HD probleem ???

Hey, sinds kort is mijn Imac met OSX enorm traag geworden.... De HD maakt regelmatig een geluid zoals deze ook 'klikt' bij het uitschakel. van de HD... ik probeer via first disk aid de permisie te herstelen, maar na 3h is hij amper 20% verder (en verder geen beweging meer :-( ) Zijn er andere betere (lees gratis) programma's om problemen met de HD op te sporen ? is het mogelijk dat er spyware op de Mac zit ? HD defect ? .... ????

Probeer anders Diskwarrior of TechTool Pro. Er zijn helaas (nog) geen gratis programma's die een betere functionalieit hebben.

Als ie tikt zou ik zo snel mogelijk je data backuppen en een nieuwe HD kopen. Het tikken word namelijk veroorzaakt doordat de 1 of meerdere leeskoppen tekken de rondraaiende schijf aan tikken. Hierdoor komen er kleine 'putjes' in het schijfoppervlak waardoor de data die daar staat onleesbaar is geworden. Het is dus een kwestie van tijd voordat je hele HD onbruikbaar is :/

En het is gebeurd voordat je er erg in hebt. Gisteren is de HD van mijn PowerBook spontaan gecrasht.

Gelukkig maak ik elke week een backup van die machine dus mijn data verlies is minimaal.

Ik heb dat ook gehad, tikken horen en vervolgens werd de schijf niet meer gezien door de machine. Soms zag hij hem wel weer even, maar dan weer niet. Zorg inderdaad dat je zo snel mogelijk (belangrijke) data van die schijf veiligstelt.

Als de schijf dan echt problemen gaat geven, kun je hem meestal wel laten repareren. Ligt een beetje aan de garantie of dat gratis is of niet. Bij mij ging hij na een paar maanden al gek doen, dus was het kostenloos. Ze zeiden dat er een kop kapot was. Maar ze hebben mij volgens mij gewoon een nieuwe harde schijf gegeven… Er stond ook nauwelijks wat op.

[quote:45043a2366="Aglaea"]Ik heb dat ook gehad, tikken horen en vervolgens werd de schijf niet meer gezien door de machine. Soms zag hij hem wel weer even, maar dan weer niet. Zorg inderdaad dat je zo snel mogelijk (belangrijke) data van die schijf veiligstelt.

Als de schijf dan echt problemen gaat geven, kun je hem meestal wel laten repareren. Ligt een beetje aan de garantie of dat gratis is of niet. Bij mij ging hij na een paar maanden al gek doen, dus was het kostenloos. Ze zeiden dat er een kop kapot was. Maar ze hebben mij volgens mij gewoon een nieuwe harde schijf gegeven… Er stond ook nauwelijks wat op.[/quote:45043a2366]
Repareren doen ze niet hoor.
Op de meeste HD’s zit 3-jaar fabrieks garantie. Dus als die schijf binnen die 3 jaar overlijdt, meld hem bij desbetreffende fabrikant aan en stuurt hem, krijg je (meestal) een nieuwe.
Wat voor merk is het? (zal wel Quantum zijn o.i.d.)