Hd geschikt voor in de iMac

Hoe kan ik nagaan of een hardeshijf in de mac past. Op welke dingen moet ik letten, of past gewoon alles erin met geheugen is dat namelijk niet zo, dus weet niet of dit ook zo is met de hardeshijfen.

Wat voor een iMac heb je?

[quote:de18cee45e="Rimsic"][quote:de18cee45e="pietjepuk6546"]Wat voor een iMac heb je?[/quote:de18cee45e] hoe weet je dat hij een [b:de18cee45e]I[/b:de18cee45e]mac heeft?[/quote:de18cee45e] Titel van de post?

[quote:fb5ce69f82="Rimsic"][quote:fb5ce69f82="pietjepuk6546"]Wat voor een iMac heb je?[/quote:fb5ce69f82] hoe weet je dat hij een [b:fb5ce69f82]I[/b:fb5ce69f82]mac heeft?[/quote:fb5ce69f82] Kijk mss eens naar de topic titel :?

Een iMac beschikt over een 3,5-inch harde schijf. Elke computerwinkel voorkoopt deze modellen want dit is de standaard voor in desktop computers.

Op wat moet je letten:
iMac G5 (Rev. A. en B.): S-ATA interface → 3,5-inch harde schijf met S-ATA
iMac G4 & G3: ATA100/133 interface → 3,5-inch harde schijf met ATA

Bij oudere Mac’s (met ATA) moet je wel opletten want vaak is er een limiet van 128GB. Dit probleem heb je niet bij nieuwe iMac’s met S-ATA schijven.

Andere mogelijkheid is een externe harde schijf via Firewire. Dit is handiger :slight_smile:

[quote:ced1c65d53="larridon"]Een iMac beschikt over een 3,5-inch harde schijf. Elke computerwinkel voorkoopt deze modellen want dit is de standaard voor in desktop computers.

Op wat moet je letten:
iMac G5 (Rev. A. en B.): S-ATA interface → 3,5-inch harde schijf met S-ATA
iMac G4 & G3: ATA100/133 interface → 3,5-inch harde schijf met ATA

Bij oudere Mac’s (met ATA) moet je wel opletten want vaak is er een limiet van 128GB. Dit probleem heb je niet bij nieuwe iMac’s met S-ATA schijven.

Andere mogelijkheid is een externe harde schijf via Firewire. Dit is handiger :)[/quote:ced1c65d53]

Hoe oud moeten ze dan zijn om die grens van 128 GB niet te kunnen nemen?

Ik heb de iMac G5 versie A. Ik kan dus gewoon elke hardeschijf kopen die beschikt over een sata150 interface en 3.5 inc is Zag er ook een aantal van 50GB dat lijkt me ook wel wat.

Hier staat een mooie volgens mij:
http://www.mycom.nl/MyCom/Store/productdetailedinfo.do?productID=76283&productType=1

Kijk dan voor scherpere prijzen bij Alternate en stop er meteen een 250 GB schijf in.

[quote:b41c109803="Remon"]Ik heb de iMac G5 versie A. Ik kan dus gewoon elke hardeschijf kopen die beschikt over een sata150 interface en 3.5 inc is Zag er ook een aantal van 50GB dat lijkt me ook wel wat.

Hier staat een mooie volgens mij:
http://www.mycom.nl/MyCom/Store/productdetailedinfo.do?productID=76283&productType=1[/quote:b41c109803]
Je bedoelt dus 250GB :wink:

Ja dit toestel is geschikt voor in je iMac G5. Toch raad ik een ander merk aan. Veel mensen hebben zeer slechte ervaringen met Maxtor harde schijven. Mijn oude Maxtors draaien nog goed maar alle nieuwere zijn al lang kapot :frowning:

Nu ga ik terug een harde schijf kopen om de 250GB Maxtor harde schijf te vervangen die net buiten de garantieperiode kapot gegaan is. Waarschijnlijk koop ik een Seagate omdat er 5 jaar garantie op zit!

