verplaatsen naar mijn home map en vervolgens in de terminal het mapje verwijderen.

Het mapje is niet verplaatst maar gekopieert zonder dat ik dat wil. En de terminal geeft aan dat het mapje wat ik dus in mijn home map heb gezet nu deel uitmaakt van een of de Directory. :o

Nu heb ik dus 2 hardnekkige mapjes die niet te verwijderen zijn. :cry: :cry:

Ben ik de enige die dit mee maakt?

Probeer het eens met Cocktail. Bij mij heeft dit goed gewerkt toen ik een hardnekkig mapje had dat zich niet liet verwijderen omdat het zgn. "in gebruik" was. Zet het lege mapje op je bureaublad en verwijder het dan met Cocktail. Op Versiontracker kun je Cocktail downloaden.

Helaas, werkt ook niet. Ook al geprobeerd.

Dit is wel het hardnekkigste mapje uit de geschiedenis van MacOSX.nl .....

[quote:5956bf39ec="Brok2000"]Het mapje is niet verplaatst maar gekopieert zonder dat ik dat wil. En de terminal geeft aan dat het mapje wat ik dus in mijn home map heb gezet nu deel uitmaakt van een of de Directory. :o [/quote:5956bf39ec] Ik volg niet echt goed, maar ik denk dat het iets met de -R te maken heeft. Trouwens als hij de map zomaar kopieerde en niet verplaatste, dan kunnen we daar ook aan, alleen moet je dan ff browsen onder UNIX en dat wou ik je ff besparen :-)

Anders kan je ook een mailtje sturen naar driesje@spymac.com met alle details of voeg je me even op MSN toe! Da moeten we weg krijgen 8)

ik (g3 imac) heb zo'n mapje met os9 kunnen verwijderen (terminal zag het bij mij niet staan)