HDV: mis ik iets?

Even te bevestiging van mijn bevindingen. Ik heb onlangs wat edits (Final Cut Pro) gemaakt in HDV, opgenomen met een sony HDR-FX1. Voordat ik daar mee begon heb ik zoveel mogelijk info over HDV proberen te krijgen. Wat ik als rode draad in de info tegenkwam was "CPU snelheid en snelle schijven". (in de MAC Fan stond dat een IMAC G5 1,8 (Imovie)problemen had met het capturen van de grote hoeveelheden data) Ook in de PC bladen(sorry) heeft men het over de snelle Pentiums die nodig zijn om goed te kunnen werken. Echter nu ik er mee aan de gang ben gegaan vraag ik me af waar deze verhalen vandaan komen. Ik werk (afwisselend) op een G5 dual 1.8 en 2.0 met de captures op een externe D2 400GB waarop ook zonder problemen gecaptured (HDV 1080i codec) is, en ondervindt eigenlijk geen problemen. Het lijkt alleen alsof bv het opschuiven van clips op de tijdlijn wat trager verloopt t.o.v. het uncompressed 10 bit materiaal waarmee ik tot nu toe werkte. Houdt dit verband met het co- en decoderen van de MEPG2? Mijn vraag is dus: "HDV mis ik iets", of gaat FCP er beter mee om dan de andere edit programma's?

final cut gaat er lekker mee om dan anderen idd

HDV heeft dezelfde data rate als DV dus dat is niet het probleem.

HDV heeft wel snelle computers nodig omdat het decoderen en coderen van de HDV codec veel processor kracht vergt.

Verder is een uncompressed video uncompressed en is daardoor ‘sneller’ voor de computer. Alleen heb je wel snelle schijven nodig omdat de data rate hoog is.

Ten eerste:

Welkom terug meneer Guggenheimer, Goed begin van het nieuwe jaar!

en ten tweede: dus toch het de-en coderen van de MPEG stream dat CPU snelheid vraagt;
ik dacht al dat ik het niet goed binnen haalde of zoiets.

Beste,

Ik werk nu al bijna een jaartje met HDV op mijn Mac ( Dual 2,7 G5 ) en het werkt inderdaad erg vlot. Volgens mij zit die ‘snellere’ CPU niet echt in het editen / monteren gedeelte van het werken met HDV, maar eerder in het comprimeren / exporteren naar een ander formaat.

Probeer uw HDV clip maar eens door compressor te jagen om er dan een SD DVD van te maken, en je zal onmiddellijk weten waar ze die ‘snellere’ CPU’s voor nodig hebben. Alle bij mij toch duurde dat nog ongelooflijk lang.

Groeten,

Stefaan

Het verhaal is te uitgerbeid om te omschrijven. Ik werk nu al een jaar met HDV en heb vele bevindingen gedaan (niet altijd op de leuke manier ;) )

in het kort:
Bij mij werkte de HDV ook erg traag. Na veel gedoe kwam ik erachter dat de doorvoer te traag werkte op mijn FireWire schijven. Zelfs op de FW800 schijven. Ik gebruikte de AIC codec en sinds dat we over zijn gegaan op Fibre Channel en de X-San gaat het rete snel. Monteren zonder schokken op hoge snelheid doorspoelen etc. Lag voornamelijk aan de doorvoer van data.

Groetjes
Michel

[quote="Djmichel"] Fibre Channel en de X-San gaat het rete snel. Monteren zonder schokken op hoge snelheid doorspoelen etc. [/quote]

maar hier heb je wel wat euro’s voor nodig

Bij mij is het vooral compressor die er zolang over doet. Het monteren in FCP is totaal geen probleem. Maar het renderen laat wel op zich wachten.

Ik was vannacht bv. ook nog een HDV filmpje van 3 minuten door compressor aan het jagen om een nieuwe aflevering van mijn Video PodCast klaar te maken. Van HDV naar H,264 duurde het 2.5 uur voordat het 3 a 4 minuten durend filmpje klaar was. Ik ben uiteindelijk maar gaan slapen, had geen zin om nog wakker te blijven en er op te wachten.

Ik zag bv wel dat mijn beide CPU’s slechts voor 25% werden gebruikt toen compressor bezig was. Ik heb totaal geen idee hoe dat komt, maar het kan misschien een oorzaak zijn waarom het compressen bij mij zolang duurt :-p

Groeten,

Stefaan

Ik zeg ook niet dat je een x-san moet kopen ;)

Ik vertel alleen maar dat ik met hetzelfde probleem zat en de x-san een uitkomst bleek. Of in andere woorden. Het probleem zat hem dus in de doorstroom van data die de FW 800 schijf niet aankan. Dus zolang die data stroom te traag blijft kan je doen wat je wilt, maar het monteren blijft dan traag lopen.

groetjes

Maar HDV heeft toch helemaal niet zo'n hoge data-rate? Is mij nog niet opgevallen, tenminste...

Tiens, mij ook niet eigenlijk. Editen en zo gaat perfect, het is enkel het renderen en door Compressor jagen om een ander formaat te krijgen dat bij mij zo lang duurt.

Groeten,

Stefaan

Ben je tevreden over het resultaat ervan? Ik op de compressor manier niet namelijk...

Als ik het omzet naar H,264 ben ik tevreden. Omzetten naar MPEG-2 om een SD DVD te maken vind ik niet zo schitterend. Ik heb wel ergens een artikel daarover gevonden en zal dat eens uitproberen, maar ik vermoed dat het dan nog langer zal duren :-p

http://www3.telus.net/bonsai/Welcome.html

Groeten,

Stefaan

probeer dvdcam pro en dan de export instellingen op best en op annamorphic zetten.

Hoe doe je dat?

H264 coderen duurt zowiezo erg lang. Maar dit is toch geen broadcast output formaat {?) en wordt alleen gebruikt voor web e.d.