HD in externe CD drive

Ik heb een ongebruikte externe LaCie CD-RW brander (FireWire). Zou ik brander kunnen vervangen door een HD?

ik zou niet weten waarom niet. Het apparaat maakt gebruik van een standaard IDE-firewire bridge, vermoedelijk een Oxford 811 chip, met nog wat spul eromheen. Deze interface bordjes zijn ontworpen voor IDE/ATA drives. Het enige probleem wat ik zou kunnen bedenken is dat LaCie zelf een soort firmware toegevoegd heeft die specifiek afgestemd is op een bepaald type drive. Maar waarom zouden ze dat doen? En als het zo is, denk ik niet dat je je harddisk ermee kunt opblazen.

NB Mogelijk bevat het chassis geen schroefgaatjes voor een 3,5"drive, die moet je dan boren of via een apart adapterplaatje toevoegen.

Een website als www.xlr8yourmac.com heeft overigens heel veel info hierover. je zou de vraag daar kunnen stellen.

Hans Erik

Ik zal hem eens openschroeven om te kijken wat er allemaal inzit. Bedankt voor de reaktie.

Ik heb laaste het zelfde geprobeerd: externe cd-brander vervangen voor een HD. Het past allemaal prima maar het werkte niet. Ik heb er een apparte HD-behuizing bij moeten kopen om het te laten werken.

Kun je ook aangeven wat voor foutmeldingen je kreeg, en wat voor merk interface etc .?

Ik heb zelf een naamloos firewire doosje uit Taiwan, geschikt voor 5,25" (CD etc.) en 3,5" (HD) en heb nog nooit een probleem ondervonden. Heb er een CD/RW in gehad, een IDE drive (ik meen een IBM) en nu dan een Pioneer DVD/RW.

Alleen voor OS9 heb je een driver nodig, OSX doet nergens moeilijk over.

Hans Erik.