heb 8.5 nu nieuwere os nodig maar welke

ik heb nu os 8.5 op mijn oude imac 233 met 256mb ram geheugen welke os zou ik er nu het beste opzetten kan ik er een 10.3 of hoger op draaien of is ie dan tergend traag en problemen met de grafische kaart. of kan ik er beter een 9.2.2 op draaien en kan ik hem gewoon upgraden dan of heb ik een volledige nieuwe istallatie nodig zoals een 9.0

alvast bedankt,ken

Ik weet niet of je Mac OSX lekker trekt, in ieder geval moet OS9.2.2 er wel lekker op lopen, maar je hebt dan inderdaad wel een basis installatie van 9 nodig om van daaruit naar 9.2.2 te upgraden (9.0 -> 9.1 -> 9.2 -> 9.2.2). Soms heb je 9.1 ertussenin niet nodig, maar ik wel.... anders bleef mijn iMac hangen. :s

OS 9.2.2 zal idd prima werken maar OS X moet ook geen probleem zijn. Minder snel dan een G4 maar met 256 MB aan RAM heb je genoeg om toch gewoon te kunnen werken. Hij zal zeker niet ´tergend langzaam´zijn en je hebt toch al alle voordelen van OSX. Misschien draait Panther er ook gewoon op? Die is namelijk weer een stukje sneller dan Jaguar...

Ik ken iemand die op een beige mac (eerste g3) 233mhz (mb ram weet ik niet) os 10.2 draait. Nu stond er in de macfan ook iemand die alles zo had en een update naar 10.3 deed,maar dat ging echter niet. Te zwaar.

Ik denk dat je 9.2.2 wel gaat willen en dat dat ook prima gaat werken... Jagyar zal ook nog wel lukken, maar probeer dan niet nog eens in de classic-omgeving te werken..... 233 is ECHT te langzaam voor OSX, wat van zichzelf ook nog langzaam is.

Je MB Ram kan je gewoon vinden onder “Informatie over deze computer” in het apple-menu :apple:

Dit ben ik niet met je eens, Zerk. Ik heb OS X zien draaien op een iMac 233. Jaguar, in dit geval. Hoewel Panther op een G4 een stuk sneller is dan Jaguar, weet ik niet hoe het zou draaien op een iMac. Het lijkt me nog steeds dat het sneller zou draaien dan Jaguar.

Jaguar vond ik in ieder geval acceptabel draaien en ik ben best kritisch. Dus mijn advies is om Panther gewoon te proberen. Vraag het desnoods aan een goede dealer. Bij MacSupport in Uitgeest kunnen ze je er bijvoorbeeld zeker veel meer over vertellen.

zou ik het nou eens proberen met een x men macje draai juist zo lekker ( er staat dus ondertussen een 9.2.2 op) ik wil hem niet verneuken he en is het dan een upgrade of een simpele update naar x anders weer compleet nieuwe installatie en is het niet waar dat een x dan een betere grafische kaart nodig heeft om het lekker op een 233 te laten draaien

Wow Johnny, dat zijn een boel woorden. Ergens tussen al die woorden hadden misschien beter wat leestekens kunnen staan of zo? Dan zouden er zinnen gestaan hebben en zou het voor ons makkelijker zijn om je te helpen. Maar ja, ik zal het proberen...

De overstap naar OS X is zeker het aanraden waard. Zoals al eerder vermeld. Ik denk ook dat OS X prima zal draaien op je machine. Bovendien kan je het er gewoon bij zetten. Als het je niet bevalt, kan je gewoon weer opstarten in OS 9 en desnoods OS X eraf gooien.

Sowieso is het handig om een backup te maken van belangrijke dingen voordat je gaat installeren en zo dus doe dat in ieder geval maar. Na de backup zou ik het gewoon proberen. Dan zie je het vanzelf.

Suc6 :slight_smile:

PS Waar of wat is Malle eigenlijk?

is het niet waar dat een osX veel geheugen op de harde schijf ineemt en met zo een kleine harde schijf op een gewone imac 233 met 4gb harde schijf is dat niet wat extreem. plus je hebt nog een betere grafische kaart nodig heb ik gehoord.

btw malle ligt in belgie, tiny
west-malle mss bekend van de trappist

alvast bedankt

is het niet waar dat een osX veel geheugen op de harde schijf ineemt en met zo een kleine harde schijf op een gewone imac 233 met 4gb harde schijf is dat niet wat extreem. plus je hebt nog een betere grafische kaart nodig heb ik gehoord.

btw malle ligt in belgie, tiny
west-malle mss bekend van de trappist

alvast bedankt

Je kan er tijdens de installatie voor kiezen om een aantal talen en andere zaken (lettertypen voor chinese tekens en zo) niet mee te installeren. Daarmee kan je alles lekker klein houden. Maar, uit mijn hoofd, een complete installatie is maximaal 2 Gb of zo. Nogmaals: ik zou het gewoon proberen. Je kan het er altijd later nog af gooien.

Suc6

ik heb thuis een oude iMac 233 met 256Mb geheugen met Panther draaien, dit loopt best aardig

iMac 233/160mb draait op zich wel redelijk hier. Classic moet je niet aan beginnen want dat werkt te langzaam op zo'n bak. Installatie (de magere versie) vereist ongeveer 1,5gig. Je moet wel zeker anderhalve gig vrijhouden anders krijg je vaak problemen; OS X gebruikt nogal veel 'swapruimte'.

Ik vind het eigenlijk wel speciaal dat zo’n oud bakje het meest moderne OS nog redelijk trekt.

Persoonlijk zou ik er een nieuwere schijf in gooien, eentje met een hoop cache. Bij mij (B&WG3 400Mhz 320Mb RAM 10.2.8 ) loopt het met mijn nieuwe schijf veel en veel sneller.

Ben je ook van het ruimte probleem af.
En een 40 GB maxtor op 7200 toeren kan je bij chipmunk al voor 73 euro halen (inl. BTW).
Weet alleen niet hoeveel cache die schijf heeft, denk 4 mb, 8mb is mooier…
Mocht je nog een geheugen bank over hebben zou ik daar ook nog even wat bij gooien.

Dan moet je machine het echt goed aan kunnen.

Domme vraag misschien in dit kader. Ik ben mijn iMac 400 DV van 8.6 via 9.0 naar 9.1 en daarna 9.2.2 aan het brengen - ook al om de firmware te updaten voor ik naar OS X kan. Is het mogelijk om dan panther van mijn 12" powerbook over te zetten of ga ik dan problemen krijgen omdat die software toch specifiek voor de powerbook is?

Inmiddels perfect gelukt. Loopt als een zonnetje: aaiMac in de gloria!