HD kapot?

Ik ontwaakte vanavond m'n Mac uit sluimerstand... een repeterend getik komt van m'n HD. Reageert nergens meer op. Harde reboot gegeven en wil daarna niet meer opstarten :? Opstarten van CD om permissies te herstellen mag ook niet baten. Hij wil niet opstarten vanaf CD, hij blijft hangen op m'n grijze scherm met het :apple: logo... Opstarten met option toets doet ook niets... Heb toch heel erg sterk het vermoeden dat m'n HD naar z'n grootje is. Mede door het repeterende steeds zelfde getik van de HD. Iemand nog een idee om toch vanaf CD op te kunnen starten? Ben niet in het bezit van Diskwarrior of dergelijke software.

Heb zoiets ook eens gehad (op een G4 op OS 9.2.2)... helaas, niks hielp. Vooral door dat geluid dat je beschrijft komt het me wel erg bekend voor en vrees ik voor je schijf. Ik heb de mijne vervangen. Succes ermee.

Wat is het er voor een?? Er zijn nogal wat IBM DeskStars tikkend ten onder gegaan. Niet dat het veel uitmaakt. Het getik betwekent meestal toch het definitieve einde van je data...

Tis een G4 Quicksilver 733 Mhz. van eind 2001. 40 gig HD en waarschijnlijk een IBM Deskstar. Heb op de zaak ook al 's zo'n geval gehad idd. Ook met een Deskstar. Probleem is dat die HD vol staat met belangrijke data. Als ik er een nieuwe schijf inzet kan ik hopelijk toch nog wel die oude als slave eraan hangen om m'n data eraf te halen?

Start eens op met Appeltje V Misschien dat je dan kunt zien waar ie blijft hangen?

Ik zou ook gaan voor een tweede HD. Die heb je toch nodig, zeker nu je ineens er achter bent gekomen dat je backups niet helemaal bij zijn (helemaal niet bij zijn... :( ) Maar je moet ook even rondzoeken. Ik meen dat er wel manieren waren om de 'click of death' nog even uit te stellen. Al bij [url=http://www.macfixit.com/search.php?query=deskstar+click&mode=search&type=stories&keyType=all&platform=Mac+OSX]macfixit gezocht?[/url]

[quote:bb4ada79be="Deskman"]...zeker nu je ineens er achter bent gekomen dat je backups niet helemaal bij zijn (helemaal niet bij zijn... :( ) [/quote:bb4ada79be]

Zeg maar helemáál niet bij :cry: Stom hè, op het werk heb ik alles zeer goed voor elkaar maar thuis heb ik eigenlijk nooit echt goed ge-back-upped. Balen. Hoop maar dat ik de data er nog af kan trekken als er een nieuwe HD inzit. Hoe zit dat eigenlijk? kan ik gewoon een willekeurige IDE schijf erin zetten die te koop zijn bij de lokale PC boer? Heb al ff gekeken bij mailamac en daar kosten die HD’s ook niks meer maar dan moet ik weer een paar dagen gaan wachten.

Wat doet appeltje V bij opstarten eigenlijk?

Appeltje V start op in Verbose mode, dan zie je over je scherm alle onderdelen van het systeem geladen worden, (gut, net linux of MsDOS) en kun je een clou krijgen waar de boel blijft hangen. Ik vrees dat het je weinig extra info geeft... Hij zal op het mounten blijven steken.

Een HD kun je overal kopen. ATA 66 bus, dus alles hoger is in orde. Je zult wel niet minder dan ATA100 kunnen vinden en misschien zelfs 133. Ik zweer bij Seagate, maar die zijn niet zo makkelijk te vinden. Je wordt overspoeld met Western Digital en Maxxtor. Ik heb een Deskstar uit mijn G4 heel snel er uit gehaald bij de eerste verschijnselen van getik en er een veel stillere Seagate ingezet. Nu 4 seagates verder (LACie gebruikt ze ook) ben ik er erg blij mee.
In de G5 hangt Apple trouwens Western Digital sATA.

Ok... heb 'm ff open gemaakt en er zit dus een Seagate Barracuda in :o Nooit eerder last gehad van getik met deze machine (tot gisteren dan). Opstarten met appletje V doet ook niks, hij blijft hangen bij het grijze opstartscherm en het repeterende getik. Ga vanmiddag ff langs bij de PC dealer. Alvast bedankt voor de info Deskman :)

Als je besloten hebt dat deze schijf naar zijn grootje is kan je nog 1 ding doen:

Haal hem uit je Mac en laat hem van ongeveer 30 cm hoogte plat op een stevige houten tafel vallen. Hierdoor zou de kop van je HD weer los kunnen komen en kan je je data er nog af halen.

Het is een zeer onprofessionele aanpak, maar ik heb op die manier een stuk of 15 Seagates weer tot leven gewekt! Als hij het daarna weer doet, wel direct een nieuwe kopen en niet denken “oh hij doet het weer”.

Ik heb exact dezelfde machine en soms heb ik ook last van dit getik. Als ik Limewire gebruik loopt ie na een tijdje vast en begint de schijf in een pepeterend patroon te ratelen (tikken?) Gelukkig heb ik externe LaCie en heb ik een backup van al mijn lopende opdrachten en thuisfolder... Ik denk dat het niet zo lang meer zal duren voordat mijn schijf gaat hemelen.

Bespaar jezelf dan de moeite en hang er nu een HD bij. Gebruik de tikkende bom als backup, als opslag als weet ik wat, maar straks moet je alles opnieuw installeren en ben je zo weer een dag verder. Nog afgezien van dat je 'laatste backup' die altijd achterloopt....

Ik heb al even hetzelfde probleem. Heb de data er nog niet af kunnen halen. In slave wordt ie niet herkend... er staat nu niet echt zoveel belangrijke data op... maar het zou leuk zijn er toch nog wat dingetjes af te halen. Het wordt toch eens tijd om een degelijke back-up methode te gaan gebruiken.

Och dan installeer je em toch opnieuwe (verse disk?) op een zonnige zondag? :D :D :P

Tering Syndic! Da's verdomme vervelend zeg! Ik had het toevallig vrijdag ook met een mac van een collega! Hij starte niet meer op en hij tikte alleen maar in het begin een beetje.. hij starte niet door.. Ik heb toen :apple: + option + P + R (PRAMzap) gedaan en Hoppa! Hij deed het ineens weer! Maar bij jou zal het wel wat anders zijn als ie continu blijf tikken.. :? Laat niet je week verknallen door een fokking HD jonge! :wink:

Opgelost! Heb er vanmorgen een nieuwe (grotere en snelle) HD ingezet :D Heb al m'n data nog terug kunnen halen door hem als slave aan te sluiten. Alles eraf getrokken en die oude HD opnieuw geformatteerd. Draait weer als een zonnetje, ik heb al m'n data weer terug, de zon schijnt buiten dus mijn zondag kan niet meer stuk :wink:

Dat lukt me dus niet, als ik hem als slave in een andere bak steek dan overschrijft ie op de een of de andere manier iets, want dan start ie gewoon niet meer op. En ja hoor, de springertjes staan juist.

Heb je als 's naar de jumper settings gekeken van je opstartschijf? Die moest ik bij mij ook anders instellen. Als je er nog een HD in slave modus bijzet moet je ook de jumpers van je opstart HD wijzigen. Van single of master modus naar single with slave of master with slave...

hehehe... jawel, de springertjes staan allemaal juist. Als ik de schijf in mijn macje steek en probeer van cd op te starten en ga dan naar schijf hulp toestanden, dan ziet ie zelfs alleen maar de cd... :(