Eindelijk centjes bij elkaar om een MBP te kopen (15’’ 2,16 mHz 2 G intern) rest mij aleen nog een vraag.
Ik wil hem gebruiken om muziek mee te maken daarbij gebruikmakende van: Abeleton Live, een berg plugins (fx/instruments) en een externe edirol firewire geluidskaart.
Nou stop ik er al wat meer intern geheugen in om vooral de plugins een beetje soepeler te laten lopen. Maar ik zag dat ze geleverd worden met en 5400 rpm HD. Als verstokte windows gebruiker heb ik altijd geleerd dat het beter is om een (minimaal) 7200 rpm HD er in te stoppen omdat dat het afspelen van meerdere sporen audio tegelijk tegoed komt.
Nou zijn die MBP’s akelig snel en ik vraag me nu af of de CPU snelheid opweegt tegen dit (in mijn ogen) tekort aan HD rpm’s. Dus nu de werkelijke vraag: Is dat zo, of maak ik me druk om niets? Of moet ik nog even doorsparen (liever niet!!) voor de 17’’ versie die wel een 7200 rpm HD heeft?
Graag advies…
Salut! Jasper
Ps: en wat zijn de ervaringen met de online apple store? goed/slecht of toch een ritje naar de dichtsbijzijnde winkel?
[quote:3e1816d627="vanquish"]15 inch MBP is toch ook te bestellen met 7200 rpm HD.[/quote:3e1816d627]
Bij online Store niet, nee. Maar ik zou me kunnen voorstellen dat een gewone dealer er niet zo veel moeite mee heeft om de gewenste schijf erin te zetten.
ik heb het bij de online store niet kunnen ontdekken...het gaat mij ook om het budget natuurlijk,ik weet niet of het heel veel meer gaat kosten of niet. maar met die perpendiculare Hd's moet het wel lukken denk ik.
Waarschijnlijk niet, maar de snelheidswinst is niet je-van-het hoor... je praat over een paar seconden winst bij het opstarten, en het schrijven van 300 mb gaat ongeveer 3 seconden sneller...
Wat misschien sneller werkt is een externe FireWire 800 schijf, en dan daar van opstarten, en de interne schijf gebruiken voor de opnames… omdat de interne schijf zich niet bezig hoeft te houden met het draaien van OS X win je ook weer snelheid…