HD DVD => DVDStudioPro

Hallo,

Eigenlijk iets waar ik al een tijdje meer rondloop.

Final Cut pro kan nu al HD aan in de laatste versie(s). Maar wat doet DVDStudioPro daar dan mee? M.a.w. kan je er HD-DVD’s mee maken (die dus zondermeer op HD-tv afgespeeld worden in High Definition ?) Of moeten we wachten op de volgende versie van DVDStudioPro??

Dank bij voorbaat
Davedive

DVDSP kan alleen nog SD materiaal aan. Dus idd ff wachten op een volgende versie.

HD-dvd's bestaan nog niet, zelfs de specificaties zijn nog niet helemaal rond. dvd studio pro maakt in ieder geval een nette SD-dvd van hd film-materiaal.

HD-DVD is inderdaad nog niet helemaal 'klaar'. In Japan schijnen enkele recorders op de markt te zijn (om van de HD-satelliet te kunnen opnemen) Onlangs is wel de nieuwe H.264 codec aangemerkt als 'de nieuwe standaard' voor HD-DVD door het MPEG-forum (zegt waarschijnlijk helemaal niets... maar toch) H.264 is nou net de codec die Tiger van ichat-met-drie-mensen moet gaan voorzien... Dus wie weet... DVDStudio + Tiger? Voorals nog weet volgens mij nog niemand of de nieuwe standaard nou HD-DVD of de zgn. Blue-ray disc gaat worden.. lekker vaag allemaal.

Ik ben momenteel ook bezig met een productie die op HD geschoten is, die moet dus weer terug gezet worden naar SD, erg jammer van de resolutie. Ik meen dat Sonic momenteel bezig is met het ontwikkelen van een versie van scenarist waarin HD-DVD ondersteund wordt, maar zoals al gemeld wordt is de format nog in ontwikkeling.

Bedankt allen, het zal dus weer een robbertje vechten worden om die standaard. Jammer.

Uiteindelijk zal de industrie toch eens tot het inzicht moeten komen dat zelfs de early-adopters binnenkort zullen wachten om hun keuze te maken. Ik ben géén early-adopter maar probeer toch een beetje ‘mee’ te zijn.
Het kost je echter telkens handenvol geld, en als je een beetje de aankopen spreidt in de tijd (niet iedereen kan alles wat zich nu aandient, ineens kopen : hd-dv-camera, nieuwe computer, hd-software(FCProHD+dus later DVD-HD), salon hd-dvd-speler, hd-tv… : ) dan loop je gegarandeert het risico dat een éérder aangekocht component ofwel niet compatibel is of na 1 jaar al hopeloos verouderd is.

De massa-consument zal binnenkort niks meer kopen, wachtend op de ‘overwinnaar’ of wachtend op de volgende ‘multiformat dual layer onder de 100-euro DVD-writers’.

Ik denk dat velen denken dat wat nu te krijgen is, zich aan de top van de technologie bevindt, terwijl net om het hoekje de vernieuwing al in zicht is. Velen zullen serieus ontgoocheld worden als ze géén jaaaren zullen genieten van hun duurverdiende aankopen, en technologie de rug toekeren.

Pessimistisch misschien, maar zo voel ik het toch wel een beetje aan.

Dus nog even wachten dus met die dvd-studio-pro + Final cut pro Hd + G5, tot de hemel een beetje opklaart.

Groetjes
Davedive

Ik [url=http://www.engadget.com/entry/0805782712412113/]las[/url] laatst dat er al weer een opslag medium is ontwikkelt dat een nog hogere capaciteit heeft dan Blu-Ray (50 GB). Dit medium ging richting de 500. Nog even en je kan je HD-DV cam weer weggooien want met dergelijke opslagruimte is er nog veel meer plaats voor minder gecompimeerde video (tenminste als de spelers het ook aankunnen) Ik denk dat het inderdaad wijs is om momenteel ff af te wachten wat er komt, naar mijn idee gaat het veel te hard. Zometeen heb je bakken met geld geinvesteerd en heb je weer zo'n situatie als met betamax.

quote davedive: [quote:186b2d26b1]Pessimistisch misschien, maar zo voel ik het toch wel een beetje aan. [/quote:186b2d26b1] Inderdaad, erg pessimistisch. Je doet namelijk alsof HD een keuze van de toekomst is, terwijl HD al tientallen jaren bestaat. Alle films in je videotheek zijn namelijk op HD geschoten en ge-edit. Zonder HD opnames ziet een dvd(en zelfs een vhs band) er uit als een home video, of erger. Vroeger was hd apparatuur (35 mm film, later aangevuld met digitale scanners) alleen betaalbaar voor de groten der aarde, nu kun je in de buurt komen van deze kwaliteit voor een schijntje van de prijs.

