HD van de nieuwste Imac 20 Inch

Hallo,

Als ik de specificatie van m ijn Imac 20 inch in de store bekijk zit er een HD in van 250 GB.
Bekijk ik het op mijn systeem dan heb ik maar 232 GB.
Waar is die 18 GB gebleven?

Djordie

het is altijd al zo geweest dat je minder krijgt dan dat ze zeggen,

heeft het ook niet iets met bits te maken? :sealed:

Bekijk je Mackintosh HD-volume in het schijfhulpprogramma. Tussen haakjes staat (onderaan) het exacte aantal bytes. Die 250 Gb is een simplistische afronding van het aantal bytes, maar dat is inderdaad vaste praktijk.

Succes

Uhu

Bedankt. Het is dus eigenlijk een verkooptruc.

Djordie

http://nl.wikipedia.org/wiki/Megabyte

Als je de specificaties op de website van apple bekijkt staat het er meestal wel bij (vanonder in kleine lettertjes weliswaar).

[quote:39c92e241b]# 1 GB is gelijk aan 1 miljard bytes; de werkelijke geformatteerde capaciteit ligt lager. [/quote:39c92e241b]

Eigenlijk is dit maar een vreemde definitie van gigabyte: volgens de SI-eenheden wijst giga inderdaad op een miljard, maar in de computerwereld is algemeen afgesproken dat de eenheden 1024 keer groter zijn dan elkaar en niet 1000 keer (giga is 1024 groter dan mega, mega is 1024 keer groter dan kilo). Dit komt door het gebruik van het binaire systeem: alles is een veelvoud van 2 (gigabyte is 2^30 byte). Je computer ziet gigabyte dan ook effectief als 1024^3, vandaar het capaciteit verschil.

Bijna elke fabrikant doet het. :)

[quote:37ceeab588="djordie"]Hallo,

Als ik de specificatie van m ijn Imac 20 inch in de store bekijk zit er een HD in van 250 GB.
Bekijk ik het op mijn systeem dan heb ik maar 232 GB.
Waar is die 18 GB gebleven?

Djordie[/quote:37ceeab588]
welkom in de wereld van computers!!!
Bits en bytes worden nog wel eens veward.
Maar jou `HD is wel 250 Gb net zoals jou dvd wel 4,6gb maar in werkelijkheid 4,3gb.

Heb je nooit eerder een computer gehad, waarbij je dit was opgevallen?
Maar 1 geruststelling…het klopt wel.

[quote:5d256145fe="Brainiac"]Bijna elke fabrikant doet het. :)[/quote:5d256145fe] Klopt, nu vast ook niet meer, maar 8 jaar geleden kreeg ik bij mijn Dell-computer een 16Gb hardeschijf volgens de specificatie lijst, en dat klopte op de Mb na (geen partitie). De echte schijf was dan ook 17.3Gb groot (als ik het mij goed herriner). Dit is ook het enige moment dat ik het verder heb meegemaakt overigens.

:slight_smile:

[quote:5d256145fe=“Petje”]net zoals jou dvd wel 4,6gb maar in werkelijkheid 4,3gb.[/quote:5d256145fe]
Was het niet 4.8Gb en werkelijk 4.5Gb?

[quote:511e66d35d="Brainiac"]Bijna elke fabrikant doet het. :)[/quote:511e66d35d] Alleen wel gruwelijk vervelend dat het verschil tussen de capaciteit op de doos en de werkelijkheid steeds groter wordt nu de hardeschijven steeds groter worden.

In m’n eerste computer zat een hardeschijf van 4 gig (officieel) en werd herkend als 3,98. Da’s geen probleem opzich. Maar als ik nu zie dat een hardeschijf van 250 gig als 232 wordt herkend, wat moet het verschil dan wel niet zijn bij een terrabyte (dus 1000 gig) hardeschijf? Wordt dat dan iets van 900 gig? Lekker verschil!
Wordt het niet eens voor de fabrikanten om die 1024-regel te gaan omarmen in plaats van de 1000-regel? Ik bedoel, als je dit doorvoert, is de capaciteit straks in werkelijkheid de helft van wat ze op de doos beloven. Maar je betaald wel voor wat er op de doos staat… :roll:

[quote:07153c8bf6="Furious"][quote:07153c8bf6="Brainiac"]Bijna elke fabrikant doet het. :)[/quote:07153c8bf6] Klopt, nu vast ook niet meer, maar 8 jaar geleden kreeg ik bij mijn Dell-computer een 16Gb hardeschijf volgens de specificatie lijst, en dat klopte op de Mb na (geen partitie). De echte schijf was dan ook 17.3Gb groot (als ik het mij goed herriner). Dit is ook het enige moment dat ik het verder heb meegemaakt overigens.

:slight_smile:

[quote:07153c8bf6=“Petje”]net zoals jou dvd wel 4,6gb maar in werkelijkheid 4,3gb.[/quote:07153c8bf6]
Was het niet 4.8Gb en werkelijk 4.5Gb?[/quote:07153c8bf6]

hoe kan dat nou?? hoe kun je nou 8 jaar geleden een computer hebben gekocht als je nog maar 6 bent?? nooit geweten dat 6 jarigen al zo goed konden schrijven op een forum :smiley: :stuck_out_tongue:

[quote:57f0e77772="Nikita"]als je dit doorvoert, is de capaciteit straks in werkelijkheid de helft van wat ze op de doos beloven.[/quote:57f0e77772] Nee, dat is niet waar. De capaciteit is precies wat er op de doos staat. Alleen vergeten veel mensen het verschil tussen 1 gB en 1 GB...

[quote:bcc74e7059="Furious"][quote:bcc74e7059="Petje"]net zoals jou dvd wel 4,6gb maar in werkelijkheid 4,3gb.[/quote:bcc74e7059] Was het niet 4.8Gb en werkelijk 4.5Gb?[/quote:bcc74e7059] Nee, het is 4.7 GB, en dus 4.4 gB.

Is dat dan niet misleiding, net als dat USB 1.1 na de invoering van 2.0 ineens "USB 2.0 Full Speed" werd genoemd?

Dat blijft een twistpunt...

is de gemiddelde consument dom, of de verkoper slim ?

Net als de HD ready televisies die geen echte HD
kunnen tonen, want dat heet nu Full HD…

Nouja, ik weet dat er een verschil in zit, maar stel dat m'n vader een nieuwe hardeschijf koopt waarvan in werkelijkheid 50 gig 'mist', dan gaat 'ie terug naar de winkel om een nieuwe te claimen. Onder het mom van "deze hardeschijf is kleiner dan op de doos staat aangegeven". Hij deed al moeilijk toen in z'n huidige computer ineens 55 gig zat in plaats van de beloofde 60 gig...

Dat bedoel ik dus.

Is het de schuld van de verkoper dat de koper niet op de hoogte is van de materie ?

Volgende keer komt hij terug omdat er geen kabel in de doos zat. Nu staat dat ook in kleine letters op de doos, maar dat valt dan ook onder misleiding omdat de verkoper dat niet gezegd heeft ?

Niet zo zeer de verkoper, maar wel van de fabrikant. Ik blijf er bij dat de fabrikant de daadwerkelijk door de computer herkende capaciteit moet vermelden op de doos. Anders vind ik het misleiding.

Het aantal bytes staat er op... niks misleiding dus...

Alsof je in de winkel het aantal bytes naar gigabytes gaat staan omrekening. Er wordt met Gig's gewerkt, dus moet dat ook worden vermeld. Het blijft dubieus, vind ik...