Hardwarekeuze iMac G3. En wat is slotloading?

Hallo iedereen,

mijn moeder moest ook maar eens aan een computer geloven… kan ze gezellie zoonlief spammen, haar gedichten digitaliseren en digitale foto’s gaan maken/beheren.

Ze is van de lichting “nog nooit een toetsenbord aangeraakt en als den dood voor dingen met knopjes”, maar een lief iMac-je zou wellicht een overtuigende werking kunnen hebben.

Wat is voor haar een leuk exemplaar? Er moet osx op kunnen draaien (gebruiksgemak), internet (ethernetkaart aan boord), foto’s moeten te bewerken zijn en moet sneller tekstverwerken dan kleitabletten.

Ik zit dus in de iMac G3-sferen te denken… welke processorsnelheid werkt lekker, hoeveel geheugen…etc etc. en wat is precies een slotloading cd-lade? (en wat is het alternatief?)

Bestaat er ook software in de geest van “apple voor dummies”?

Verder nog tips voor wbt het digitaliseren van mijn moeder? :smiley:

Alvast bedankt!

Ik kan je zeker een iMac aanraden. Welke versie dan ook! Het is gewoon de beste no nonsense computer ooit. Slotloading is dat de cd er in schuift en dat er dus geen lade uit de computer springt.

Neem minimaal een 400 Mhz iMac G3 en dan werk je prima op 10.3! Ga niet in systeem 9 met haar aan de slag, dat is nog ff iets onduidelijker voor oude mensen denk ik. OSX vanaf 10.2 is gewoon een heerlijk makkelijk besturings systeem. Je kan de iconen lekker groot neerzetten en de tekst ook. In 10.3 kon je ook inzoomen op tekst, is helemaal top voor oude mensen die slecht zien!

succes.

Fanks,

hebben alle iMacjes standaard ethernet aan boord?.. ehh… ik bedoel, wat is eigenlijk allemaal standaard aan zo’n ding?..wat mag je minimaal verwachten?

enne.... is 400mhz echt het minimum? ik zag er (marktplaats) ook wel tussenstaan met 233mhz

mijn vriendin heeft er eentje die op 333 gaat met slechts 192 mb ram... Maar voor de dingen die jij opnoemt is dat ruim voldoende. zij heeft soms wel beetje problemen met programma's, maar ze verwacht er ook dikwijls te veel van in mijn ogen. Het is nu eenmaal geen g5 tower, en daar moet ze maar mee leven, iets duurders kon ik haar niet kopen voor haar verjaardag.

Een 400 Mhz is gewoon een iets snellere uitvoering dan een 333 of 233 maar voor OSX wel een geschiktere in mijn ogen. Op alle iMac's zit ethernet ingebouwd. De 400 Mhz heeft standaard:

400 Mhz G3 processor
6-10-13 of 20 Gigabite harddisk (groter kan je er in laten zetten)
Ethernet
2x `USB poort
2x Firewire op de DV modellen
DVD/CD speler
Audio uitgang
Toetsenbord en muis
8 mb video ram
64 of 128 mb RAM (dat kan altijd later uitgebreid worden)

Meer info op: www.apple-history.com

Alle iMacjes hebben standaard ethernet, modem, usb en vanaf eind 1999 ook firewire (dat is dus vanaf de iMac DV), die heeft dan ook geen cd-laatje meer. De modellen zo rond de 700MHz waren ook in FlowerPower- of Blue Dalmation-motief te krijgen, die zijn best gewild. Het voordeel van die generatie is natuurlijk ook, buiten de snelheid uiteraard, dat ze nog wat jonger zijn en dus iets langer mee zullen gaan. Zelf heb ik op een 400MHz DV SE heel wat foto's bewerkt en video gemonteerd. Een prima machine. Op http://www.apple-history.com kun je alle modellen terugzoeken. Op tweedehandsmac.nl is meestal meer aanbod dan op marktplaats, en ook bij dealers staat nog wel eens iets.

Edit: Dat plaatsten we dus in dezelfde minuut

Ik heb zelf een imac 400mhz graphitie. Ik denk dat hij perfect is voor de dingen die je opnoemt. Ik heb er 640mb ram in zitten omdat ik veel met photoshop bezig ben is dat wel lekker. Maar ik denk dat jij aan 512 meer dan genoeg hebt. Als ik jou was zou ik ook bij apple dealers kijken zij hebben er vaak nog wel eentje staan.

veel plezier Sam

google even op mactracker. dan heb je in één klap allerlei gegevens bij de hand over alle modellen; ook welk OS ze trekken. [url=http://www.negshop.nl/shop/index.php?id=3]negshop[/url] heeft leuke oudjes met 256MB ram en garantie. Wel zelf OSX erop.

Ik heb onlangs een Bondi Blue 233Mhz te logeren gehad om te upgraden. 10.3 trok die met 256 RAM erin nog verrassend aardig, behalve de geest in/uit de fles, maar Tiger gaat daar bijvoorbeeld al niet meer mee.
Vanaf de slotloading modellen zit er ook gangbaarder geheugen in: niet van die relatief dure SO-DIMM reepjes. Vergeet ook niet dat een beeldbuis vroeg of laat achteruit gaat. Bij bovengenoemde Bondi maakte de ventilator best wel geruis: de slotloaders hebben geen fan: dus dat scheelt weer herrie. Je moet hem dan natuurlijk wel ruimte geven voor een natuurlijke convectieluchtstroom.

Ik zou er wel een zo modern mogelijk OS op zetten. Dat [ :apple: ]+[alt]+[+ of -] in OS10.3 is een heerlijke zoomfunctie.

Ga niet lager zitten dan een 400 MHz G3. Dan heb je een iMac met FireWire en zit je aan de ondergrens van wat op dit moment door Tiger (10.4) wordt ondersteund. Je hebt dan een machine waar je nog wel een tijdje mee vooruit kunt. Wel zorgen dat je 512 MB geheugen er in hebt, zodat alles snel en soepel loopt.

Voor de taken die jij beschrijft is inderdaad zo'n machine perfect geschikt. Het doet alles wat je vraagt, niet al te snel maar best oke. Ik heb voor je als je wilt een iMac G3 500 MHz met 640 MB RAM in de aanbieding vanaf komende week (vanwege een upgrade).

Moet er alleen wel bij zeggen dat Tiger er wel op zal draaien, maar veel van deze generatie (zo ook deze) geen DVD-speler aan boord hebben en dat Tiger dus alleen te installeren is als je beschikt over Tiger op CD’s. Panther doet het in ieder geval ok.

een imac 233 met jaguar of panter en wat geheugen zal ook wel een tijdje mee gaan hoor. Mocht je dit model kiezen ik heb wel een 333 processor voor je mag je wel gratis komen ophalen.

[quote:4ba80c3f04]Mocht je dit model kiezen ik heb wel een 333 processor voor je mag je wel gratis komen ophalen.[/quote:4ba80c3f04]

Hey Candy,

alvast bedankt voor het aanbod… (ik neem aan dat het om de processor alleen gaat)… de was is momenteel bijzonder slapjes dus ik kijk het nog even aan… termen als “gratis” mogen natuurlijk altijd mijn kant op geslingert. :wink: