Headphone jacket iMac Flat-Panel - Of de zoektocht naar een groter volume

Aangezien ik de Apple Pro speakers niet bepaald vind voldoen voor het luisteren naar muziek (laat staan kamer vullend) heb ik geprobeerd via de headphonejacket mijn stereo aan te sluiten.

Het probleem is dat ik om een redelijk geluidsniveau te bereiken mijn stereo 3x zo hard moet zetten als normaal en het volume van mijn iMac voluit. Toen ik mijn stereo gebruikte met mijn oude pc was het volume wel ok. Ik dacht dat het er aan lag dat de output onversterkt was maar bij mijn pc is dit ook het geval. Enig idee of hier softwarematig misschien iets aan te doen is? En of het misschien mogelijk is de Pro speakers tegelijktijdig te gebruiken?

Kan je de ruimte verkleinen? www.mp3.com/Rock_Power

:)  Zal ipc wel een oplossing zijn. Is helaas al een studentenkamertje dus verkleinen betekend dat ik alleen nog maar een buro met bank ervoor er in kan zetten (eigenlijk wel genoeg j).

Zal anders een isub regelen het geluid verbeteren?

Ik had ook een versterker op de pc, heb bij de mac een Isub gekocht, geeft een gigantische herrie en is handiger dan elke keer de versterker aan te zetten. als ik toch serieus wil knallen heb ik zo'n fm transmittertje die via de tuner het mp3 signaal doorgeeft, scheelt draden he. isub = aanrader

je moet iets anders hebben!

isub is natuurlijk perfect… voor bij pro speakers… maar kost nog altijd 109 euro ex.

Ik heb de Speaker breakout cable van Griffin, die sluit je aan op je pro speaker poortje en je kunt 2 hifi speakers aansluiten. Het is een heel ingenieus apparaatje en heeft geen power nodig. Versterking gebeurt via pro speaker port. Hij kost bij mij 49 euro. (ben apple dealer)

het gaat maar tijd worden voor de iSub. Apple store heeft hem voor de prijs van 90.44 euro (inclusief verzendkosten). Dat klinkt nog wel doenlijk. Heb via groups.google.com gelezen dat die het moet doen in OSX (alhoewel sommige versies van OSX nog wel er iets minder fijn mee omgaan) maar ik vroeg me af of er misschien meerdere modelen iSub zijn. De apple store vind namelijk best wel dat hij niet voor mijn flat-panel imac is.

Hebben jullie enig idee? Schijnt ook dat de iSub geen basinstelling heeft (de isub bij de soundsticks wel). Is de enige manier van bas instellen via equalizers van bv. iTunes of kan dit ook systemwide gebeuren (in OS X.1.5 volgens mij niet, misschien in Jaguar)?

Nou mijn voorkeur gaat toch uit naar een stereo ipv iSub en pro speakers of andere kleine computer woofertjes. Wat me idd opvalt is dat ik in sommige audio progs echt wel een veel hoger volume bereik dan met bvb iTunes of Quicktime. In iTunes kan je bvb wel het volume van elke track hoger zetten of met de pre-amp werken in de EQ Maar dat gaat bvb niet met Quicktime e.d. Een optie is bvb een soundcard maar wat ben je daar mee als je enkel wat mp3s wil spelen?

Dus een hack lijkt me het meest voor de handliggend. Als je een kennis hebt met mac hackings skills zou ik hem het probleem toch een keertje voor leggen. Voelt er iemand zich geroepen?  :p

Mischien vind je het antwoord wel op Macintouch als je het vind post dan effe het antwoord hier, ik ben te lui om zelf te zoeken vandaag  ;)

kzal eens kijken of ik er wat leuks voor kan bouwen.

Ik heb zelf het idee dat het met een hack wel op te lossen is. Ik kan me herinneren dat in mijn oude computer er ook een duidelijk volumeverschil was tussen de drivers voor linux en die voor windows. Voor linux kon ik het wel verhogen door mastervolume omhoog te draaien (kon niet te ver dan ging hij kraken (eerder dan bij windows)), en ik neem aan dat dit volume in OS X in elk geval niet in te stellen is via de GUI.

Ik denk dat de tijdelijke en waarschijnlijk permanente oplossing (aangezien ik er wel tevreden mee ga worden) gaat worden om simpele 2.1 speakers erbij te kopen en die dan maar voluit te zetten. Ofwel op naar de MediaMarkt en hopen dat ze daar die dingen aangesloten hebben. Nog iemand suggesties?

Heb je al geprobeerd je Phono ingang te gebruiken ? Die heeft namelijk een andere impedantie dan alle andere inputs op je versterker. Een Pickup heeft een onversterkt uitgangssignaal. Een headphones uitgang (zoals ook op je iMac) verwacht een veel hogere impedantie. Ik heb het niet geprobeerd, maar theoreties zou ik denken dat het beter zou moeten zijn. Anders heb je misschien nog ergens een mic-input ? Die kun je ok nog proberen.

Juist. Dat was het. Eigenlijk geen werk. Dit is de truuk. Veel luisterplezier. NB. nog goedkoper ook.

[quote:ed71ecb0aa="Aqua1"]Heb je al geprobeerd je Phono ingang te gebruiken ? Die heeft namelijk een andere impedantie dan alle andere inputs op je versterker. Een Pickup heeft een onversterkt uitgangssignaal. Een headphones uitgang (zoals ook op je iMac) verwacht een veel hogere impedantie. Ik heb het niet geprobeerd, maar theoreties zou ik denken dat het beter zou moeten zijn. Anders heb je misschien nog ergens een mic-input ? Die kun je ok nog proberen.[/quote:ed71ecb0aa]

Je phono ingang gebruiken om eigenlijk een versterker op aan te sluiten? Volgens mij is dit zeer ongezond voor je versterker. En ook even opmerken dat een versterker met phono ingang niet echt meer in de handel verkrijgbaar is.

ik heb op mijn stereo twee ingangen, een fijne tulp en een mooie optische, de tulp is dus enige optie. Overigens ook een optische uitgang waardoor het opnemen via stereo wel wat lastig is, iets dat ik altijd vergeet. Heb het maar gehouden bij een simpel 2 boxjes, 1 subwoofer systeempje van logitech, niet mooi maar wel doenlijker dan de bijgeleverde pro speakers. :(

[quote:53eb8812fb="MacAttack"]Je phono ingang gebruiken om eigenlijk een versterker op aan te sluiten? Volgens mij is dit zeer ongezond voor je versterker. En ook even opmerken dat een versterker met phono ingang niet echt meer in de handel verkrijgbaar is.[/quote:53eb8812fb]

Hoho, je sluit een uitgang van je iMac aan op een ingang van je versterker. Nix ongezonds aan. Het lage volume wordt inderdaad veroorzaakt door een dismatch in impedantie. Het is dus zelfs ongezonder om een line-in te nemen als je een headphones-uit hebt. Je iMac kan het gevraagde signaal eigenlijk niet leveren en kan je dus in een extreem geval je uitgang van je Mac opblazen.
Vergelijk het met hetvolgende: sommige usb-apparaten hebben een eigen voeding omdat de usbpoort het gevraagde niet (of nauwelijks) kan leveren. In ons geval nemen we niet een externe voeding, maar gebruiken we de ingebouwde voorversterker in de versterker.
Nogmaals: sluit je headphones-uit (van je iMac) aan op de phones-in van je versterker. Je hebt alleen een mini-jack naar tulp verloopje nodig.

Ik heb mijn nieuwe iMac ook aangesloten op de stereo en totaal geen volumeproblemen. Misschien ligt het aan je versterker :? ik heb een NAD.