HD met windows xp bruikbaar op een Mac?

Misschien een hele stomme vraag maar kon het antwoord niet vinden via de search.

Sinds vorige week heb ik naar volle tevredenheid een Mac Mini. Nu was het mijn bedoeling om in de toekomst een Lacie externe HD te kopen maar ik heb hier nog een goede Maxtor schijf in mijn pc zitten(120gb, 7200 toeren en 8mb cache), zonde natuurlijk om deze niet te gebruiken. Voor de schijf wil ik een externe firewire behuizing kopen. Maar op deze schijf staat windows XP geinstalleerd en is verdeeld in 3 partities(NTCS)

Hoe kan ik er voor zorgen dat ik deze schijf kan gebruiken om mijn mac?

Fat 32 van maken dan ziet de Mac hem ook. Dan kun je hem aan je Mac hangen en voor Mac formateren

De Mac zal de partities wel kunnen lezen, maar omdat XP Windows-schrijfrechten gebruikt kan een Mac er niet naar schrijven. Je kunt dus wel alles van de schijf halen wat je nodig hebt.

Daarna kun je de schijf FAT32 formateren als je hem ook nog op PC’s wilt kunnen aansluiten, of HFS+ als je hem alleen aan je Mac gaat hangen.

Alvast bedankt voor de reacties,

Kan ik de schijf via mijn mac formatteren of moet ik eerst mijn windows machine aanslingeren om de schijf daar in FAT te formatteren?

Formateren kan vanaf de Mac, ook naar FAT32.

Mooi

Bedankt!

Er aanhangen en dan via je mac formatteren.

Hulpprogramma’s -> Schijfhulpprogramma en dan ergens de tab wissen.

Veel succes ermee.

Bedankt voor de tip maar het was me vanmorgen al gelukt.

Hd via firewire aangelosten, belagrijke data gecopieerd en daarna de schijf geformateerd.
Is het overigens normaal dat dit zo mega snel gaat? bij Windows duurde dit altijd veel langer.

[quote:d3877ebabc="StefanC"]Misschien een hele stomme vraag maar kon het antwoord niet vinden via de search.

Sinds vorige week heb ik naar volle tevredenheid een Mac Mini. Nu was het mijn bedoeling om in de toekomst een Lacie externe HD te kopen maar ik heb hier nog een goede Maxtor schijf in mijn pc zitten(120gb, 7200 toeren en 8mb cache), zonde natuurlijk om deze niet te gebruiken. Voor de schijf wil ik een externe firewire behuizing kopen. Maar op deze schijf staat windows XP geinstalleerd en is verdeeld in 3 partities(NTCS)

Hoe kan ik er voor zorgen dat ik deze schijf kan gebruiken om mijn mac?[/quote:d3877ebabc]

Ik heb hier thuis ook nog een pc staan met XP op die niet meer gebruikt wordt. Het zou inderdaad handig zijn moest ik die harde schijf, ook 120 gb, zou kunnen recuperen. Moet je daar erg handig voor zijn om die harde schijf in een externe firewirebehuizing in te bouwen? Als je die aanschaft, zit er daar een handleiding bij? Zo’n behuizing kost rond de 40 euro (uiteraard zijn er variaties) heb ik gezien. Zijn er dingen waar ik op moet letten?

Greetz

Inbouwen gaat echt supermakkelijk. Het enige wat je hoeft te doen is harde schijf via de 2 bijgeleverde kabeltjes aan te sluiten(zelfde kabels als in je pc) stroom erop en het werkt.

Ik heb zelf gekozen voor een icy-box met firewire en usb 2.0 aansluiting.(alleen dan aluminium kleur)
[img:0d3dc73142]http://www.holdiland.com/images/icybox_550_black.jpg[/img:0d3dc73142]

meer info:
http://www.raidsonic.de
http://www.azpoint.net/stampa.asp?id=10519

Bedankt! Zal me daar de komende dagen es mee bezighouden.

Greetz

Hey,

Inderdaad, je moet geen grote techneut zijn om dat in gang te krijgen. Het is nu de bedoeling dat we die HD met z’n twee gebruiken. Beide delen zouden moeten kunnen geopend worden met een paswoord. Hoe doe ik dat het best? Kan je dat voorelkaar krijgen via 2 partities? Of is het interessanter om twee .dmg bestanden aan te maken van circa 55 GB?

Greetz

[quote:d41b9d066d="StefanC"]Is het overigens normaal dat dit zo mega snel gaat? bij Windows duurde dit altijd veel langer.[/quote:d41b9d066d]

Ja hoor Stefan, dat is volkomen normaal :wink:

Dat is volkomen normaal, als je de simpelste optie kiest. Je kan de schijf ook helemaal naar nullen omzetten, of als je echt paranoide bent, de data 35 keer laten overschrijven met willekeurige rotzooi en 'm daarna naar nullen schrijven. Maar dan istie wel ff bezig ja. :wink: Overigens begrijp ik niet waarom deze Maxtor het wel meteen doet en die van [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=54801]Timo Sublimo[/url] niet.