Hardware vervanging Mac's

De zoekfunctie hielp mij hier niet echt mee :P dus heb ik dit topicje geopend.

Op het moment heb ik allemaal Windows computers om mij heen staan. Dat gaat veranderen zodra de andere Intel Mac’s uitkomen. Ik ben na vele jaren eindelijk compleet zat geworden van de instabiliteit van windows. En windows vista interesseert me geen ene moer.
Windows en mijn werk/speel ervaring gingen al vanaf het begin niet samen, maar de meeste spellen kwamen toch altijd nog uit op windows. Iets dat ik hoop dat gaat veranderen met de komst van de IntelMac’s. En al zou dat niet gebeuren zit ik er niet mee, want de laatste tijd zit ik meer achter consoles om games te spelen dan op de computer. Toch vind het erg interessant en belangrijk om mijn hardware aan te kunnen passen.

Waar ik dus niet achter kan komen is; Hoe zit het met het hardware gehalte van een Mac? Op het moment dan, want ik neem aan dat het grotendeels zal veranderen met de volledige omzet van de PowerPC Mac’s naar de IntelMac’s.
Het enige dat ik tot nu toe heb gevonden kwa hardware voor Mac’s zijn harde schijven en geheugenmodules. Videokaarten kan ik bijvoorbeeld helemaal niet vinden in de Apple shop. Ik snap dat iMac’s en miniMac’s nauwelijks tot geen ruimte hebben tot uitbreiding of aanpassing. Maar hoe zit dat bij de PowerMac’s? De PowerMac lijkt mij een gewone kaststructuur van een PC te hebben. Moederbord met vervangbaar geheugen, videokaart, harde schijf, voeding etc etc. Het moet dus wel mogelijk zijn om bepaalde hardware up te graden.

Kort gevraagd; Wat kan/mag je allemaal vervangen in de kast van een PowerMac? En welke hardware is allemaal compatible?

Kijk eens hier [url]http://www.apple.com/nl/support/powermac/doityourself/storage.html[/url]. Veel kun je idd er zelf inschroeven, maar je hebt vaak specifieke mac-versies nodig voor videokaarten! 3-rd party kaarten kunnen er uiteraard ook in, mits geschikt voor de mac.

Kijk eens op www.xlr8yourmac.com of op www.macsales.com. Vervanging voor geheugen, disk, optical disk, videokaart, uitbreiding voor pci sloten. Het betreft hier wel de G4 en G5 macs, maar ik denk dat hetzelfde voor de intel powermac zal gelden.

@ tjerker wow dat had ik nog niet eens gezien :P bedankt ^^ Over die videokaarten begrijp ik het trouwens niet helemaal. Want zit er nou wel of geen andere bios in een PC versie vergeleken met een Mac versie? Kan ik bv. een nieuwe videokaart erin stoppen zonder problemen?

@brinkey ook bedankt ^^ Uit de links die jij mij hebt gegeven kan ik ook opmaken dat bijna alles hetzelfde is. Er staan namelijk een heleboel videokaarten en performance test etc. Dus ik neem aan dat je videokaarten zonder heel veel moeite kan vervangen. Moet het nog eerst ff goed doorlezen om het zeker te weten.

Over de videokaarten begrijp ik het nu, er zijn speciale "mac editions" van de videokaarten. Waarvan sommigen er nogal bijzonder uitzien, tenminste vergeleken met de PC versie: PC versie 6800 ultra: [img:9c9fdaa6dd]http://www.gamepc.com/images/labs/rev-asus6800upcie-boardLG.jpg[/img:9c9fdaa6dd] Mac versie 6800 ultra: [img:9c9fdaa6dd]http://www.xlr8yourmac.com/Graphics/mac_6800ultra_review/6800MacUltraCard.jpg[/img:9c9fdaa6dd]

Van de drivers had ik al ontdekt dat Nvidia en Ati zelf geen drivers maken. Maar dat dat in de updates van Mac os zit.

