HD footage op DVD branden

(kon zo snel niks vinden op mijn onderwerp; links naar related topics zijn welkom)

Ik ben een beetje Noob op dit gebied, maar is het mogelijk om HD materiaal op DVD te branden? Ik merk dat iDVD de film terug brengt naar 720x562 (daar in de buurt). Hoewel dat ook best aardig eruit ziet ben ik toch benieuwd naar de volle resolutie, HD dus…

(ik las tussendoor dat HD materiaal alleen op Blue-Ray kan, maar dat heeft toch alleen met de capaciteit te maken en de lengte van je film die daarop past?)

Ja is mogelijk. Je kunt de video direct op een DVD branden en dan bekijken op de computer. Of je moet een programma als Visualhub of videomonkey gebruiken om de video in DVD formaat te laten converteren en dan gewoon op de DVD branden. Blue-Ray is eigenlijk grotendeels gewoon een DVD maar er kan inderdaad veel meer op dan een gewone DVD, daarom kan er bijv. langere HD films of films met een hogere HD kwaliteit dan normaal op, maar HD materiaal kan op gewone DVD, maar dan dus minder ervan.

Maar iDVD ondersteund volgens mij geen HD materiaal. Waarmee kan ik het beste het materiaal als HD op DVD branden?

Als je met een geschikt programma (zie mijn vorige post voor voorbeelden) het HD materiaal DVD klaar hebt gemaakt (dus een VIDEO_TS folder met .vob bestanden erin) kun je deze gewoon m.b.v. de Finder als bestanden op de DVD branden. Je kan volgens mij ook een programma als Toast 9 gebruiken om 'TV' DVD's te maken.

Ok, gewoon zorgen voor de HD resolutie in de uiteindelijke VOB bestanden.

Hoeveel minuten HD materiaal past er eigenlijk op een DVD? Wel handig om daar van te voren rekening mee te houden.

Daar is geen vast nummer voor te noemen, dat ligt aan de kwaliteit van de film. Is de DVD voor op de computer of voor op TV? Welk formaat heeft het originele videobestand?

Voor op de TV.

De ruwe bestanden op de camera zijn mts bestanden. iMovie accepteert deze AVCHD prima.

HD verliest alle kwaliteiten op een dvd. Wil je HD behouden, dan zal je op Blu-Ray of HD-DVD moeten branden. Als je gewoon op dvd brandt, is het geen HD meer jongens.

Bedhead heeft gelijk, ik heb het nog even gekeken, maar je kunt inderdaad alleen HD video op een normale DVD krijgen door het originele bestand erop te branden, maar dan kan het videobestand alleen via een computer bekeken worden.

[quote:787d1b0737="Ian83"]Bedhead heeft gelijk, ik heb het nog even gekeken, maar je kunt inderdaad alleen HD video op een normale DVD krijgen door het originele bestand erop te branden, maar dan kan het videobestand alleen via een computer bekeken worden.[/quote:787d1b0737]

En dan nog :), maar goed.

Ik dacht dat HD het beeldformaat aangaf. Dus de drager heeft toch niks met de kwaliteit te maken van de film. Wat is er zo uniek aan Blu-Ray ten opzichte van DVD buiten de capaciteit om? Ik mis in dit verhaal iets wat me dat duidelijk maakt.

[quote:30df4d6067="olbo"]Ik dacht dat HD het beeldformaat aangaf. Dus de drager heeft toch niks met de kwaliteit te maken van de film. Wat is er zo uniek aan Blu-Ray ten opzichte van DVD buiten de capaciteit om? Ik mis in dit verhaal iets wat me dat duidelijk maakt.[/quote:30df4d6067]

HD is inderdaad een formaat, maar bij dat formaat komt nog zoveel kijken. Heb niet massa’s tijd, maar kan je alvast een en ander zeggen. Kijk, HD uncompressed gaat van 12 tot 16 GB per uur, wat dus wil zeggen dat er moest het gaan, maar een kwartiertje op kan. Bovendien maakt HD gebruik van veel hogere bitrates en andere krachtigere lasers om uitgelezen te worden op Blu-Ray. Een gewone dvd-speler kan die vloed aan informatie niet verwerken, laat staan lezen. Daardoor Blu-Ray en Blu-Rayspelers.

Al beetje duidelijker nu?

Volgens mij komt het door bestandsformaat (.v0b) wat op DVD's gebrand wordt en dat kan volgens mij niet boven een resolutie van 720 bij 576 aan.

[quote:7936b695ba="Ian83"]Volgens mij komt het door bestandsformaat (.v0b) wat op DVD's gebrand wordt en dat kan volgens mij niet boven een resolutie van 720 bij 576 aan.[/quote:7936b695ba]

Correct! Bovendien zou een dvd-speler nooit die beeldgrootte en zijn bijhorende bitrates kunnen uitlezen.

Ok, weer een beetje wijzer. Dank voor de uitleg.

Maar ik kan mooi vertellen dat ik een HD camcorder heb. :stuck_out_tongue:

Met toast it kun je "HD"' materiaal op een dvd branden. Alleen houd je dan geen echt "HD"beeldmateriaal over. Hij maakt er nl. een avchd schijf van die je in een aantal blue-ray spelers af kunt spelen. Je die er eerst wel de hd plugin bij te kopen als je dit wilt gaan doen.

Jong en lui, een Hd Camera, vereist een goede Mac met een Hd Brander en uiteindelijk je tv met HD. Als je aantal beeldlijnen op een buis tv 695 tot 725 is, je Mac geen blue ray brander heeft, gaat het echt niet lukken. :)

[quote:def7b340df="olbo"]Ok, weer een beetje wijzer. Dank voor de uitleg.

Maar ik kan mooi vertellen dat ik een HD camcorder heb. :P[/quote:def7b340df]

Welke heb je dan? :slight_smile: Denk het moeilijk tegen ons professionele Thomson en Panasonic-spullen op kan, maar goed.

Ik heb de Sony TG3 gekocht. Dus geen pro spul. Maar ik ben wel te tevreden met het resultaat. Dus voor hobby / oefenen is het denk ik een leuk begin.

Shanna61 heeft gelijk. Een andere optie om hetzelfde te kunnen is het programma [url=http://www.shedworx.com/revolverhdmac]RevolverHD[/url].

[quote:3a859ab9ac][b:3a859ab9ac]AVCHD DVDs[/b:3a859ab9ac]

RevolverHD can take any AVCHD movies and create high definition AVCHD [b:3a859ab9ac]DVDs.[/b:3a859ab9ac]

AVCHD DVDs can be played on almost all Blu-ray players. We have tested these DVDs on Sony, Panasonic and Samsung Blu-ray players as well as the PlayStation3.[/quote:3a859ab9ac]