Voor een hedendaagse kwaliteitsproductie afspeelbaar op hedendaagse consumenten apparatuur heb je dus wel degelijk HD nodig. Zelfs die irritante wasmiddelen reclame die op je low-definition tv vertoond wordt is vaak in HD geschoten. Anders had deze reclame er nóg irritanter uitgezien :wink:

Ongeacht of dvd's of video in hd gefilmd, geëdit enz. .... zijn, je ziet ze toch maar op een gewoon +-500 of zo lijnen op je tv.

Dus HD - TV’s (of projectors) vindt jij dus al 10 jaar in de winkel op de hoek ??? Of is dit enkel al zo in jouw kennissenkring? Excuseert u mijn botheid, ik dacht niet dat er zich grootheden uit de elite zich in onze discussies mengden !

En nu voor de gewone sterfelijke mensen : even wachten kan nooit kwaad in de portemonee !

Groeten
Davedive

[quote:248cb181eb="davedive"]Ongeacht of dvd's of video in hd gefilmd, geëdit enz. .... zijn, je ziet ze toch maar op een gewoon +-500 of zo lijnen op je tv. [/quote:248cb181eb] Het moge toch duidelijk zijn dat een SD product als een DVD baat heeft bij een goede bron, dus ook een HD-bron ... lees maar eens wat recensies over de beeldkwaliteit van DVD's die of in HD, of in SD met een DV cameraatje zijn geschoten. De verschillen zijn evident.

[quote:248cb181eb=“davedive”]
Dus HD - TV’s (of projectors) vindt jij dus al 10 jaar in de winkel op de hoek ??? Of is dit enkel al zo in jouw kennissenkring? Excuseert u mijn botheid, ik dacht niet dat er zich grootheden uit de elite zich in onze discussies mengden ! [/quote:248cb181eb]

Waar jij die “10jaar” vandaan haalt weet ik niet, maar er zijn de laatste jaren genoeg CRT projectoren te vinden (bijv. van Barco) die een veel hogere resolutie dan 720x576 kunnen weergeven, al dan niet progressive, dmv (al dan niet ingebouwde) scalers, bijv met een Holo3d of Zinwell kaart.
Een 2e hands Barco CRT kost evenveel als een nieuwe instap LCD/DLP projector, en geeft beide aanzienlijk het nakijken.

[quote:248cb181eb=“davedive”]
En nu voor de gewone sterfelijke mensen : even wachten kan nooit kwaad in de portemonee !
[/quote:248cb181eb]
Helemaal mee eens. Maar de eerste betaalbare HD DV-camera’s zijn nu al te koop voor dezelfde prijs als een Canon XL1 (SD) 2 jaar geleden. Het gaat dus echt heel snel.

quote davedive: [quote:23310a3c4e]Dus HD - TV's (of projectors) vindt jij dus al 10 jaar in de winkel op de hoek ?[/quote:23310a3c4e]

Ja, dat heet een bioscoop. Je legt me trouwens wel woorden in de mond die ik niet gezegd heb, citeren moet je dus zorgvuldiger doen.

quote davedive: [quote:23310a3c4e]Excuseert u mijn botheid, ik dacht niet dat er zich grootheden uit de elite zich in onze discussies mengden ! [/quote:23310a3c4e]

Pessimisme vergeef ik je, botheid en belediging niet. Je stelt op een video forum een technische vraag en het antwoord bevalt je dus niet.
Het zou je sieren als je je gedrag afstemde op je onderschrift. Nu kom je over als een dreinende kleuter.

:sealed:

Voor alle duidelijkheid :(en ik zal nu niet telkens buurman of outrage ertussenin gaan citeren) outrage : Inderdaad bronkwaliteit speelt een grote rol (detail zal altijd beter zijn) maar op je tv blijf je toch maar beperkt qua beeldregels.

