HD vervangen Ibook

Via dit forum en dankzij jullie kennis heb ik mijn HD vervangen. M'n (ouwe) ibook g3 draait nu met een toshiba 60 gb, 5400rpm, 16 mb HD.

Zo zie je maar weer…met z’n allen kom je er wel.

Thanx.

En was het moeilijk?

Het viel allemaal reuze mee. Als je gewoon op je gemak stap voor stap "Fixit Guide" volgt, een kopje koffie op z'n tijd, dan ben je met een uurtje of drie klaar. De oude schijf heb ik nu als back-up via een firewire kastje aangesloten en dat werkt ook prima. Echt een aanrader als je je ibook wilt upgraden.

Ik heb er een paar foto’s van gemaakt, maar ik weet niet hoe ik ze kan laten zien via dit draadje/reactie.

[quote:5512ea9bfe="sidewinder"]...De oude schijf heb ik nu als back-up via een firewire kastje aangesloten en dat werkt ook prima. Echt een aanrader als je je ibook wilt upgraden. [/quote:5512ea9bfe]

Hoe heb je dat gedaan dan?? Ik heb hier ook nog een oude (interne) HD en daar wil ik ook best wel een externe firewire HD van maken!!!

Ik heb een 2.5" firewire kastje via komplett.nl besteld (29 euro). Een 2.5" HD van toshiba bij de computerboer gekocht (100 euro). Nieuwe schijf in het kastje gemonteerd, via Carbon Copy Cloner de interne schijf gekopieerd. Vervolgens op je gemak je ibook uit elkaar draaien en de schijven wisselen. Weer in elkaar draaien, ibook opstarten en klaar is kees. Oude schijf in firewirekast plaatsen, aansluiten en voila, back-up HD. Het mooie van de firewire is dat je kan booten van deze externe HD. Nu heb ik meer GB, de schijf is sneller ik hoef geen externe mee te sjouwen, dus ik blijf mobiel en daar is het ibookje toch voor uitgevonden.

ik wist niet eens dat er zoiets als een firewire kast bestaat waar je zelf een hd in kan doen..... Qua kosten kom je op hetzelfde uit als een complete externe HD.....

zelf een extern kastje met schijf kopen is vaak goedkoper dan een kantenklare externe hd.

op die site die sidewinder aangeeft niet, daar zijn de HD's vrij duur.... Ik had laatst een 160 GB firewire externe schijf van LaCie gezien en die was iets van 150 euro....

...volgens mij heb je met een complete externe HD meer GB, maar dat weet ik niet zeker. Het ging mij om het mobiel zijn. Ik heb dat ding altijd bij me en om dan ook nog een externe HD mee te sjouwen is me wel wat veel. Aan de andere kant is zo'n externe 2.5" kastje erg klein en makkelijk mee te nemen maar alle kleine beetjes helpen en ik ben er blij mee en daar gaat het uiteindelijk om.

Kortom, het is maar waar je voor kiest… ik heb m’n ibookje al 3 jaar dus voor m’n garantie hoef ik niet bang te zijn… Het is echt een aanrader en nu vraagt m’n zwager of ik zijn ibook g4 ook onder handen wil nemen hahaha lol…

Ik heb een tweetal foto's van de "operatie" ge-upload, onder foto Album-->mijn mac.

misschien is zo'n firewirde kastje wel iets, ik heb namelijk nog een oude externe HD liggen uit m'n pc, misschien dat ik die ff kan formatten naar HFS+.... kan ik dan toch mooi mijn backups opzetten...

Het grote voordeel van sidewinder is dat hij zijn slome interne hdd vervangen heeft voor een sneller model en zijn oude schijf nu gebruikt als extrene schijf. Terwijl als je een 160 gb extrene schijf je interne nog steeds even "snel" / sloom blijft en gewoon meer schijfruimte hebt.

ja maar ik voel er niets voor om mijn iBook open te gaan schroeven!

[quote:b3f7c25ef1="sic-one"]ja maar ik voel er niets voor om mijn iBook open te gaan schroeven![/quote:b3f7c25ef1]

het valt echt mee. Ik ben ook geen wizzard met een schroevendraaier, maar als je het rustig aan doet, gaat het vanzelf. Wel het goede gereedschap gebruiken.

Maar voel je er niks voor dan moet je het gewoon niet doen.

ik vind dat altijd kei leuk! Ik heb vroeger met mijn opa hele bergen radio's en andere apparaten opengemaakt en daarna weer terug in elkaar gezet.... Ik weet daarom ook vrijwel zeker dat mij dat echt wel lukt maar stel nou eens dat ik iets sloop ofzo..... Dan ben ik echt heel erg genaaid! Ik ben gewoon bang om het risico te nemen! Maare stiekem begint het nu wel een beetje te kriebelen.... Dus stel dat ik dat doe.... Welke HD zouden jullie mij dan aanraden voor mijn iBook (14" 1,33GHz G4)?

Je hebt er al van 100 GB. Maar ik zou zeker een HDD kopen welke 5400 rpm en 8 tot 16 mb heeft. Die van mij (5400 rpm, 16 mb) is wat luidruchtiger dan de oude schijf, maar het is niet storend. Je merkt wel degelijk de snelheidswinst (maar ik heb ook een oud G3-tje). Ook de warmte valt reuze mee. Ik merk eigenlijk geen verschil met de oude schijf. Volgens oude draadjes over dit onderwerp wordt een 7200 rpm schijf redelijk warm, maar daar heb ik geen ervaring mee.

En wat je zegt Sic-one, het is hartstikke leuk om te doen. En mijn ervaring is, omdat het van mezelf is ben ik er toch heel voorzichig mee. Het duurt dan misschien wel wat langer dan als je het bij een retailer laat doen maar het gebeurd mischien ook wel wat netter!

ik zal me eens orienteren en eens gaan sparen.....