HD Crash

Beste Mensen,

Afgelopen weekend heb ik een behoorlijke HD crash gehad, en wat gevogel met diskwarrior heb ik gelukkig al mijn data weer terug.

Maar het volgende probleem doet zich voor dat van de originele 250 gig schijf de HD nog maar 128 laat zien. Nu heb de schijf al op na mijn inziens alle mogelijke manier gewist met disk utility maar er verandert helemaal niks.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen en/of dit uberhaupt op te lossen is.

de overgebleven 128 gig werkt verder prima, maar toch behoorlijk sonde van de verdwenen 122 gig.

MAW HELP!!

Hallo RBG, welkom!

Op welke computer zit je? Oudere computers hebben soms een limiet
van 128Gb… het zou daaraan kunnen liggen.

Maar je hebt ook geprobeerd om de schijf opnieuw te formatteren?
(ik begreep niet helemaal wat je schreef, sorry :slight_smile: )

Mvg,
Joram

He Joram,

Ik zit inderdaad wel op een redelijk oude G4 te werken maar tot dit weekend heeft de schijf altijd 250gig aangeven tot dat de schijf crashte.

Gisteren heb ik de schijf met diskutility geformateerd maar dan blijft er nog steeds maar 128 gig over.

gegroet
RBG

De oude G4's (en alle apparaten van die tijd) hebben een beperking op de controller zitten van 128 GB... Had je die schijf al voor-geformatteerd d'r in gezet of ook in die Mac geformatteerd? Want ik vind het knap dat zo'n oud ding gewoon de 250 GB herkende... :)

Een HD bestaat uit meerdere plaaten en waarschijnlijk is de helft daarvan defect geraakt en daardoor niet meer te lezen.

ik heb de schijf geformatteerd na dat ik hem erin heb gezet en heeft naderhand altijd 250 gig aangegeven het was namelijk een gloedje nieuwe pc schijf. maar zoals ik het nu begrijp kan ik die 122 verdwenen gig wel vergeten?

Hoe het komt dat je eerst wel, en naderhand geen 250Gb ziet weet ik niet. Het zou inderdaad kunnen dat er een gedeelte van je HD kapot is.

Maar over het algemeen zien de oudere G4’s (en G3’s) hooguit 128Gb.
Sommige latere modellen zagen 168Gb, en de laatste modellen hadden
geen limiet meer, maar degene die jij hebt zit wel met 'n limiet.

Wel erg apart dat hij het eerst wel ziet… kun je zeggen op welke G4 je zit?
De Sawtooth, Quicksilver, MDD?

[quote:d47d1cbf70="RBG"]ik heb de schijf geformatteerd na dat ik hem erin heb gezet en heeft naderhand altijd 250 gig aangegeven het was namelijk een gloedje nieuwe pc schijf. maar zoals ik het nu begrijp kan ik die 122 verdwenen gig wel vergeten?[/quote:d47d1cbf70] Niet per se: er bestaat een driver van Intech die het probleem zou moeten omzeilen. Heb er zelf geen ervaring mee, maar hier is de [url=http://www.speedtools.com/ATA6.shtml]link[/url].

Anderzijds zou ik een harde schijf die ernstig gecrasht is zelf niet meer gebruiken…

het is een sawtooth van volgens mij de eerste of tweede generatie, doet het verder prima.

Maar goed ik vanavond de intech driver proberen en anders is het niet anders.

In ieder geval bedankt voor de info.

gegroet

Ik heb dit probleem laatst ook gehad. Disk Warrior heeft toen een 180 GB Hitachi schijf afgekapt op 128 GB.

Dat heb ik kunnen oplossen door op de website van Hitachi een tooltje te downloaden waarmee je de schijf kunt configureren. Daarmee heb ik de grootte weer aan kunnen passen van 128 GB naar 180 GB.

Een nadeel: je hebt er een PC voor nodig, en daar moet je ook de schijf even in stoppen.

Hou er overigens rekening mee dat je toch data kwijt kunt zijn door de actie van Disk Warrior!
Die heeft zomaar je schijf gehalveerd en er zal zaker data hebben gestaan in de ruimte die je nu niet meer kan benaderen.

He Esquare bedankt voor de tip, het werkt perfect, driver installeren, formatteren en hoppa 250gig weer terug.