Barco projectoren : die worden hier op 2 km vandaan gemaakt, en ik ken een aantal mensen die ze effectief maken. Hun kwaliteit is dus ongeëvenaard. Echter de nieuwste projectoren zullen telkens meer aansluitingsmogelijkheden hebben dan oude modellen : daar kan dus ook ‘veroudering’ insluipen hé.

buurman :
Als je in een ‘technische’ forumvraag High Definition in relatie met DVDStudioPro ziet staan samen met Final cut Pro HD dan ga jij er dus niet van uit dat we bezig zijn over DIGITALE HD ??

De vraag gaat dus EXCLUSIEF over digitale HD en zijn verwerking op computer -> film.
Jouw reactie (outrage hier heb ik dus 10 jaar vandaan) en ik citeer nu toch even : [quote:c73abc1e2c]‘Je doet namelijk alsof HD een keuze van de toekomst is, terwijl HD al [color=brown:c73abc1e2c]tientallen [/color:c73abc1e2c]jaren bestaat.’[/quote:c73abc1e2c], is wat Digitale HD betreft dus wel eventjes SERIEUS ‘uit de hoogte doen’ en je meet er jezelf wel een status mee aan waarmee je je verheft boven anderen. Als jij al mijn aangekondigde botheid als ‘belediging’ aanziet, dan kan ik minstens evenveel jouw reactie als een belediging aan mijn adres aanzien !

We hebben hier in vlaanderen een spreekwoord dat bij jullie ook wel bekend zal zijn : Hoge bomen vangen veel wind. Als je er niet tegen kunt, val je dus om. M.a.w. als je jezelf een hoog status aanmeet, moet je tegen tegenstand kunnen, anders moet je je dat maar niet aanmeten.

Natuurlijk als jij dus de klassieke 35mm-film definiëerd als ‘High Definition’ * in deze ‘digitale’ discussie (Wat is dan de gewone ouderwetse klassieke fotografie dan ? High Definition fotografie??? ) dan zit je volledig Off-topic en heb ik je reactie volledig verkeerd beoordeeld. Dan biedt ik je mijn excuses zondermeer aan. Heb je daarentegen wèl de digitale HD voor ogen met je reactie, dan blijft mijn reactie zoals ze was.

Groeten
Davedive

*Voor alle duidelijkheid : de klassieke film èn foto is natuurlijk hoge definitie (maar niet digitale HD!), maar irrelevant in mijn topic.

Davedive, je hebt helemaal gelijk. Je slaat de spijker op de kop. Hoe kon ik twijfelen aan jouw visie en kunde.

[quote:59715578f4]Als je er niet tegen kunt, val je dus om. [/quote:59715578f4]

Krak, daar ga ik.

[quote:59715578f4]Natuurlijk als jij dus de klassieke 35mm-film definiëerd als ‘High Definition’ [/quote:59715578f4]

Dom van me, hoe heb ik dat kunnen doen. Je hebt gelijk. Gelukkig heb je mijn wel bedoelde (maar daarom niet minder domme) antwoorden in de juiste context geplaatst.

Het spijt me dat ik mezelf in het beantwoorden van je vraag een elitaire houding heb aangemeten. Hopelijk wordt je vraag toch nog door een échte pro beantwoord, ik heb hierin jammerlijk gefaald.

[quote:59715578f4]Dus HD - TV’s (of projectors) vindt jij dus al 10 jaar in de winkel op de hoek ??? Of is dit enkel al zo in jouw kennissenkring? Excuseert u mijn botheid, ik dacht niet dat er zich grootheden uit de elite zich in onze discussies mengden ! [/quote:59715578f4]

Hoe heb ik dat durven doen, de indruk wekken dat ik zo’n winkel op de hoek zou hebben.
Terwijl jij notabene bij Barco op de hoek woont. En zelfs mensen kent die daar werken!

[quote:59715578f4]Barco projectoren : die worden hier op 2 km vandaan gemaakt, en ik ken een aantal mensen die ze effectief maken.[/quote:59715578f4]

Inderdaad, in zulke elitaire kringen verkeer ik niet. Het spijt me dat ik de indruk heb gewekt dat ik tussen “jouw soort mensen” verkeerde.

Dank voor uw wijze les.

Cynisme.