Een tijdje geen last gehad, maar helaas toen was safari aan de beurt. Alle bookmarks weg, geschiedenis en cookies weg. Vreemd genoeg gaat soms (keer of 4 keer gebeurt) de adresbalk van safari gewoon helemaal weg.
Nu is iphoto helaas weer gecrasht. Ook nu gebeurde dit tijdens het laden van nieuwe foto’s van mijn fotocamera.
Vind het heel vreemd en ben mijn vertrouwen in de imac grotendeels kwijt (lijkt bijna windows kuren te krijgen). Waar kan dit aan liggen?
Is dit een virus of …??? Hoe kan ik dit uitzoeken???
Een ram probleem? Wat is dat precies, hoe kan ik dat constateren en hoe los ik dat op dan?
Te volle bootschijf? Wat is dat precies, hoe kan ik dat constateren en hoe los ik dat op dan?
[quote:5baf5e4476="martijngrootens"]500GB helemaal vol !?[/quote:5baf5e4476]
Waarom niet ? Ik heb 640 GB, waarvan inmiddels 600 GB bezet is.
Of hij heeft hem gepartitioneerd, en heeft het systeem te krap gezet.
[quote:5baf5e4476=“Geeaar”]Een ram probleem? Wat is dat precies, hoe kan ik dat constateren en hoe los ik dat op dan?
Te volle bootschijf? Wat is dat precies, hoe kan ik dat constateren en hoe los ik dat op dan?[/quote:5baf5e4476]
Hoe vol je schijf is kun je vrij snel zien. Dubbelklik op je bureaublad de schijf waar OS X op geinstalleerd is, onderin het venster staat dan hoeveel ruimte er nog beschikbaar is.
Kapot Ram geheugen is lastiger te zien. Vaak kun je het beste een module eruit halen ( als je er 2 hebt ).
Wat je ook kunt doen is een andere gebruikers-account maken. Als het daar niet gebeurt ligt het aan bepaalde instellingen of beschadigde bestanden.
Een schijfprobleem lijkt me ook niet onwaarschijnlijk. OS X kan dit prima camoufleren en gewoon standhouden door dat 'journal' dat ik sowieso nooit meer aan heb staan. Heb ik ook een keer gehad. Hoewel een groot deel van de schijf niet meer te beschrijven was gaf dat bagger OS X geen kik (laatst schijf nog geprobeerd met Tiger, zelfde verhaal). Het systeem deed ook gewoon net alsof bestanden gekopieerd waren terwijl dit niet het geval was. Natuurlijk verdwenen er ook zomaar bestanden zonder enige waarschuwing.
OS 9 waarschuwde gelukkig bij de opstart al dat de schijf niet goed was zodat ik redelijk op tijd was met een backup, hoewel ik toch al wat bestanden kwijt was. OS 9 gaf ook lees en schrijffouten waar OS X gewoon net deed alsof ie iets gekopieerd had terwijl dit niet zo was.
Helaas kan de iMac G5 niet meer in OS 9 opstarten en kan je dus ook het schijfoppervlak niet op fouten testen zonder TechTool Pro. Je kan wel de Apple Hardware Test CD/DVD proberen, die scant vooral op foutief geheugen maar doet ook enkele simpele schijftests.
Mijn werkgeheugen is 1 GB DDR2 SDRAM. Ik kan me voorstellen dat dit enige invloed heeft op een crash bij Iphoto (stonden ongeveer 10000 foto’s, totaal ongeveer 20 GB), maar niet op Safari!
Heb wel continue andere programma’s openstaan (ichat, mail, mercury, ical, skype).
Hoe kan ik die hardware test van apple doen. Moet ik dan de dvd van apple van de imac g5 erin doen en de option toets indrukken of …
ik zou het eerder zoeken in een huisgenoot/kind die wel 's aan je mac zit zonder dat je het weet eigenlijk ;)
draai idd die hardware-test-cd die bij je mac hoort. en als dat geen oplossing biedt, ga dan 's na in je omgeving aan je mac zit (zet er een wachtwoord op!)
Mischien heb ik het verkeerd,
maar na elke update moet je de schijfrechten herstellen.
Uit ervaring (windows overstapper) weet ik dat Mac osx op een gegeven moment niet
correct meer werkt als je updates uitvoert en niet de rechten herstelt.
Mischien een idee om de rechten te herstellen en een schijf controle uit te voeren?
[quote:88860b71e8="xrayman"]Uit ervaring (windows overstapper) weet ik dat Mac osx op een gegeven moment niet correct meer werkt als je updates uitvoert en niet de rechten herstelt.[/quote:88860b71e8]
Blijkbaar is deze procedure alleen bij switchers nodig. Want als vaste Mac-gebruiker heb ik hem nog nooit toegepast, zonder ooit in de problemen te zijn gekomen. :)
Denk dus ook niet dat dit de oplossing van het probleem kan zijn. Kan de topic-starter misschien iets zeggen over zijn set-up, met name over die 500 GB-schijf, camera etc?
De "Option" toets is de "ALT" naast de "ctrl" toets en moet je al tijdens of meteen na de "boing" (opstartgeluid) ingedrukt houden, voor dat OS X (het grijze apple logo) opstart.
1GB Geheugen is meer dan genoeg. Computers met 128 MB RAM hebben ook geen bestandscorruptie of voorkeuren die zomaar verdwijnen.
Als OS X geen schijfruimte meer heeft krijg je dit soort dingen wél, maar dan crasht over het algemeen het hele domme OS (in plaats van dat ie een waarschuwing geeft zoals OS 9), niet slechts één programma. Met 1 GB geheugen is 2 GB vrije ruimte genoeg, hoewel je het best 10 GB vrij kan houden op schijven groter dan 30 GB.
Bevoegdheden resetten kan helpen, als op magische wijze de “Preferences” map ontoegankelijk is of zoiets. Dit doe je met “Schijfhulpprogramma” in de map “Hulpprogramma’s”.
De hardware test is gelukt. De hardware test van apple geeft aan dat alles in orde is. Hier kom ik dus niet veel verder mee.
Controleren en herstellen van volumebevoegdheden in schijfhulpprogramma’s had ik (na de eerste crash bij iphoto) al gedaan. Heeft dus niets opgeleverd. Of is resetten van bevoegdheden iets anders?
Esquare, wat bedoel je met “iets zeggen over de set-up”. wat bedoel je daarmee?
Passenger: waarom zou ik diskwarrior moeten gebruiken? Ik moet toch eerst weten wat het probleem is.
[quote:ae492d1bc6="Geeaar"]Esquare, wat bedoel je met "iets zeggen over de set-up". wat bedoel je daarmee?[/quote:ae492d1bc6]
Wat er allemaal aan die iMac hangt. Een 500 GB lijkt me geen standaarduitrusting. Welk type camera?Systeemversie? Bijzondere software? Afwijkende installaties? Zelf geheugen toegevoegd? Dat soort dingen.
Alles is standaard. Camera is een fuji F10. Mac Osx 10.4.5 en Ilife 2006 (met ilife 2005 geen problemen gehad). Alle updates van apple gehad. Geen afwijkende installaties. Voor zover ik weet geen bijzondere software. Niet zelf geheugen toegevoegd.
Unsound: Kun je zomaar een module eruit halen dan uit de imac? Wat moet je dan zien als je dit hebt gedaan? De apple hardware test zag geen fouten, betekent dit niet automatisch dat het Ram geheugen wel goed is en niet kapot?
markclausing: het is niet een probleem van een huisgenoot/ kind. Waar zouden zij trouwens op moeten drukken om zoiets te krijgen???