Die link is van een van 250 das wel een mooie 125 euro is te doen maar de 500 op die site lijkt me ook wel wat. Dat 50 was niet helemaal ok :wink:

[quote:ba78904cd3="Remon"]Die link is van een van 250 das wel een mooie 125 euro is te doen maar de 500 op die site lijkt me ook wel wat. Dat 50 was niet helemaal ok :wink:[/quote:ba78904cd3] Nogmaals: denk je dat je kwaliteit kan krijgen voor die prijs? Je koopt toch ook een Mac? Waarom dan onozel doen en de goedkoopste en slechtste kwaliteit harde schijf kopen? Heb je niet meer geld spaar dan door!

Trouwens je moet alles dubbel kopen: één HD voor data is niet voldoende, je moet een tweede hebben als backup.

Als je de goedkoopste schijf wil koop die dan tenminste dubbel!

Kijk ook eens op www.bechtle.nl voor goede prijzen.

Nee het gaat mij niet om de goedkoopste maar western digital maakt goede schijven heb ik gehoord dus welk merk raden jullie aan. Ik heb een externe Hd van lacie 250 Gb hoor achteraf dat Lacie helemaal niet is want na 2 jaar ontstaan er problemen. Nu hoor ik soms mijn schijf draaien en dan gebruikt hij 50% van mijn proceccor en wat hij dan aan het doen is?

[quote:4ba88f856b="Remon"]Nee het gaat mij niet om de goedkoopste maar western digital maakt goede schijven heb ik gehoord dus welk merk raden jullie aan. Ik heb een externe Hd van lacie 250 Gb hoor achteraf dat Lacie helemaal niet is want na 2 jaar ontstaan er problemen. Nu hoor ik soms mijn schijf draaien en dan gebruikt hij 50% van mijn proceccor en wat hij dan aan het doen is?[/quote:4ba88f856b]

Als jij je backup goed bijhoudt op je LaCie, dan zal het volgens mij wel loslopen.
Had hier laatst met Deskman ook een discussie over. Bottomline is: Elke harde schijf kan/gaat kapot, en elke producent van harde schijven produceert wel eens een mindere serie.
Het gaat er dan ook niet zozeer om of, en waarom een harde schijf kapot gaat, het gaat erom dat je geen data verliest. Jij hebt je Lacie om dit verlies op te vangen.
En het moet wel heel erg toevallig worden, dat tegelijk met je Lacie, jouw interne harde schijf stuk gaat.

Just my 2 ct.

[quote:567138c383="Togassa"][quote:567138c383="Remon"]Nee het gaat mij niet om de goedkoopste maar western digital maakt goede schijven heb ik gehoord dus welk merk raden jullie aan. Ik heb een externe Hd van lacie 250 Gb hoor achteraf dat Lacie helemaal niet is want na 2 jaar ontstaan er problemen. Nu hoor ik soms mijn schijf draaien en dan gebruikt hij 50% van mijn proceccor en wat hij dan aan het doen is?[/quote:567138c383]

Als jij je backup goed bijhoudt op je LaCie, dan zal het volgens mij wel loslopen.
Had hier laatst met Deskman ook een discussie over. Bottomline is: Elke harde schijf kan/gaat kapot, en elke producent van harde schijven produceert wel eens een mindere serie.
Het gaat er dan ook niet zozeer om of, en waarom een harde schijf kapot gaat, het gaat erom dat je geen data verliest. Jij hebt je Lacie om dit verlies op te vangen.
En het moet wel heel erg toevallig worden, dat tegelijk met je Lacie, jouw interne harde schijf stuk gaat.

Just my 2 ct.[/quote:567138c383]
Volledig mee eens! Een volledige backup van je interne harde schijf op een externe en je zit veilig. Nieuwe harde schijven hebben meestal 3 jaar garantie (5 jaar voor Seagate) en dan krijg je gewoon een nieuwe als die stuk gaan.