EDIT: alhoewel:
[img:9c9fdaa6dd]http://www.xlr8yourmac.com/Graphics/mac_X800_XT_review/x800XT_installed2.jpg[/img:9c9fdaa6dd]
de x800XT van ati lijkt mij zelfs kleiner dan de PC versie…

Videokaarten zijn wel degelijk te koop bij Apple, klik als je in de store bent links in de lijst op "beeldschermen", hier staan namelijk niet alleen de monitoren, maar ook de kabels en de grafische kaarten. Tevens heeft mail-a-mac ook een aantal grafische kaarten te koop, en het is soms ook mogelijk om een PC versie te voorzien van Mac firmware...

[quote:2ce7599620="unSOUND"]Videokaarten zijn wel degelijk te koop bij Apple, klik als je in de store bent links in de lijst op "beeldschermen", hier staan namelijk niet alleen de monitoren, maar ook de kabels en de grafische kaarten. [/quote:2ce7599620]

Ik moet toch eens leren verder te kijken dan mijzelf logisch lijkt :stuck_out_tongue: Ik zat de hele tijd bij videoapparatuur te zoeken :roll:

Heeft iemand toevallig ook nog een link over die omzetting van PC versie naar Mac versie?

EDIT: De x800XT(599 euri) lijkt wel een stuk duurder dan een PowerMac G5 meteen met een 7800GT(370 euri meer dan 6600 256mb) nemen.

www.cubeowners.com , www.strangedogs.com

[quote:e15afeea1e="brinkey"]www.cubeowners.com, www.strangedogs.com[/quote:e15afeea1e] typfouten neem ik aan? :? cubeowners bestaat niet (verwijst naar zon zoek/spam site) en strangedogs is serieus een hondensite :innocent:

[quote:191df1aca8="Machieru"]Heeft iemand toevallig ook nog een link over die omzetting van PC versie naar Mac versie?[/quote:191df1aca8] Niet alleen dat, zelf een heel topic ! :D

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=47775

En deze gaat over videokaarten in het algemeen,
maar het flashen wordt ook besproken:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=46796

@unSOUND erg handig :) nu word ik alleen maar ongeduldiger totdat de intel PowerMac uitkomt :P

heel erg bedankt allemaal ^^
Videokaarten zijn tóch los verkrijgbaar, maar je kan ze ook biosflashen :slight_smile:
Geheugen en harde schijven liggen voor de hand, en ik snap nu ook hoe alles zit door de link naar de apple site.
CPU vervangen lijkt mij niet erg hard nodig. Die verouderen over het algemeen heel wat langzamer dan een videokaart. En hebben dus ook maar zelden vervanging nodig.

Nu alleen nog even geduld opbouwen totdat de intel PowerMacs uitkomen :mrgreen:

En je bankrekening vullen :P

[quote:578f32abdb="pietjepuk6546"]En je bankrekening vullen :P[/quote:578f32abdb] gheghe :P beetje werken en sparen kan nooit kwaad ^^"

Inderdaad tikfoutje. www.cubeowner.com . En strangedogs zou ik eens wat verder induiken. Even goed lezen.

effe een klein beetje off-topic:

is de Nvidia Geforce 6600 van 219,- die op de apple store staat een goede kaart om mee te gamen?
Ik wil graag WoW gaan spelen en ik heb nu nog (steeds) de 64MB kaart die standaard in mijn Powermac G5 zat…

thx!

Amaru, zal niet lukken, deze 6600 kaart is een PCI-express kaart, jouw mac is nog voorzien van een 'gewone' agp-poort.

Je moet een dual core of een quad hebben om deze te kunnen gebruiken

Kijk uit naar een 9800 pro, een nvidia 6800 of een ati x800xt.

Ok thanx!! had ik nog niet eens gezien! Die 9800 pro is die nog steeds goed? Die andere twee zijn errug duur volgens mij...

Er is ook een Ati 9600…of is dit niks?